Mabuse
Trådstartare
Det är omöjligt att säga bara från mäklarbilder. I bästa fall är det bara en begränsad del som behöver röjas ut och sättas igen, i värsta fall är det långtgående rötskador på bärande delar både i taket och golvet. Min gissning från den bilden är att det är en större skada, men det går ju inte att säga utan att öppna och titta.
I allmänhet är det dock väldigt få hus som är en god investering om man inte är intresserad av att göra underhåll och i alla fall vissa åtgärder själv.
Frågan var väl lite om man egentligen skulle behöva reparera något, eller om det mest handlade om att måla fasaden och flytta in. Pratar vi fritidshus för Stockholmare, så är det ju lite begränsat hur mycket tid man har att fixa saker, men måla om fasaden går ju att hinna på en semester, även om man inte är så händig. Vattenskadan hade ingen annan ens tänkt på, utan det var mer vadå vattenskada? Var skulle det vara nånstans?
Medan jag mer såg framför mig öppna upp, byta de delar som är förstörda (i värsta fall mycket), ta dit en finsnickare som kan göra nya delar till de fina ytterdörrarna som delvis ser ut att vara bortom all räddning, etc. Min tanke var att innan det gått hål på innertaket och tapeten ser ut sådär, då har yttertaket varit trasigt ett tag, och det finns förmodligen mycket fukt i huset, snö har kommit in på vintern, etc. Men mycket möjligt har jag för stor respekt för vattenskador.