Gå ihop för att starta verksamhet?

Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Då ska man stycka av en befintlig fastighet, och det behöver inte vara en lätt sak. Många gånger ges inte tillstånd till det hur som helst (numera).

Alternativt får man bygga en hästby, det är ju rätt populärt nuförtiden.
Fast ditt inlägg (se här ovanför) var riktat till mig, så därför svarade jag att jag inte har haft sådana bekymmer med någon avstyckning och jag kommer troligtvis inte få det heller så länge reglerna ser ut idag eftersom jag aldrig skulle drömma om att stycka av så att den ena fastigheten blev "oanvändbar". Jag kan inte föreställa mig att TS, eller någon annan heller för den delen, planerar att stycka av en fastighet så att den blev oanvändbar för någon part, men det kanske var precis det som TS hade tänkt att göra, det vet ju iofs inte jag. Men det är väl rätt naturligt att förutsätta att TS ville att alla fastigheter skulle bli bra? Det verkar konstigare att göra som du, att svara TS som om du förutsätter att TS ska stycka av på något konstigt sätt som lantmäteriet inte godkänner. Men det är kanske bara jag som tycker att det är ett konstigt synsätt, det vet jag ju inte heller med säkerhet ;)

Men som sagt, svaret på min fråga är alltså att du inte vet när reglerna skulle ha ändrats och på vilket sätt de skulle ha ändrats så att man inte längre kan dela upp en stor gård till mindre gårdar. Bevisligen går det ju fortfarande att göra det, jag har länkat till både lantmäteriets websida och till en tidningsartikel som handlar om att en sådan avstyckning pågår just nu. End of discussion.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Jag tänker nog ändå ta mig friheten att skriva, även om du ger order om End of discussion.

Det finns helt klart (för många) fastigheter som blivit avstyckade utan tanke på att de ska fungera utan relation med huvudfastigheten eller grannen, eller vad det nu kan vara som gjort att avstyckningen blivit gjord som den är. Sedan har man försökt lösa problemen med servitut, som fortfarande har varit helt beroende av dels viss grannsämja, men också fastigheten som belastas eller drar förmån.

Vänner har köpt en större fastighet för att bo två hushåll, styckat av i god sämja och när det sedan inte är god sämja längre, och en fastighet ska säljas - ja, då visar det sig att det är allt annat än smidigt.

DET är inte längre lätt att få igenom. DÄRFÖR är det läge att verkligen tänka igenom (och kanske ta in extern sakkunnig) innan man ger sig i i ett komplicerat läge med fastighet som ska delas. Att hoppas på det bästa när det gäller en senare avstyckning (som egentligen kanske är en förutsättning för köp) tror jag kan gå käpprätt åt skogen, om man inte har mycket bra koll.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Hade ett sånt projekt nära, det slutade snabbt i att den andra familjen drog sig ur och flyttade :p Och det var vad jag förstod väldigt stora och seriösa planer och som gav stora resultat snabbt.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Men som sagt, svaret på min fråga är alltså att du inte vet när reglerna skulle ha ändrats och på vilket sätt de skulle ha ändrats så att man inte längre kan dela upp en stor gård till mindre gårdar. Bevisligen går det ju fortfarande att göra det, jag har länkat till både lantmäteriets websida och till en tidningsartikel som handlar om att en sådan avstyckning pågår just nu. End of discussion.

Svaret på din fråga får du nog leta reda på själv via rätt instans.
Att hävda att en tidningsartikel (sic) och någon form av lösryckt text från Lantmäteriet som en betrodd källa för avstyckning är lite väl naivt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 784
Senast: Miiikaela_
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 443
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp