Gå i koppel?

eldione

Trådstartare
Jag har två hankatter på 1½ år som antagligen kommer flytta med mig om jag flyttar. Problemet är att jag inte kan garantera att dom kommer ha möjlighet att gå ut och in som dom vill då och isf vill jag ju gärna gå ut med dom. Nästa problem är ju att dom inte är vana att gå i koppel :crazy: :smirk:
När jag är ute och går med hunden så följer katterna gärna med, de följer med hela tiden men är rädda ibland och springer gärna lite i skogen och håller sig inte alltid på vägen. Men tror ni dom kanske kan tränas fortfarande? Typ börja med att gå med dom i koppel några meter i taget? Dom tycker inte om att ha på sig sele men halsband går bra.
Finns det något hopp? :angel:

Sv: Gå i koppel?

Jag skulle föredra sele faktiskt. Känns osäkert med koppel då det är lättare att krångla sig ur och så gillar jag inte det med tanke på att katten går ju som den själv vill och då känns det inte bra att dra i halsbandet ifall h*n skulle skutta iväg. Du kan ju prova att vänja in katterna vid sele genom att bara ha dem på sig hemma och successivt utveckla historien... Ja, du förstår säkert! ;) Lycka till:)

Sv: Gå i koppel?

min katt är drygt två år, hon har nyss flyttat till lägenhet nu, efter att ha bott på en gård hela sitt liv. i början trodde jag det skulle vara omöjligt att vänja henne vid selen, men nu fungerar det faktiskt riktigt bra.

det man måste tänka på när man väl ska börja gå ut med dem, är att man inte kan styra den på samma sätt som man styr sin hund, katten måste få välja själv vart den ska gå. (och om du inte tycker den ska dit så lyfter du bort den istället för att dra bort den.)
och jag säger som lilja: ha sele hellre än bara halsband. det kommer säkerligen ta ett tag innan de trivs i selen, men till slut lär de sig att man får gå ut när man har den på sig.

lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 217
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur