Fyra veckors värkande hals?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Någon som har någon idé på vad som kan orsaka detta? När jag säger värk så menar jag värk, alltså inte sådär raspigt ont eller ömmande halsmandlar som man får vid förkylning etc. Nä, utan det riktigt värker i övre delen av halsen, och känns extra mycket när jag spänner/rör på tungan, hostar, pratar högt eller anstränger musklerna i de krokarna på annat vis.

Det började som sagt för ca fyra veckor sedan, då jag hade ont mest på morgonen och kvällen. Lät bli att träna och sådär, och efter tre dagar blev jag jätteförkyld och fick "den andra" sortens mer normala förkylningshalsont. Blev dock frisk efter ungefär en vecka och är av med alla symptom, men halsvärken kom tillbaka och sitter som sagt fortfarande kvar. Känner mig inte dålig på något annat sätt, kan träna och så utan problem, men den där halsen värker mer eller mindre konstant. Jag upplevde att det blev lite bättre ett tag, men nu har det kommit tillbaka med förnyad kraft.

Whyyy? :confused:
 
Sv: Fyra veckors värkande hals?

Ring vårdcentralen för undersökning och hjälp.
Låt bli träning helt tills du blivit frisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Fyra veckors värkande hals?

Svarar båda:

Brr, halsböld låter alldeles för otrevligt! Och när jag läste hur det behandlades blev jag inte direkt gladare... Men det låter (tyvärr) som att mina symptom är ganska lika de som beskrivs där, så det får nog bli en tripp till farbror doktorn ändå. Har ingen vårdcentral här på samma sätt som i Sverige, och hatar det alternativ jag har här, men vi får hoppas att det löser sig i alla fall.

Tack för svar!
 
Sv: Fyra veckors värkande hals?

Jag har i perioder haft ont i halsen pga en visdomstand i nederkäken. Ibland endast halsont och ibland i kombination med andra symptom som varit lättare att relatera till just tanden. Jag hade börjat med ett besök hos vårdcentralen och om de inte har något vettigt svar hade jag gått till tandläkaren.
 
Sv: Fyra veckors värkande hals?

Hmm, det var också intressant. Får nog bli en tripp till vårdcentralen trots allt, så får vi se vad de kommer fram till!
 
Sv: Fyra veckors värkande hals?

Jag har också riktigt ont i halsen konstant nu.

För mig började det med en rejäl förkylning då jag sen stod och hostade och höll lektioner. Det var dessutom supertorrt i ridhuset och jag fick nog i mig en del damm.
Jag tappade rösten helt. Stum!

När jag sen kryade på mig har jag en kvarvarande torrhosta och lite heshet av varierande grad.
Alltså är det ngt med stämbanden tror jag.
Jag försöker vila rösten så gott det går. Och låta bli att hosta så gott det går.
Och se till att dricka mkt.

Om det är ditt problem har jag ju ingen aning om. Men det är ngt du kan fundera kring.

Krya!
 
Sv: Fyra veckors värkande hals?

Jomen det här känner jag ändå igen lite grann! Jag var förkyld lite fram och tillbaka i vintras, fick sedan den här halsvärken, blev dunderförkyld, tappade rösten, blev frisk men hade fortfarande kvar värken i halsen - och här sitter jag idag. Har även lite rethosta kvar, men mest bara på morgonen och kvällen. Skulle kanske kunna bero på den också då, att halsen liksom aldrig riktigt får vila och ta igen sig då jag envisas med att hosta, prata och leva på som vanligt? Äsch, jag vet inte jag... Blir VC-besök nästa vecka i vilket fall som helst, så får vi se vad de säger. Jag ber till gudarna att det inte är någon sådandär böld, för att ha någon som skär i halsen på mig är ungefär det sista jag vill just nu! :p
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 369
Senast: Brandgul
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 094
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 562
Senast: LaMaya
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 693
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp