Gå bort present.

FadeAway

Trådstartare
Vad är en lämplig kostnad för en sådan? Vi tänkte att ge bort närproducerade varor tex sylt, honung och dylikt. Primärt till vänner som inte bor nära oss. Känns lite roligare än en blomma :)
 
Sv: Gå bort present.

En femtiolapp kanske, runt 100 kr känner jag är rimligt. Det är ju t ex svårt att få en vettig blombukett för under en hundring i de flesta fall.
 
Sv: Gå bort present.

Jag funderade på runt 100-lappen. Då kan jag tex köpa två burkar sylt, en honung och lokalt tillverkade smörknivar tex.
 
Sv: Gå bort present.

Men hjälp!

Jag har inte fattat att man måste kosta på så mycket! 100 kronor :crazy:

Jag tar med något från trädgården, grönsaker eller en uppgrävd perenn som jag delat. Eller nybakt bröd. "Varmt bröd" är en sak jag fått med mig från barndomen. Bakade man tog man varmt bröd och gav till grannen/bekanten.

Är det verkligen summan som är det viktiga? Eller är det tanken?
 
Sv: Gå bort present.

Jag tycker 50-100kr är ganska lagom.
Det ska ju vara något litet och enkelt som man blir glad av.
Ska man börja gå upp i prisklass känns det som att det snart är en tävling om vem som ger de finaste och dyraste gå bort presenterna och då tycker jag att det liksom har tappat sitt syfte.
 
Sv: Gå bort present.

Jag tar med något från trädgården, grönsaker eller en uppgrävd perenn som jag delat. Eller nybakt bröd. "Varmt bröd" är en sak jag fått med mig från barndomen. Bakade man tog man varmt bröd och gav till grannen/bekanten.

Det där är ju dem bästa presenterna man kan få!
 
Sv: Gå bort present.

Jag funderade på runt 100-lappen. Då kan jag tex köpa två burkar sylt, en honung och lokalt tillverkade smörknivar tex.

För mig hade det känts som lite over-kill med så många varor, jag hade nog nöjt mig med ex.vis en honungsburk, kanske med ett vackert band runtom. Vi har gett bort en hel del flaskor med hemmagjort maskrosvin med en egengjord, fyndig etikett och det har varit uppskattat. Annars kör vi nog precis som tanten ( minus det hembakade brödet). Sedan finns det ju vissa dom man ger betydligt mer men då har man kanske en annan relation än bara goda vänner man besöker rätt ofta. Är det sådana vänner kanske en korg med lokalproducerat fungerar bra
 
Sv: Gå bort present.

Helt perfekt! Fick en flaska älggrässaft senast av en middagsgäst, hur trevligt som helst.

Köper jag något brukar jag köpa en flaska vin, alltid uppskattat av mina vänner.
 
Sv: Gå bort present.

Det är ju perfekt om man har sånt! Jag brukar stjäla lite ägg från min mammas höns, alltid uppskattat.

I julas gjorde vi egna tryfflar i julklapp åt folk som vi inte firar med men ändå ville ge något, väldigt uppskattat. Så är man lite huslig är ju sånt ovärdeligt.
 
Sv: Gå bort present.

Precis som många andra här tycker även jag att något närproducerat eller egenhändigt bakat, syltat, odlat etc är trevligt att både ge och få. Jag bjuder hem folk för att jag vill umgås med dem, inte för att få en gåbortspresent, att få något känns nästan lite skämmigt tycker jag... Men jag uppskattar verkligen att få något litet från nämnda kategorier! Mer än om jag skulle få en dyr blomsterkvast tex. Min standardgåbortspresent är en burk egenproducerad honung, det brukar uppskattas :-)
 
Sv: Gå bort present.

Min tanke är inte nära vänner utan folk man ser sällan och som bor långt bort. Ska vi åka 50-60mil så funkar inte växter eller bröd. Sen är jag inte vare sig händig eller intresserad nog att safta och sylta själv och därav är det enklare att köpa lokala färdigproducerade varor.
Jag dricker inte själv vin och därför blir det svårt att ge bort det.
 
Sv: Gå bort present.

Jag tycker att det beror dels på vilken typ av tillställning det är, samt hur väl man känner varandra.
Våra före detta grannar sa något väldigt bra när vi gett varandra en present. "Så nu är det avklarat, nu behöver vi inte ge fler presenter."
Det är bättre att bjuda tillbaka, gör man inte det så kan man tänka sig att det är mer rimligt att kosta på en dyrare present.
 
Sv: Gå bort present.

Jag tycker att det är tanken som räknas. Jag försöker oftast köpa något personligt som jag vet att personen jag ska till gillar.
 
Sv: Gå bort present.

Jag tycker det är lite kul att gå in i små butiker, där de har inredning tex. Vi har en butik som säljer lite udda former av kaffe och te (på ett bra sätt) och kaffe brukar gå hem ;) känns viktigast att det blir använt! Så något närproducerat låter toppen!
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
605
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 381
Senast: Shaggy
·
Relationer Bonusdottern fyller 17 snart, vi kommer antagligen inte hinna träffa henne den dagen eftersom hon bor i en annan stad och har mycket med...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 436
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp