Gå ihop för att starta verksamhet?

skuggi

Trådstartare
Drömmen är att skaffa stor gård, bygga ridhus och starta verksamhet i någon form. Jag jobbar hemifrån och hade inte tänkt leva på verksamheten.

Tanken har slagit mig, om man skulle ha slagit sig ihop med någon annan med samma drömmar? Är det någon som har gjort det? Nackdelar och fördelar ni upplevt?

Min tanke är lite att om vi är två familjer som går ihop och köper en större gård så kan vi kanske utnyttja kapitalet bättre, man kan dela på jobbet så att vi alla kanske i någon mån kan jobba kvar på vanliga jobbet och bara ägna sig åt gården "lite per person", så kanske man klarar sig utan att behöva anställa någon tex.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Den tanken/fantasin har jag och några kompisar också haft. Oftast får man ju mer för pengarna om man köper en större gård i en högre prisklass. Vår tanke var att man köper en stor gård med mkt mark, delar den i två (eller flera) privata delar och en gemensam del. Har gemensam ridbana och ridhus på gemensamdelen men har fristående hus och trädgård. Eventuellt separata stall också med egna hagar, men att de ligger så till att det blir praktiskt att hjälpa varandra med skötsel. Då kan man välja att ha bådas avelsston i ena stallet och ridhästar i det andra, men man har ändå en "backup" om man skulle bli osams eller om den ena vill sälja, då är det lätt att bryta upp samarbetet utan att någon blir olyckligt drabbad. Men man behöver nog har riktigt bra och genomtänkt skrivet kontrakt på gemensamhetsdelen...
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

"hade inte tänkt leva på verksamheten" Menar du att du inte tänkte jobba heltid utan kanske 30-50 %?
Eller menar du att det är helt ok att verksamheten inte bär sig ekonomiskt, om det är tanken så är det ingen verksamhet!
Att gå ihop några stycken för att kunna förverkliga sin dröm och hobby tycker jag låter som en bra idé :)
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Jag menar att den skulle kunna bära sig själv + lite till, och att jag skulle kunna jobba deltid på vanliga jobbet.
Sen beror det ju på vad för verksamhet man kan klämma in, blir det bara inackordering, eller kanske även tillridning, ridskola osv.

Kul att ni inte slår bort tanken helt, maken min trodde inte på det alls :p men som sagt, man måste nog tänka till ordentligt och se till att man enkelt kan dela på sig om man vill eller så. Och så måste det ju vara rätt folk, med samma syn på häst som man själv.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Låter helt underbart.

Tyvärr slutar sådana projekt oftast i osämja.
Vet den gården som vi har nu.
Två boningshus. Två familjer som hade många ideer, bl a så öppnade dom en butik där dom skulle sälja foder/hästprylar mm.
Konkurs efter ett år.
Anlagda ridleder, köra timmer i skog mm
Slutade med att dom inte pratade med varandra, sedan ville en bli utlöst ur gården, så den såldes då istället.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Jag ser många potensiella problem.
Hur mkt samma synsätt man än har på hästieriet, finns det tusen grejer att bli ovän över. Vilket hö ska köpas in? Ska den inackorderingen sägas upp? Vilka tidpunkter ska in/utsläpp ske? Vem ska ta stallet på julafton? Den ena vill investera pengar i att bygga en lösdrift. Det vill inte den andra. Hur ska marken delas upp. Var ska gränserna gå? Troligtvis får ni inte bara dela gården i mitten, kanske ev stycka av tomter, men vem ska då ha tomten o vem gården? Vad händer om den ena är med om en olycka, blir rullstolsbunden i vill sälja sin del? Eller skiljer sig o inte har råd längre? Eller går in i väggen o inte orkar m hästeriet längre?

Även om du går ihop med någon o köper en större gård och då bara behöver betala hälften, så kommer du bara få in hälften av vinsten också.

Såvida du inte har en gård med låga lån och kan ta eget foder, så är det svårt att få det att gå runt. Även i Sthlm.

Mitt råd är att köp själv.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Hur mycket avkastning ger en dylik verksamhet? Hur många delar ska dessa pengar splittas i? Vad blir kvar efter skatt etc?

Hur ska det drivas - bolagsform? Gemensamt bolag eller separata bolag? Hur ska ägandet se ut?

Jag ser en hel del bumpar på vägen - bara att hitta någon som man vill starta företag med kan vara problem. Vem litar du så pass mycket på när det kommer till pengar och arbete?
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Hur mycket avkastning ger en dylik verksamhet? Hur många delar ska dessa pengar splittas i? Vad blir kvar efter skatt etc?

Hur ska det drivas - bolagsform? Gemensamt bolag eller separata bolag? Hur ska ägandet se ut?

Jag ser en hel del bumpar på vägen - bara att hitta någon som man vill starta företag med kan vara problem. Vem litar du så pass mycket på när det kommer till pengar och arbete?
Fast man behöver ju inte ha själva hästföretaget tillsammans med andra, bara anläggningen. Dvs; man äger sitt hus och sina boxar och äger en andel i ridhus och ridbana. Någon kanske väljer att använda sina boxplatser till att ta emot andras hästar och försöker tjäna pengar på det och någon annan använder sina boxar till sina egna hobbyhästar.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Då ska man stycka av en befintlig fastighet, och det behöver inte vara en lätt sak. Många gånger ges inte tillstånd till det hur som helst (numera).

Alternativt får man bygga en hästby, det är ju rätt populärt nuförtiden.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Varför skulle det vara svårt att stycka av en fastighet eller lägga till mark på en annan :confused:
Har gjort det ett par ggr och det var inga problem.

Tja, det blir ju som en hästby fast kanske bara 2-3 andelar.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Som sagt; det finns fler restriktioner mot att slakta ner fastigheter nu än för bara ett par år sedan.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Jag och min man har en verksamhet ihop med en annan familj.
Vi bor dock separat och djuren bor hos mig.
Lite förenklat kan man säga att den andra familjen sköter marknadsföringen medans min familj har hand om den dagliga skötseln av djuren men är det något större och tyngre som ska göras så hjälps vi åt.
Vi har varsitt aktiebolag och fakturerar varandra.
Trots att vi är goda vänner har vi skrivit ganska "hårda" kontrakt mellan oss där det framgår vem som ska sköta vad, vilka kostnader som ska fördelas och hur.
Har man det mesta nertecknat och klara regler från början tror jag att man undviker många konstiga situationer även om man för tillfället är de allra bästa vännerna, saker kan förändras snabbt.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Kul att höra! Jo, självklart måste allt vara tydligt och klart på papper. Skulle vara skoj att få möjlighet till något sådant :bump:
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Puttputt. Är intresserad av att höra svaret på min fråga. Du låter så säker så du verkar kunnig och jag är intresserad av hur det ligger till. Frågan igen:
Vad har ändrats och för hur länge sedan?
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

När det ändrades kan jag inte svara på, det var den informationen vi fick i somras när vi tittade på olika fastigheter med olika idéer i bakhuvudet.

Vi pratade då med olika instanser, bl a Lantmäteriet (och en mängd mäklare) som alla sade samma sak. Det går inte att stycka av hur som helst (längre). Detta då det finns en myckenhet fastigheter som knappt kan användas eftersom avstyckningen blivit så snäv och i vissa fall underlig.

Ring och hör, det är väl sannolikt att ni får samma besked?
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Konstigt att du kan låta så tvärsäker och sedan baserar du det på att lantmäteriet tyckte att du personligen ville göra en konstig avstyckning. "Hur som helst" har man aldrig kunnat stycka av en fastighet. Senast idag står det om en ny "hästby" så det går fortfarande utmärkt att stycka av en stor fastighet till flera mindre. Om du nu var så insatt som du ville göra sken av så borde det vara lätt för dig att svara på frågan om vilka förändringar som gjorts och inte hänvisa mig till att ringa lantmäteriet själv...

Så här står det på lantmäteriets hemsida:
Lantmäteriförrättningar
Genom en lantmäteriförrättning kan fastighetsindelningen ändras. Vid lantmäteriförrättningen kan bland annat:

•fastigheter nybildas, till exempel för att bygga ett hus (avstyckning)
•fastigheter ombildas, till exempel för att utöka en tomt (fastighetsreglering)
•rättigheter skapas eller ändras, till exempel rätt till väg
•gemensamhetsanläggningar bildas, för att besluta hur flera fastigheter ska samverka för att till exempel anlägga, sköta och fördela kostnader för vägar, vatten, avlopp, parkeringsplatser och garage.
Källa: http://lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=170
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Tvärsäker? Nu får du nog läsa om och tänka efter.

Jag har inte velat göra en konstig avstyckning (vem är det nu som är tvärsäker?), jag har däremot undersökt olika möjligheter och fått ett generellt svar, att det inte alls är så lätt som tidigare att göra avstyckningar "lite som man tycker" (se många av de "hästgårdar" som finns med underliga parktomter till hagar, alt. gårdar som styckats av för två boende där den ena fastigheten är helt beroende av den andra för att ens vara bebolig).

Vi har bl a varit spekulanter på en sådan fastighet (vilket vi givetvis hoppade av då vi insåg hur det låg till, mäklaren hoppade också av uppdraget då de insåg vad de hade att göra med). Vid samtal med bl a Lantmäteriet medgav de att den avstyckningen hade aldrig godkänts idag.
 
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Varken TS eller jag har skrivit att någon av oss velat göra en avstyckning där den ena fastigheten blir beroende av den andra :confused:
Det låter som en extremt konstig avstyckning på gården som du tittat på och det har troligtvis inte varit lantmäteriets vilja att göra så på många år, alternativt aldrig, utan det var kanske någon som inte tänkte till i just det fallet (även lantmätare kan ta dåliga beslut på jobbet ibland). När jag skrev att det gick utmärkt att både stycka av och slå ihop fastigheter så skrev du att det har blivit nya regler nyligen:

Som sagt; det finns fler restriktioner mot att slakta ner fastigheter nu än för bara ett par år sedan.

I dag kom denna artikel på Ridsports websida: http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2012/11/Hastby-planeras-i-Boden1/
Här går det tydligen utmärkt att "slakta ner" kommunens mark till små markbitar (i artikeln nämns tomter på 0,6 och 2,8 ha, där 2,8 hektar är planerat att räcka till 20 hästar).
Alltså kan vi dra slutsatsen att det fortfarande går utmärkt att stycka av och slå ihop fastigheter som TS undrade om :)

Men ditt svar är alltså att du varken vet när ändringarna skulle ha skett och vad ändringarna bestod i? Men ändå uttalar du dig tvärsäkert om detta. Citerar dig igen:
Som sagt; det finns fler restriktioner mot att slakta ner fastigheter nu än för bara ett par år sedan.
För mig låter det rätt tvärsäkert. Jag är däremot inte tvärsäker på att det inte gjorts ändringar, men det är iaf inga ändringar som har någon praktisk betydelse för OM det går att stycka av på ett sådant sätt som TS ville göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Gå ihop för att starta verksamhet?

Och som jag skrivit, jag har fått det av Lantmäteriet. Det går inte att säga att "hej och hå, en avstyckning går alltid att lösa". Det beror helt på hur man hade tänkt sig.

Det är inte EN gård, det är flera fastigheter vi tittat runt på. Du verkar vara väldigt förtjust i att berätta hur andra (jag och ts) har tänkt oss och gjort.

Att kommunen kan göra på sätt som inte är tillgängliga för gemene man har jag inga problem att se. Det har hänt tidigare och kommer hända igen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 784
Senast: Miiikaela_
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 443
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp