Kan göra, man kan också skicka direkt eller låta en jurist underrätta (eller en själv om man nu inte vill ha en jurist) alldeles oavsett är väl ett kravbrev något som inte heller ska spikas upp offentligt utan något mellan föredetta arbetsgivare och anställd. Vi vet ju faktiskt inte vad det är för brev heller, de kallar det krav, det kan lika väl vara just en stämning med fack, jurist, etc inkopplat. Jag tror definitivt inte att det är så enkelt att man bara kan ge det till en tidning och tro att det inte finns något man kan åka dit för som förvärrar situationen.
Jag har själv "precis" (ett halvår sedan) skickat en stämning, jag hade dock jurist, och det var juristen som genom ett brev som vi väl kan kalla krav då, underrättade personen om det innan det gick via tingsrätten.
Som sagt - det påstås. Vi vet inte. Inte du. Inte jag. Ett kravbrev om det lämnas vidare till rätten har definitivt betydelse. Men det vet vi ju inte heller, för vi har ju faktiskt ingen aning vad hen ställt krav om, kan ju vara så enkelt att det handlar om att facket och personen försöker få igenom att få lön för ett halvår eller något, ett inte helt konstigt arbetsrättsförfarande. Nu jobbade hon ju väldigt kort tid, och lär väl ha haft prövoanställning vilket ofta går att avsluta, men att det skulle vara så jädra enkelt som att bara skicka ut kravbrevet utan att tro att det kan bli andra grejer av det, det tvivlar jag starkt på att det är för en arbetsgivare generellt. Och vi andra har ju faktiskt inget med deras arbetsrättsliga process att göra - alls.
Jag jobbar på myndighet, självklart har vi andra lagar och regler att förhålla oss till, men vi hade också en anställd som gick på chefen väldigt hårt när hen fick gå pga att hen inte skötte sitt jobb. Hen gick till tidningen vilket hen kan göra, var faktiskt inte ens anonym, arbetsgivaren kunde givetvis inte säga någonting mer än att det i just det här fallet handlar om en anställd som uppger att denna blivit väldigt felbehandlad. Det hade såklart sett väldigt konstigt ut om arbetsgivaren hade skickat ut de mail som kommit från denna anställd till hela avdelningen till tidningen för att rentvå sig, även om många som hatar myndigheten säkerligen hade varit nyfikna i en strut och velat läsa.
OT
Jag är jätteförvånad över att folk verkligen reagerar på just Djursholms ridklubb på det här sättet och speciellt kanske på utegången. Nej, det är definitivt inget sätt jag skulle hålla häst på men det är inte heller särskilt ovanligt att hästar har ytterst lite utegång där det saknas mark. Jag kan räkna upp fem-sex ridskolor som knappt har mark alls och där hästarna får nöja sig med ett par timmar om dagen, lägg därtill till många travbanor, Solvalla har väl knappt ens hagar? Strömsholm samma lika, har innan själv ridit på AKKA i Uppsala och de hade ingen utegång alls knappt och dessutom spiltor (nu fick de ju en ny anläggning för några år sedan av kommunen men de flesta kommuner har ju inte möjlighet till det) och varit delaktig i galoppen där även de hästarna inte har särskilt mycket utevistelse, så jag ser liksom inte vad som är nytt och det är NU ni reagerar? Jag tycker absolut man ska driva frågan om längre utevistelse för häst och även lagstadgad tid för häst, men det gör man inte genom att gå på en ridklubb, det gör man genom att gå på politikerna. Både jordbruksverket och länsstyrelsen är myndigheter, de gör det politikerna säger till dem.