gå från NH till PNH?

Tender

Trådstartare
Jag tränar lite efter Kelly Marks bok/NH på internet, men är nu nyfiken på PNH, men har inte sökt så jättemkt, men är NH grunden bra att ha när jag ska gå över i PNH? kommer "min nh-bakgrund" "förstöra" nånting när jag går över till PNH?

Sv: gå från NH till PNH?

jag har aldrig förstått skillnaden på pnh och vanlig nh..de bygger ju på samma saker och är i grunden likadant.

så tror inte de är risk att du förstör nånting..snarare utvecklas.

Jag själv har varit inne lite på båda NH och PNH, och precis som Uddatyp säger så bygger det i stort sett på samma saker. Så det är nog inga problem :)

Som jag har förstått det så är skillnaden egentligen att Parelli gjort ett ganska komplett och pedagogiskt utbildningspaket av NH.
Typ.
Har inte studerat NH utan P så mycket, men det är otroligt mkt som är likt när man träffar andra tränare.

Personligen tycker jag att Parellis "kit" med dvd:er osv är genialiskt, pedagogiskt och heeelt klart värt pengarna. Pedagogiken passar iaf mig perfekt, och de har ju haft hjälp av en professor(?) i vuxeninlärning när de gjort det... så det borde ju funka för en del.

Det är en tydlig utbildningstrappa där säkerhet, lugn och trygghet för alla inblandade hela tiden är i fokus.

Det är som Skuggi skrev, det äntligen är inte en stor skillnad mellan NH och PNH det är mer skillnad om vem lära ut det. Parelli har sen egen sätt som Monty har sin. Det är bara att Parelli har en P framför det.

Det jag vill säger är all dessa BRA tränare vill komma till samma slut punkten men de bara har olika sätt att komma fram. Så nej, din NH kommer in blir förstört eller tvärtom det kommer bara vara bättre med alla kunskaper du lära.:D

Sv: Re: gå från NH till PNH?

vad skönt att höra!

en liten fråga bara, ger man sina hästar godis i PNH? eller går det att få dem att göra "konster" (konstigt ordval men hoppas ni fattar) iallafall?

Normalt inte men det beror på häst och situationen. Vissa hästar kan du stimulera lite mera med godis. Det längre du kommer in i PNH du lära mer om hur hästar är i hjärnan och hur vissa hästar kan eller kan inte har godis. Men i början så använder vi inte godis. Vi vill veta att hästen vill vara med oss, för oss och inte för mat.

Sv: Re: gå från NH till PNH?

precis så som jag har uppfostrat mina då :)

mitt ena sto kan man verkligen inte ge godis... hon blir heltokig :S
jag är emot godis då jag vill ha mina fingrar kvar, och den dagen mn inte har godis blir man "hatad"...

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 446
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 346
Senast: Roheryn
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 036
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar