Fy fa-an för Ag*ia

Sv: Fy fa-an för Ag*ia

Vi betalade månasviss och dom trog av ca 10.000kr av de som var kvar att betla på premien på livsvärdet. Är de rätt el fel?

Inte för jag kommer ta upp detmen de kan vara bra att vetta inför framtiden..

Troligen rätt, om man läser inlägg 77. Jag har bara tagit bort en häst och då bråkade jag inte om livvärdet eftersom det var såpass lågt.

Jag tänker inte håller bråka om det för de är ändå inte så mycket och bråka om. Hästen har alltid kommit i första hand för mig så det där med hur mycket pengar man får och inte får tycker jag inte är lika viktigt

break_a_leg skrev:
Om du betalar in premien årsvis så betalar du ju in för ett helt år. F-bolaget har ju sina pengar "tryggade" så att säga.

Om du betalar per autogiro så kan man ju se det som månadsvisa avtal, finns det inga pengar på kontot när autogirot ska dras och man inte betalar den ev. påminnelse bolaget skickar ut så sägs ju försäkringen upp.

Men om man betalar per autogiro dvs inte i förskott så drar dom säkert av HELA försäkringsbeloppet på livförsäkringen för att trygga sina pengar annars är det ju smartare att ha autogiro och få sin försäkring uppsagd:angel:

Jag har blivit inpräntad att alltid ha alla försäkringar på autogiro, just för att kunna "strypa" betalningen.. Har hänt att jag råkat i luven på ett försäkringsbolag och där med strypt betalningen och då annuleras försäkringen. (Missnöjd över behandlingen av trasig transport)

Skrotade en bil i våras och fick då betala lite över en månadsavgift, verkar som om man betalar i efterskott om man har autogiro.. Likaså ponnyns försäkringspremie..

Gissa om jag ska ändra försäkringen på min shettis och på hunden snarast till att dras varje månad!!

Panikie skrev:
jag har A*ria på alla ponnyerna/hästarna, jag har "värstings" varianten på dom, tycker alltid att A*ria har varit bra och har alltid stått för 100 % av kosstandern? :)
Har inte skrivit att jag inte varit nöjd med dem under skadeperioderna:confused: utan att det är fel att ta flera tusen av mej efteråt. Dessutom är de redan de dyraste av försäkringsbolagen jag granskat

wert skrev:
Men om man betalar per autogiro dvs inte i förskott så drar dom säkert av HELA försäkringsbeloppet på livförsäkringen för att trygga sina pengar annars är det ju smartare att ha autogiro och få sin försäkring uppsagd:angel:
Japp, de drar mycket riktigt av premien innan kl´livförsäkringen betalas ut, så där hjälper det inte att strypa utbetalningarna...

Kom bara ihåg att man brukar få karens upp till en månad på det nya försäkringsbolaget och sedan kan dom gruffa om det blir något. Att skadan eller felet funnits på hästen när du försäkrade den hos dom.. Så var försiktig och prata igenom med det försäkringsbolag du väljer om dessa saker..

Kan kanske vara värt att stå ut med agria så länge hästen finns kvar och byta bolag om du köper en annan häst. Än att stå utan föräkring upp till en månad och kanske få reservationer hos det nya bolaget. Gör inget förhastat! Lycka till i försäkringsdjungeln.!

Tidigare ( innan den 1/1-06) betalade man försäkring för hela försäkringsåret även om hästen inte fanns mer om försäkringen hade utnyttjats under försäkringsåret eftersom den då ansågs vara förbrukad. Hade man inte använt sin försäkring under försäkringsåret fick man tillbaka de pengar som återstod om man hade betalat i förskott, eller så slapp man resterande månadsbetalningar.

Har kollat med Agria i dag och de säger att i och med den nya försäkringsavtalslagen från den 1/1-06 så tar de ut avgift för två månaders försäkring efter att hästen tagits bort om man har utnyttjat sin försäkring under försäkringsåret. Har man inte utnyttjat försäkringen under försäkringsåret tar de inte ut någon avgift f r o m den dag hästen tas bort.

Ring till skadeavd. och kolla varför du inte fått det ersatt.
Frågade min vet. ang borrelia/erlichia. Enligt honom tvistas det en del i forskarvärlden om att man aldrig kunnat påvisa en pågående infektion utan bara antikroppar... sen erkänner han att det har blivit lite slentrian att ta de proverna om hästen har hälta, diffusa bekymmer. huruvida det är sant eller mest förekommer i vissa delar i landet vet jag ej heller.

Vad det gäller de här grejerna med ersättning för mediciner etc. så är det ganska nytt och man får meddelande om det när man har sin årliga förnyelse av försäkringen... -brukar ju alltid följa med info ut om ev nyheter och ändringar i villkor etc. Så om inte nu så får du nog den infon vid din huvudförfallodag...

Jag har 6-7 hästar försäkrade i agria. Haft dom där i typ 10 år. Aldrig nån som vart sjuk. Aldrig ens behövt ta ut en vet mer än för vacination en gång om året. Och sen nu i år så blev en sparkad så den var tvungen att sys. Då fick jag först betala drygt 1800-2000 i självrisk sen 20% av vet kostnaderna. Eller först måste man ju kunna lägga ut det för att sen få tillbax. Men ingen ersättning för medicin och bandage och skit som bara det gick på säkert 3000-4000kr!
Tänk om jag sparat alla pengarna jag betalat in till agria under alla år i stället! Hade ju vart miljonär=).
Sen har jag en annan pålle som är försäkrad i folksam. Där var det 2000 i självrisk och sen allt gratis efter det i 120 dagar! Gissa om jag blev översakad när jag slapp betala ett öre av alla rönkenbilder och skit när han var halt.! Funderar på att flytta alla dit. eller bara ha dom ofärsäkrade. Men man måste väl ha dom försäkrade för att få tävla och så? :confused:

Du måste absolut inte ha hästen försäkrad för att tävla!

Jag har min häst försäkrad i if, de ersätter 100% efter avdragen självrisk.

Om man väljer deras bästa försäkring ingår mediciner och rehabilitering efter skada. Kanon:bump:

Frasse

Jag har samma försäkringsbolag som trådskaparen och är jättenöjd. Jag har alla mina hästar försäkrade i utökad veterinärvård. Och detta har varit kanonbra! Man har en självrisk på 2000 kr och sen betalar de 100%. De har även betalt min hästs jättedyra mediciner som annars skulle ha kostat mig ca 6000 kr. Så jag har bara positiva saker att säga om dem.

wizo skrev:
Jag har 6-7 hästar försäkrade i agria. Haft dom där i typ 10 år. Aldrig nån som vart sjuk. Aldrig ens behövt ta ut en vet mer än för vacination en gång om året. Och sen nu i år så blev en sparkad så den var tvungen att sys. Då fick jag först betala drygt 1800-2000 i självrisk sen 20% av vet kostnaderna. Eller först måste man ju kunna lägga ut det för att sen få tillbax. Men ingen ersättning för medicin och bandage och skit som bara det gick på säkert 3000-4000kr!
Tänk om jag sparat alla pengarna jag betalat in till agria under alla år i stället! Hade ju vart miljonär=).
Sen har jag en annan pålle som är försäkrad i folksam. Där var det 2000 i självrisk och sen allt gratis efter det i 120 dagar! Gissa om jag blev översakad när jag slapp betala ett öre av alla rönkenbilder och skit när han var halt.! Funderar på att flytta alla dit. eller bara ha dom ofärsäkrade. Men man måste väl ha dom försäkrade för att få tävla och så? :confused:

Agria har ju sin utökade veterinärvårds försäkring. Då betalar man 2000 kr i självrisk och sen står de för 100%. Inklusive mediciner och veterinärensresor inom Sverige. Och självrisken gäller i 125 dagar.

If ersätter 100% i alla vet.vårdsförsäkringar:bump:

Frasse

Det är fascinerande att ni gnäller på samma sak jämt, dvs att ni inte har en aning om vad ni har för försäkring men att ni vill betala ingenting fast den ska täcka mot allt.

tror ni försäkringsbolagen drivs ideellt???

Och agria har haft sin utökade (idag plus) försäkring som täcker 100% rätt länge nu...

Agria med ;)

Ett tips är att kolla in Agrias nya försäkringar (från 1/1 -06).
Finns väldigt många val nu så man kan få försäkringen precis som man vill ha den. 100% ersättning kommer man ha råd med nu.

de flesta hade tjänat på att inte ha nån försäkring.

men saken är att du aldrig vet om du blir en av de. du kan ligga gärna vara en av de som råkar ut för en buköppning.

Frågan är om man har råd att punga ut med 50 000:- den dagen?

bettysmatte skrev:
Gissa om jag ska ändra försäkringen på min shettis och på hunden snarast till att dras varje månad!!

nja... riktigt så funkar det inte.

men för er som undrar..
har man inte använt försäkringen får man tillbaka hela premien.
har man använt premien får man from årsskiftet betala två månader framåt men resten får man tillbaka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i... 20 21 22
Svar
432
· Visningar
40 995
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 399
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 410
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V