FYC-klasser

J

Juvelflickan

Hejsan!
Tänkte vara med och tävla Terräng och Trail i slutet av april.
Någon som har tävlat det, skall tävla det eller vill tävla det?
Hur har ni isådanafall tränat inför det?

Tacksam för svar!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Har inte varit med men kan tänka mej att det är bra att träna hästen för konstiga föremål, att gå över presseningar, över under hinder mm, lydnad. Att kunna stå stilla på kommando, trots att ryttaren går i väg en bit. Träna kondition och uthållighet mm. Men detta vet du väl redan. Förmodligen kan ngn som varit med svara bättre :smirk:

Var med på Lag-SM för ungdomar (eller NULT som det hette på den tiden jag var med) och tävlade då Terräng och såg Trail. Det vi fick göra i terräng det året var rida upp för backe och nerför backe (rätt sits), hoppa två låga hinder, rida förbi skrämmande föremål (pressenning), fatta höger galopp, sakta av och sedan fatta vänstergalopp. I trail var det sitta av hästen och gå ett varv runt den, mendan den skulle stå still, flytta filt från en stolpe till en annan, rida slalom mellan koner osv...
Träna så hästen är avn vid det mesta och går lugnt och sansat i alla situtioner...

/Malin

Jaja, då är det väl bara och börja träna då :D
Det låter kul iallafall!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Hmmm, inte ridit grenen själv men sett rätt många som gjort det plus att jag har varit med och tränat på det och det är skoj! Innehåller typ de moment som freyr beskrev, men mkt olika mellan olika arrangörer... Kul är det iaf! :D

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 813
Senast: supercassie
·
J
Islandshäst Hejsan! Jag kan inte hitta mitt FIPO och jag undrar hur Speedpassen går till. Jag är mycket tacksam för svar! /Niggi...
Svar
6
· Visningar
1 179
Senast: Freyr
·
J
Islandshäst Hejsan! Jag bara undrar vad ni tycker och tänker om tävlingar och så? Själv tycker jag att det är dåligt med tävlingar. Eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Dimmalimm
·
J
Islandshäst Hejsan! Vad tyckte ni om den, ryttarna och hästarna? Tacksam för svar! /Frida -------------- "Dream as you'll live forever, live...
2
Svar
23
· Visningar
2 666
Senast: sennahoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar