• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 176
A

anja23

Kanske en dum fråga, men vad har ni för kommandoord för utgångspositionen?
Och sen, hur kan man träna "gå fot" med hjälp av klicker?

Sv: Gå fot

Jag använder mig just av kommandot "Fot" för att få hundarna att sätta sig i utgångsposition. Och sen även det samma när vi ska gå.

Klicker kan man använda ja. Vet flera som gör det, vilka även har otroligt snyggt fot-gående. (Här jämnför jag med mig själv:D) Skulle själv vilja träna med klicker men är man långsam som jag så funkar det inte he he

Använder också ordet "fot" använder det för utgångsposition vid alla tilfällen, även när jag sätter hunden efter läggande/ställande under gång samt platsliggande i grupp.

Jag använder for vid utgångspostition och även fot vid fot vid gång. Funkar bra på min hund. Kan tyvärr inte ge tipps på klicker då jag själv inte tränar med detta.

Fot betyder position och ögonkontakt för mig.

Dvs så tränar jag in kommadot på hunden när den sitter korrekt vid min sida med ögonkontakt genom att säga FOT.

Kör vi utgångsposition följt av linförighet flyttar jag HÖGER fot först, ska Zaga stanna lämnar jag henne med VÄNSTER fot först ( givetvis kommando också )

Många tränar in fotgåendet med klicker nos mot näsa med hunden för att kunna få fram en hund som går i exakt rätt position med rätt attityd och tempo. När man har kommit så långt att man som förare vänt på sig och man går framlänges, är det många som klickar för trängsel: när hunden trycker/nuddar ens ben klickar man.

Utgångspositionen samt stegförflyttningar kan man klicka in med metoden 'klossen'.

Blir låångt om jag ska skriva ut allt, men finns många bra artiklar om detta på nätet, tex Fanny Gotts hemsida:) Sök!

Gilly

Många tränar in fotgåendet med klicker nos mot näsa med hunden för att kunna få fram en hund som går i exakt rätt position med rätt attityd och tempo.

När man har kommit så långt att man som förare vänt på sig och man går framlänges, är det många som klickar för trängsel: när hunden trycker/nuddar ens ben klickar man.

Det första verkar ju vettigt. Men sen? :confused: :confused: :confused: om man lär hunden att det är rätt att trycka mot benet så kommer ju kommentaren "träng" som ett brev på posten i mina ögon och då rök ju den 10:an... eller?

Kör vi utgångsposition följt av linförighet flyttar jag HÖGER fot först, ska Zaga stanna lämnar jag henne med VÄNSTER fot först ( givetvis kommando också )

Hi hi... facineramde... jag har använt samma fot vad jag än gör tills nyligen då dom försökt omvända mig på brukshundsklubben. Men dom gör tvärt om. VÄNSTER fot när hunden ska följa med eftersom den är närmast hunden och HÖGER när hunden inte ska följa med... Fast jag har svårt med genomförandet... :o

Jag har ordet fot för utgångspositionen. Säger jag fot när hunden är 25 m bort, vare sig jag står eller går förväntar jag mig att hunden blixtsnabbt sluter upp vid min sida.

Jag är mycket för att skala bort det som är situationsbundet och lära hunden ordet och dess innebörd. Dvs. är hunden 25 bort ska jag kunna säga ligg, sitt, skall, kryp osv.

Jag kör också vänster fot när hunden ska med och höger fot när hunden ska stanna. Vet eg. inte om det har någon betydelse när hunden kan ordet stanna, men det var något jag började med tidigt och det har bara hängt kvar.

:o

Jag är ju helt talanglös på höger/vänster, jag menade ju givetvis tvärtom.

När hon ska med börjar jag givetvis med vänster ben som är henne närmast, och tvärtom när jag lämnar henne ( ställande under gång, inkallning, läggande under gång m.m )

:o

Jag är ju helt talanglös på höger/vänster, jag menade ju givetvis tvärtom.

När hon ska med börjar jag givetvis med vänster ben som är henne närmast, och tvärtom när jag lämnar henne ( ställande under gång, inkallning, läggande under gång m.m )

Det är kvinnligt har jag hört. Har tydligen att göra med FÖR BRA kontakt mellan höger och vänster hjärnhalva. :D

Det första verkar ju vettigt. Men sen? :confused: :confused: :confused: om man lär hunden att det är rätt att trycka mot benet så kommer ju kommentaren "träng" som ett brev på posten i mina ögon och då rök ju den 10:an... eller?

Men det beror ju på hund. Har man som jag, små hundar, är det ofta närmare till att hunden går för långt bort än för nära. Jag mina terriers SKA ha kontakt med mitt ben hela tiden!

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
794
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: animalasia
·
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr...
2
Svar
22
· Visningar
1 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn