Låter som att det fortfarande är som det var på "stenåldern". Första året handlade i princip om formler och samband (dvs tillämpad matematik). Den "riktiga" (= roliga) fysiken kom först i år 2 och 3. Men den hade man inte kunnat tillgodogöra sig utan år 1.Tycker att det låter jättekonstigt att hon inte har en formelbok? Jag går natur på gymnasiet och vi har en formelbok som heter ”Tabeller och formler för nv- och te-programmen”. Formelboken har vi även tillgång till på alla prov, dock inte vår egen utan skolan har böcker som bara används vid prov för att man inte ska kunna fuska.
Angående grafräknare så rekommenderar min skola casio, jag har en casio fx-9750GII, den funkar bra och jag skulle aldrig orka räkna med bara telefonens miniräknare
Jag fick A i fysik 1 och helt ärligt handlar det mest om att lära sig när man ska använda vilken formel och hur man kan kombinera olika formler. Min strategi var att skriva upp ALLA formler som hörde till kapitlet på ett papper och sen försöka plugga in dom så att jag iaf visste vilka formler som fanns
Jag hittade ett gammalt formelblad som jag gjorde i fysik 1, verkar ha med krafter och sånt att göra men jag är inte helt 100 att det är alla formler man behöver, hoppas det kan hjälpa lite iaf!Visa bifogad fil 57924
Det du skriver stärker min hypotes att man (fortfarande) behöver vara bekväm med matten för att kunna tillgodogöra sig fysiken.