Fysträning

Varför säger du det? De flesta av dina hundar är ju tränade för sådant arbete och inte i någon uppbyggnadsfas.

Skulle däremot "ibland" bytas mot "alltid" så skulle du dock få övertränade hundar. Här skiljer sig inte hundens fysik nämnvärt från människan och för den senare gruppen är det ett väl belagt fenomen.

Det lät bara så konstigt att högintensiv rörelse skulle vara nedbrytande. Men jag har faktiskt lagt in mer vila nu än vad de hade för några år sedan, har i princip lagt ner all fysträning utöver lösspring i skogen och långsam kroppskontrollträning inomhus. Har inte råd att åka på förslitningsskador på dem:(

Det lät bara så konstigt att högintensiv rörelse skulle vara nedbrytande. Men jag har faktiskt lagt in mer vila nu än vad de hade för några år sedan, har i princip lagt ner all fysträning utöver lösspring i skogen och långsam kroppskontrollträning inomhus. Har inte råd att åka på förslitningsskador på dem:(

All hårdare fysisk träning är katabol, dvs. nedbrytande! Men det är en förutsättning för att fysisk förbättring ska kunna ske. Explosiv träning involverar en s.k. kortisolrespons som bryter sönder muskelfibrer. Det leder i sin tur till anabola processer som reparerar och bygger upp.

Det är i den anabola fasen som fysisk förbättring har möjlighet att äga rum. Optimerar man den anabola processen och inte för tidigt utsätter muskeln för ny hård belastning utan fyller på med energi och ger kroppen möjlighet att återhämta sig så sker en så kallad superkompensation* och därmed en fysisk förbättring. Slarvar man istället med återhämtningen så blir resultatet det motsatta.

*Handlar om människor, men fysiologin är i princip den samma.

Senast ändrad:
Jag har whippet som tävlar oval och lc. förutom dagligt lösspring (med noga utvalda hundkompisar, oftast nån som är lite snabbare än henne, men ibland nån lite långsammare för att ge henne ett bra självförtroende.

Utöver det drar hon kickbike, vi kör snabba raksträckor efter lure, vi går långa promenader och sen blir det lite backträning och sånt.

Men a och i är att få springa lös med kompisar

Mina får antingen en vanlig långpromenad på minst 1 h (mest lösa) eller följa med på ridtur och sen så cyklar vi oftast 1-3 ggr i veckan och då 10-15 km, tiken varvar mellan att dra och att springa lös och hanen springer lös eller kopplad bredvid men drar tyvärr sällan.

Sen försöker jag även komma ihåg att skritta dom på gåbandet då de så sällan skrittar (typ aldrig). Märker framförallt på hanen att han får ett lite längre steg då. Det gör jag helst 1-3 ggr i veckan som komplement till övrig motion. Har dock lätt för att glömma bort det :angel:

På sommaren badar vi även en del.

Sen är jag en periodare. Vissa perioder vill jag gå mycket och länge, ibland får jag för mig att cykla ofta ist men i lugnare tempo. Ibland följer de nästan bara med i stall och på ridtur. Verkar inte ha så stor betydelse sålänge de får röra på sig ordentligt ett par gånger i veckan och rasa av sig :)

Ibland har de även vilodagar då vi bara går rastningsrundor.

Idag har vi änsålänge bara gått rastningsrundor och sen har de fått skritta på gåbandet i uppförsbacke i 30 min var. Med liiite trav inlagt. Får se hur det blir senare ikväll :)

Jag tänker inte så mycket på det sättet, som i fysträning etc.

Jag tänker mer att hundarna ska röra sig på olika sätt och bli tåliga. Framförallt får de springa lösa i varierad terräng från valpålder, de simmar, springer lite vid cykel etc. Det verkar funka, hittills har jag *peppar peppar* inte haft någon muskelskada, ledskada, hälta etc på någon av mina hundar.

Det jag är noga med är att de inte ska frysa, vara i bra hull (hellre lite underhull än överhull) och att de får röra på sig varje dag - det får liksom inte bli 100% på helgen och sen stiltje i 5 dagar.

Lite samma tänker jag med hästarna, som går ute dygnet runt, rids mest i skogen etc

Jag tänker inte så mycket på det sättet, som i fysträning etc.

Jag tänker mer att hundarna ska röra sig på olika sätt och bli tåliga. Framförallt får de springa lösa i varierad terräng från valpålder, de simmar, springer lite vid cykel etc. Det verkar funka, hittills har jag *peppar peppar* inte haft någon muskelskada, ledskada, hälta etc på någon av mina hundar.

Det jag är noga med är att de inte ska frysa, vara i bra hull (hellre lite underhull än överhull) och att de får röra på sig varje dag - det får liksom inte bli 100% på helgen och sen stiltje i 5 dagar.

Lite samma tänker jag med hästarna, som går ute dygnet runt, rids mest i skogen etc

:bow:
Tänker på ungefär samma sätt.
Tror man har fått det från hästsidan som du säger.

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 104
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V