Gå i form?

R

russet

Hur får ni era hästar att gå i form? Inte bara stunder utan hela tiden de arbetar? Jag försöker jobba ner min häst, men då blir det i sådana fall små små stunder, vill ju inte att det ska bli att jag bara koncentrerar mig vid formen vid alla dressyrpass. Vad ska jag också tänka på om jag vill bli mjukare på handen ? Jo, och så undrar jag en sak till att lirka (ta höger, vänster, höger tygel o.s.v) är inte de samma sak som att såga? Det är väl inte snäll mot hästen.

Tacksam för svar!:bow: :bow:

Sv: Gå i form?

:confused: Hästarna går väl alltid i någonslags form... men för att en häst ska gå i en ändamålsenlig form så gäller det att den arbetar med bakbenen och sätter dem under sig, välver ryggen och då kröks ju även nacken. Så en bra form är inte bara att hästen ska kröka på nacken.

F.ö så går min häst på tygeln automatiskt... jag tycker att väl- och igenomridna hästar ska söka sig neråt och arbeta i en någorlunda bra form redan från början. Sen dröjer det ju kanske lite längre för vissa att bli varma i musklerna och komma igång, men en igenomriden häst ska inte springa ifrån arbetet med nosen upp i skyn.

Min jobbar också i form från början om hon inte är på ett rysligt humör, då kan hon bli lite stretig i ena varvet...
Men jag förstår nog hur du menar, min förra ponny gick nästan alltid fint och bra i form men när han tyckte att det blev jobbigt kastade han upp huvudet och allt stöd försvann. Sedan sökte han sig dock nedåt-framåt igen. Vi red mycket för en duktig tränare och jobbade på att ha honom på yttertygeln och inte förlora ytterstödet. Jag fick också lära mig att rida fram till handen för att han skulle söka ett stöd och inte knäppa av i nacken.

Angående att lirka och såga så anser jag nog mer att man håller ett jämnt stöd på yttertygeln och lirkar med inner. För mycket höger-vändter-höger leder till att hästen går och vickar huvudet fram och tillbaka åt sidorna.
Sedan tycker jag att om man sågar, höger-vänster-höger osv, men med en mjuk hand och man inte tar hårt så är det väl inte direkt elakt mot hästen, även om det inte leder någonstans utom till att hästen blir förvirrad av de olika hjälperna. Tar man däremot hårt och sliter/drar är det ju förstås dumt, men det är det ju om man sliter tag i bara den ena tygeln också.

Hoppas att du förstår någorlunda vad jag menar, lycka till med din häst! :)

Hur får ni era hästar att gå i form? Inte bara stunder utan hela tiden de arbetar? Håller ett jämnt mjukt stöd i båda tyglarna och rider hästen framåt. Varierar vägarna och mycket gångartsväxlingar.

Vad ska jag också tänka på om jag vill bli mjukare på handen?
Slappna av och gör ingenting konstigt med händerna. Rättare sagt, gör ingenting med händerna alls, vill man hästen nånting kramar man lite lätt med fingrarna. Tänk på att handen ska följa med bettet, dvs vara stilla i förhållande till hästens mun.

Jo, och så undrar jag en sak till att lirka (ta höger, vänster, höger tygel o.s.v) är inte de samma sak som att såga? Det är väl inte snäll mot hästen. Ja, det är att såga, tänk själv hur bettet rör sig om man "lirkar" sådär. Fram och tillbaka i munnen. Nej, det är inte snällt mot hästen. Den enda funktion sågning kan ha är att bromsa ifall hästen sticker med en. Om inte en vanlig förhållning räcker då dvs.

Hästen orkar väl inte gå samlad mer en liten stund i taget?
Formen är väl inte konstant? Måste väl jobba hela tiden med position och tyngdpunkt?

Arbetar hästen med mkt tempo framåt och mkt lösgjörande arbete som skänkelvikningar slutor och tempoväxlingar. Då kommer formen sen automatiskt när bakbenen är ordentligt under henne och en arbetande rygg. Hon får inte gå för lågt då hon gjärna fuskar och smiter undan lite från bettkontakten. Näsan får heller inte gå bakom lodplan ,strax framför. Försöker att hålla henne mjukt mellan mina händer och gjer inte för stora ledande tygeltag då bogen lätt tappas.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, slutor är vi väl inte så bra, men ska tänka på de du skrev :)

[Hur får ni era hästar att gå i form? Inte bara stunder utan hela tiden de arbetar? Håller ett jämnt mjukt stöd i båda tyglarna och rider hästen framåt. Varierar vägarna och mycket gångartsväxlingar/tempoväxlingar.

Vad ska jag också tänka på om jag vill bli mjukare på handen?
Slappna av och röra på sig så man inte blir stel. Jag har jättelätt för att bli stel och när hästen går kasst så kommer jag ofta på mig själv att jag sitter som en pinne. Börjar jag rör på mig igen så slappnar hästen av och jobbar bättre.

Jo, och så undrar jag en sak till att lirka (ta höger, vänster, höger tygel o.s.v) är inte de samma sak som att såga? Det är väl inte snäll mot hästen. Det behöver det inte vara. Man kan hålla bettet levande utan att såga i det. Genom att krama i bettet, inte dra och såga hårt, kan man få bettet att röra sig i hästens mun och det får iaf min häst att slappna av. för att få igenom ställning och böjning på en mindre rutinerad häst kan man även använda sig av ledande tygeltag, där man samtidigt som man för ut handen, vrider om handleden så naglarna på handen pekar uppåt.

Jag håller precis på och lär om. Efter att ha suttit och haft "stöd" i yttertygeln och lirkat med inner vilket bara lett till äkta form en gång pga _massor_ med tempoväxlingar.

Numera rider jag med kontakt (skriver kontakt för att en del missbrukar ordet stöd) och försöker sätta mig i lodrät sits samtidigt som jag följer med hästen och erbjuder den att komma upp med ryggen genom att vrida om låren och sätta mig _mjukt_ ner (vid lättridning). Jag gör också övergångar, böjda spår och har börjat nosa på slutor. Med kontakt menar jag att jag har tygeln sträckt så att jag känner hästens mun men mer än så är det inte. Min häst har ridits fel och fått ovanan att trilla fram på bogarna och därför får hon inte ha huvudet för lågt. Har de det när de inte är tillräckligt starka trillar de på bogarna.

Handen ska under inga omständigheter gå bakåt för att få hästen på tygeln. Då drar man ner den. Lirkande med bettet höger och vänster är att såga, ja.

Jag håller precis på och lär om. Efter att ha suttit och haft "stöd" i yttertygeln och lirkat med inner vilket bara lett till äkta form en gång pga _massor_ med tempoväxlingar.

Numera rider jag med kontakt (skriver kontakt för att en del missbrukar ordet stöd) och försöker sätta mig i lodrät sits samtidigt som jag följer med hästen och erbjuder den att komma upp med ryggen genom att vrida om låren och sätta mig _mjukt_ ner (vid lättridning). Jag gör också övergångar, böjda spår och har börjat nosa på slutor. Med kontakt menar jag att jag har tygeln sträckt så att jag känner hästens mun men mer än så är det inte. Min häst har ridits fel och fått ovanan att trilla fram på bogarna och därför får hon inte ha huvudet för lågt. Har de det när de inte är tillräckligt starka trillar de på bogarna.

Handen ska under inga omständigheter gå bakåt för att få hästen på tygeln. Då drar man ner den. Lirkande med bettet höger och vänster är att såga, ja.
Bra förklaring och helt rätt ridning:bow:

Tackar så mkt. :D Sen att det låter tjusigt i teorin och nerskrivet såhär men i praktiken är det en annan femma... ;)

Fast huvudsaken är att man har skoj ihop och försöker och vill utvecklas och bli bättre. :)

Från någon som är usel i dressyr och form i praktiken ;)

Hästen ska väl inte gå i form mer än ca 1/3 av den aktiva ridningen, utan sträcke ut nacken ordentligt emellan?
Såvida man inte räknar att gå väldigt lågt och framåt som form.

Men jag vet knappt längre, har blivit lärd så mycket olika och vet inte vad jag ska tro.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: MiaMia
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 043
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30