Fysiska eller psykiska välmåendet, vad är viktigast?

Sv: Fysiska eller psykiska välmåendet, vad är viktigast?

Jag tror tyvärr inte att man alltid helt kan rehaba alla individer mentalt. Efter en viss ålder kan man slipa till deras beteende. Men befästa problembeteenden hos en äldre häst riskerar alltid komma tillbaks om man inte är noga.
Vad mera exakt är det för problem som är såpass svåra att dom inte skulle kunna bli fria från dom? Måste vara otroligt ovanligt med sådana problem som inte kan bli bättre med ett bra miljöombyte till rätt ägare. Dock inte lätt såklart att hitta men visst går det.

Vissa individer har medfött lättare att falla in i vissa beteenden medan vissa hästar verkar tåla en hel del utan att bli särskilt påverkade psykiskt. Har hästen haft ett sätt att hantera stress på så är det klart att det beteendet kommer tillbaka om hästen hamnar i den situationen igen.
Jag må låta hård. Men jag tror att en lydig häst är en lycklig häst. Och då alltså även tvärtom.
Där håller jag inte heller med..tror jag. Eller menar mer att det beror ju helt och hållet på hur man definierar en lydig häst.

För mig är en lycklig och lydig häst en uppmärksam och lyhörd häst, en sådan häst får man rätt respons från om man har rätt kroppsspråk. Dock är ju inte alltid en lycklig häst alltid en lätt häst. Vissa hästar uttrycker sig mycket, är mycket häst helt enkelt, mycket uttryck och stora rörelser osv, lite överdramatiska helt enkelt i personligheten och det måste dom få vara. Ofta korrigerar folk bort en del av hästens personlighet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 127
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 128
H
Hundhälsa Har kommit till en punkt till slut där jag tvingas med veterinärens hjälp att kapitulera och inse att jag inte kan hjälpa Pingla då hon...
2
Svar
20
· Visningar
5 612
Senast: Hjalti
·
F
Hästmänniskan Rubriken var svårvald, men jag undrar om fler än jag har drömt om, eller känt av närvaron av en häst ni stått nära, och som gått bort? I...
2
Svar
25
· Visningar
4 076
Senast: Studsbollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp