Gå för fort fram?

T

Tajjger_Reg

Går det verkligen att sätta generella gränser?

Hade en diskussion i stallet idag, då en av tjejerna ansåg att jag gick för fort fram med min pålle. Jag blev lite ställd, då jag själv inte har tänkt tanken... Hästen är ett varmblod under inridning, som har ett väldigt känsligt temperament. Vi jobbar just nu med att lugna ner tempot, att lyssna på halvhalter, och att inte gå på snedden i hörnpasseringar. Endast i skritt. Jag tycker detta är rätt så basic, och tycker att jag kan kräva att detta ska fungera efter ett halvår. Tjejen i fråga tycker att detta ska ta år med en travare, dock ej med halvblod, och att jag kräver för mycket då jag har hästen på tygel, med ordentligt undertramp. För mig är detta basic..?

Andra grejen jag gör fel, är att jag ibland använder travbommar, och små krysshinder i markarbetet. Hästen har svårt att hitta rätt balans i traven och rinner gärna iväg, och då hon rinner iväg tappar jag balans o.s.v. Med hjälp av travbommar har jag fått hästen att tänka på annat än att bara springa , jag har gett henne en annan anledning att trava, en uppgift. Samma med galoppövning över krysshinder. Hästen är mycket lugnare om hon får sina bommar och småhinder att tänka på, och har fattat att det inte bara handlar om att springa fort. Efterssom detta fungerar för oss har jag inte reflekterat över att jag går för fort fram... Rätta vägen för min pålle är kanske inte att trava lugnt i form på volt innan bomarbete, utan att lugna traven med hjälp av bomarbete, så att jag sen kan rida lugnt och samlat utan bommar...

Är jag helt fel ute? Är det fel att ta in "trick" man kan använda på rutinerade hästar i unghästträning? Vad anser ni?

Sv: Gå för fort fram?

Jag tycker det låter som om du vet och har bra koll på vad du gör, i mina öron låter det jättebra..... så gå på din magkänsla du!

för det första så ogillar jag människor som lägger sig i hur man rider sin häst, om man inte är väldigt tokigt ute och kanske skadar den... men jag tycker att du verkar ha full koll, och övningarna låter jättebra. kan i och för sig ingenting om varmblod, men kan aldrig tänka mig att du går för fort fram. det verkar ju som om hästen trivs i arbetet med bommar om det sansar den, det finns ju hästar som bara blir ännu mer springiga av dem.
jag tror att du är på rätt spår!

Fortsätt så du. Jag testade bommmar med min kille efetrsom han oxå är lite rusig men han blev bara stressad av det. Min kille är nu riden 6 månader knappt och han går i bra form i skritt och vi jobbar öppna sluta, framdelsvändningar, påbörjat skänkelvikning, öka-minska volt osv. Allt i skritt och även endel påbörjat i trav.

Något som fungerar för min i traven är att rida massa konstiga vägar. SErpentiner och huller om buller så han hela tiden måste vara med för att han aldrig vet vart vi ska.

I skritt börjar han nu gå i stadig form och traven fungerar det i bland. Oftast blir det lite unghästform av det. Men han var giraff när jag börja så jag är nöjd.

Sikrev allt detta för att du kanske ville jämföra lite med en annan ridtravare som är ungefär lika länge riden i sin omskolning. Simon har lärt mig att så länge han tycker det är kul så är dte bara att fortsätta. Har fått för mig att varmblodstravare dessutom ganska klart och tydligt talar om när de inte gillar något.

Jag blir så trött på människor som ska lägga sig i hur man sköter och rider sin häst..
Det låter ju som du går lugnt fram, du går absolut inte för fort fram iaf, så lyssna inte på henne.

tycker det låter som du gör rätt, du vill ju att hästen ska lugna ner sej och tänka sej för, du verkar inte ha för bråttom..
lycka till i fortsättningen..

Jag tror att det kan vara bra att lyssna på vad folk säger - lägga det på minnet och sedan har det i åtanke om man märker förändringar i hästen eller får problem. Det är ofta lättare för andra att uppmärksamma om hästen verkar överansträngd eller stressad. Nu påstår jag inte att den är det, men även folk som är ute och cyklar kan ha snappat upp ett litet korn av sanning.
För övrigt tycker jag övningarna låter vettiga.

Mysaan skrev:
Sikrev allt detta för att du kanske ville jämföra lite med en annan ridtravare som är ungefär lika länge riden i sin omskolning. Simon har lärt mig att så länge han tycker det är kul så är dte bara att fortsätta. Har fått för mig att varmblodstravare dessutom ganska klart och tydligt talar om när de inte gillar något.

Det där är nog väldigt individuellt. Min kuse märker man oftast inte på förrän i efterhand, har han blivit överansträngd så gör han inte gärna om övningen nästa dag.
Halvblod har jag fått för mej är mer kinkiga med sporrar/spön medans de flesta varmblod jag ridit mest blivit stressade. Men nu generaliserar jag, fyy mej! :p

Om hästen inte mår dåligt (vilket det inte låter som från det jag läser) så skulle jag inte lyssna på denna tjej (som verkar vara en "ridhäst människa", p.g. av uttalandet ang. Halvblod...)

Jag tycker att du tar det jätte långsamt (inget fel med det) ;)
Fast det beror ju på att min kille gick en "snabbkurs" på 4v...
Det är ju jätte bra att du hittat en stabil och stadig form, jag tycker då att det viktigaste är att hästen bär sig på rätt sätt... Det är ju onödigt att börja karriären med ryggproblem!
Små sakerna är bra! T ex att inte gena i hörnen.... Det får hon ju inte göra när hon är "färdig" så det är bara bra att hon vänjer sig vid.

Tja, sammanfattnings vis kan jag säga att det verkar gå bra! FOrsätt!

Det låter som om du har en väl utarbetad plan för din hästs träning. Men om jag får lägga till en viktig och otroligt stärkande övning, så tycker jag att du ska ut i terränegn (i skritt) och rida runt träd, leda med innertygel-utåt aldrig mot dig!, ut och kliv över ris och grenar på kalhyggen(finns ju gott om sådana nu efter Gudrun)...

Dessa övningar ger såååå enormt mkt i smidighet, balans, muskelsättning i rygg mm...

Lycka till

Kan den där tjejen i stallet nåt om varmblod alls????
Det är väldigt individuellt från häst till häst vad som är för fort och för långsamt. Men på din beskrivning tycker jag att det verkar fungera. Din häst arbetar lugnt och tryggt och verkar tycka att de övningar du ställt till förfogande är roliga. Jag tycker att du ska fortsätta i den stilen du har, det är ju ändå du som rider hästen och det är ju du som upptäcker om hästen blir förändrad till det bättre/sämre.

Hade du beskrivit om 1-metershinder och vattengravar utan den minsta grundridning hade jag blivit orolig. Men så var det inte i detta fallet.

Lita på dig själv och din magkänsla.

Lycka till me ditt varmblod!

//Lillan

Den här tjejen kan väl inte säga att det ska ta ett år att utbilda en travare så här långt.
Man ska väl ändå anpassa utbildningen efter hästen och det verkar det som om du gör ;)
Fortsätt att rida hästen på ditt vis :)

Jag tycker att du gör helt rätt. Bommar är dessutom suveränt för att hitta och stärka galoppen hos travare. Du är helt klart på rätt spår! Brorsan har ridit sin travare i ett år ungefär, fast med viloperiod i vintras, så han är väl riden ca 10 månader.
Han gör öppnor och slutor i skritt och trav, skänkelvikningar i skritt och trav. Galopperar på volt med ställning mm och i form i alla gångarter, tempoväxlingar i alla gångarter och påbörjat bakdelsvändningar. Han är dock inte inriden som treåring utan hösten som fyraåring...
Man ska känna efter på sin egen häst vad den är mogen för och vad den har lätt för!

ancan skrev:
Men om jag får lägga till en viktig och otroligt stärkande övning, så tycker jag att du ska ut i terränegn (i skritt) och rida runt träd, leda med innertygel-utåt aldrig mot dig!,

Lycka till

Varför innertygeln utåt? Och aldrig innertygeln "mot dig"?
Det jag har fått lära mej är att man bara använder inertygeln utåt som hjälp om hästen inte lärt sej lyssna för vikthjälper och tygeln på halsen på yttersidan.. På unghästar alltså.
För när man tar innertygeln utåt "prickar" man inte bakbenen så att säga och det finns risk för att hästen inte kommer spåra och/eller bli förböjd.

Om du däremot menade att man inte ska dra tygeln bakåt, då är jag med. Men det brukar räcka med kramningar eller ett tillfälligt svagt ryck inåt/uppåt för att den ska reagera.

Tycker du verkar arbeta din häst på ett sätt som passar just DIN häst. Fortsätt så!

Definitionen på ett ledande tygeltag är att det tas ut från hästen, och att det är rörelsen ut från hästen som verkar ledande, inte att sitta med handen kvar "ute"! ancan har beskrivit en övning och dessutom gett en extra anvisning om vad som menas med "ledande"

Jämför t ex med ett upplyftande tygeltag som per definition tas uppåt!

Ett ledande tygeltag leder :idea: dvs visar riktning "däråt" och kan tas både på innertygeln (t ex in på en volt) eller yttertygeln (tex in i en skänkelvikning eller öppna).

Ett tygeltag mot dig skulle jag snarast kalla en förhållning och ett som hindrar hästen att bli förböjd reglerande.

Tack :)

Känns alltid bra med lite medhåll!

Vi fortsätter så klart med vårat träningsupplägg, och håller tummarna för att pållen trivs med det. Idag har vi haft världens mysigaste ridtur i sensommarsolen, med lite klättring och traskandes runt träden i snårskogen! Hoppas min stackars häst inte tyckte det var fööör jobbigt :p

Ha det :bow:

Tycker att det är så otroligt individuellt hur man kan gå fram med olika hästar. Så länge man känner av hästen är det ju inga problem. Du verkar veta vad du håller på med.
Blir så trött på när andra ska lägga sig i.
Enda gånger man ska lägga sig i är när man ser att hästen far illa vilket han uppenbarligen inte gör hos dig.
Min väninnas häst som är travare kunde mer än det du gör med din nu under ett halvår. Han for ingen skada (nu var han visserligen riden innan han kom till henne men hon fick lägga om ridningen på honom) Då borde hon ju också gått åt h****e för fort fram. Nej säger som ovanstående. Du går inte för fort fram.
Mvh Diabetikern

För att hon ska bli nöjd ska du lalla runt med hästens huvud i vädret och göra INGENTING i ett år, för att sen ska det plötsligt fungera... det är många härinne som har samma inställning (pekar inte ut någon i den här tråden).

Du gör helt rätt och har en sund inställning. Fråga tillbaka hur hästen ska lära sig om den inte får öva.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 220
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 294
Senast: Boj
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat