Fy fa-an för Ag*ia

Polly_Mulle

Trådstartare
Varför har jag min häst försäkrad? JO, för att jag inte ska behöva stå med jättestora veterinärkostnader, eller hur? De flesta jag känner tänker som mig. Hästen i fråga är inte försäkrad för högt livbelopp. Hästen är behandlad på klinik en gång före denna period och jag minns inte ens om jag tog det på självrisken. Nu fattar jag inte varför jag har det värdelösa försäkringsbolaget, ska byta så fort hästen är färdigbehandlad... 2000 i självrisk kan jag köpa, plus 20 % känns tveksamt, men nu är det andra gången de inte tänker betala ut fulla beloppet heller... I november var det blodprov som de inte hade lust att betala ut, erlichia och borrelia kunde jag glömma att de skulle stå för, inte heller muskelanalysen...
För ca 6 veckor sedan var jag inne på återbesök på kliniken och de ville spruta med en gansak dyr medicin och den skulle läggas på fakturan så att försäkringen tar den. Jättebra så långt. Sen att medicinen inte känns som om den har hjälpt, och att den var snuskigt dyr, men nu vägrar försäkringsbolaget att betala sina förbannade 80 %!!!!!!!!!!

Varför i hela helvete har jag häst:devil: försäkrad då???? Det hade vart billigare att lägga undan de pengarna som förs. har kostat i månaden under de 4,5 år han har vart frisk än vad det här har kostat på två besök! Och då hade jag ändå haft pengar kvar...

Vilket bolag ska jag byta till? Vilket bolag är minst lynniga, eller i alla fall bättre än det här jävla pissbolaget??

Ursäkta arg tråd, men jag orkar inte mer just nu...:cry:

Sv: Fy fa-an för Ag*ia

Men det står ju vad dom inte betalar ut för? har du inte tilläggsförsäkringen "maximal" så betalar dom inte för medecin, prover och biopsier har jag för mig.

Tips: Kolla alltid villkoren ordentligt innan du tecknar en försäkring för annars råkar man ut för det som hänt dig. Har försäkringsbolaget gjort fel så ska man självklart gå vidare med det ärendet, men oftast så är det försäkringstagaren som inte vet vad man får tillbaka för.
Jag har tiläggsförsäkringen på nämnda bolag och har aldrig haft problem med att få tillbaka pengar utöver självrisken.

När man tecknar försäkringen låter allt så bra, försäkringen ska täcka allt och bla, bla bla. Men när det väl gäller så täcks ingenting...Och tyvärr står detta i försäkringsvillkoren. Jag tror inget bolag är bättre än det andra, i slutänden är alla likadana även om visa har vad som ser ut som mer generösa villkor.

Jag, i min dumma enfald trodde att det bästa man kan ha är en obruten försäkring från föl, eller egentligen innan födseln. Så fel jag hade... Antingen får man acceptera att mycket inte täcks av försäkringen och betala kostnaden och vara glad för det som ersätts eller så lagrar man pengar i madrassen och betala för de veterinärbesök som kommer och så länge inga koliker eller annat dyrt kommer i vägen tjänar man på det...

Försäkringen tecknades för flera år sedan innan maximal och tilläggstjafs fanns, jag tecknade en A1 eller vad de nu hette på den tiden och det skulle täcka det mesta...

och när kliniken säger att de ska betala för den medicinen så förväntar man sig att det är så... Med, gett på kliniken ska de stå för, det är ju behandling!

Funderar på att skaffa på mig tilläggsförsäkringarna nu med, men jag har ingen lust att sponsra dem längre...

Folksam har högre självrisk, nyligen höjt till 2500..... men annars har dom bra premiepriser tycker jag, och betalar ut hela beloppet efter självrisken. Så jag fattar inte varför inte alla hästägare byter ut Agria mot nåt vettigare. Dom är ju dyra, och betalar som sagt bara ut 80% efter självrisk.......

Polly_Mulle skrev:
Försäkringen tecknades för flera år sedan innan maximal och tilläggstjafs fanns, jag tecknade en A1 eller vad de nu hette på den tiden och det skulle täcka det mesta...

och när kliniken säger att de ska betala för den medicinen så förväntar man sig att det är så... Med, gett på kliniken ska de stå för, det är ju behandling!

Ja men vad spelar det för roll om du tecknade försäkringen innan? Försäkringsbolagen ändrar alltid sina villkor, dom måste ju anpassas efter hur hästläget ser ut i sverige.

Visste kliniken exakt vad du hade för försäkring? För Agr*a täcker inte medeciner utan tilläggsförsäkringen, inte ens om det ges på kliniken.

Agr*a betalar ut 100% om man har maximal. Den kostar inte speciellt mycket extra. Jag tror att det är individuellt vilket bolag som blir billigast faktiskt, för min del är faktiskt agria det billigaste för det man får. Jag tror många använder agria för att dom har ett ganska förmånligt rabattsystem.

Jag har mina hästar försäkrade i agria, maximal osv.
Jag och mamma har diskuterat detta då jag innan tyckt att det är lite att kasta pengar i sjön, haft försäkrade hästar i 20 år och aldrig behövt dem.

2005 hade min pålle ett riktigt skadeår, och jag är riktigt tacksam att han var försäkrad. 70000 plockar man inte upp ur bakfickan direkt... :o

Ja ta för sjutton inte F*sam, :eek: de ville först inte ens betala ut livbeloppet på en häst med spricka i nackkotan!!!!! :mad:
Det finns för o nackdelar med alla bolag, tyvärr.
Jag vill ha ett med bara fördelar och superbillig premie, var finns det ett sånt? ;)
// M

Mig veterligen är det inget annat bolag som heller ersätter provtagning för borelia/erlichia.
Att det finns vissa undantag i försäkringen antar jag är gjort för att folk överhuvudtaget ska ha råd att kunna försäkra.
Jag är ganska intresserad av det här med försäkringar och tar för vana att läsa all post noga som kommer från mitt försäkringsbolag. Man ska nog inte skylla bolaget att bara göra negativa förändringar utan även en hel del positiva sådana. Att premierna stiger är ju inte förvånande när även veterinärerna saltar på sina räkningar....
Kan tillägga att jag har alla mina hästar försäkrade. (äger 16 stycken -är uppfödare). Har hitintills inte blivit nekad ersättning.
Nu kan man även teckna till nåt som heter: plus?! för hmmm runt 200:- per häst och det ersätter även mediciner som man får på recept ,dvs apotek. Man kan oxå välja fast självrisk, för en något dyrare premie slipper man betala de där 20%. Det har jag valt på mina, för vår erfarenhet är att när väl någon är ordentligt sjuk/skadad så rasslar slantarna fort i plånboken...
För att inte bli ruinerad har vi valt att ha låga livvärden och satsat på bra veterinärvårdsförsäkring.

Om jag var i dina kläder så skulle jag läsa igenom villkoret noga. Samt ringa upp skadeavdelningen och ifrågasätta varför man inte vill ersätta medicinen?! Är du inte nöjd så gå vidare med ditt ärende!
Vad har din häst för diagnos? (tänker på senaste behandlingen med sprutan....)

Lycka till

Kan bara tillägga att alla bolagen har den dåliga smaken att kräva kunderna på hela årspremien även om hästen avlivas innan försäkringsåret är till ända. Kändes underbart att betala premie i ett halvår för en död häst. :smirk:

Borrelia/erlichia kan jag betala själv, men varför ska man behöva gnälla på att de inte ens betalar muskelproverna som veterinären har beställt då? Och eg varför tar de inte borrelia? Snart betalar de väl inte för en häst som sprutas i led heller...

Han har ingen riktig diagnos, han blir halt i vänster bakknä som följd av spänningar i bakdelen, men varför han blir spänd kan inte vet hitta någon orsak till, inte jag heller om jag ska vara ärlig. Han har blivit sådan i flera höstar i rad och blir bättre utan veterinär varje år med lite vila och lugn ridning. Åkte mest in för att röntga och kolla att det inte fanns spatt eller annat läskigt som störde men det var noll där.
Det var ngn med som skulle hitta inflammationer och läka ut själv, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter. Och det räknas väl som behandling eg? Och de ska väl för F*n försäkringen stå för...

Ska i vilket fall som helst leta igenom alla försäkringar som fínns och utöka till maximalt allt och ev höja liv från 10 till 15.000 så fort den här förbannade härvan är klar. Jag får ingen post av mitt försäkringsbolag så hur ska jag kunna veta vad som gäller? Får inga papper om att man kan välja högre självrisk och 100¤ ersättning, jag vet ingenting...

Du får väl iaf hem ditt försäkringsbrev en gång om året? Är det några förändringar så brukar det alltid ligga med en broschyr med vad som ska ändras.

Förresten är Agria på gång att ändra sina försäkringar igen, så jag skulle rekomenndera dig att ringa till huvudkontoret och prata med någon där. Ombuden vet ibland inte så mycket som de borde.

LenaH skrev:
Kan bara tillägga att alla bolagen har den dåliga smaken att kräva kunderna på hela årspremien även om hästen avlivas innan försäkringsåret är till ända.

Men är det verkligen dålig smak? Egentligen betalas försäkringen i förskott och om du delar upp betalningen så har ni alltså ett avtal om delfakturering - på ETT år som kontraktet lyder?

Skulle du betalat årspremien på en gång så skulle det inte inträffa.

Jag förstår att det inte är kul att betala eller bli påmind i efterskott, men det finns ju en till sida i det hela.

Man kan ju också göra som jag "brukar", vid de tack och lov endast två tillfällena som jag fått avliva mina hästar har jag bett f-bolaget dra bort återstod av premien från livbeloppet, så slipper jag påminnas varje månad resten av försäkringsperioden.

Sen är det som sagt ens egen skyldighet att läsa det finstilta i villkoren och inte bara teckna och tro att det gäller för "allt", oavsett vilket alternativ man valt.

Sveland Sveland Sveland!
har varit jätteschyssta mot mej!
jag har A3 och har ett sto jag köpte i maj. Kotled o knäledsinfl. i okt..
Pga gamla skador som säljaren inte upplyste om.
Hur eller hur så hade dom inte behövt ta kostnaderna för behandlingen eftersom jag hade bytt försäkringsbolag när jag köpte hästen.
men det har inte varit några som helst problem att de har stått för SIN del av kostnaden 80% av kostnaderna efter självrisken.
Det du behandlar på klinik står förs. för men det du löser ut på Apoteket betalar man själv om man inte har maximal ellet tillägg på vet vård.
Men A3 är bra du har ju en lägre premie och får ut 80% av livvärdet vid obrukbarhet och fullt försäkringsvärde vid dödsfall.
Jag tycker den är bra!:)

LenaH skrev:
Kan bara tillägga att alla bolagen har den dåliga smaken att kräva kunderna på hela årspremien även om hästen avlivas innan försäkringsåret är till ända. Kändes underbart att betala premie i ett halvår för en död häst. :smirk:
Drog dom inte den summa från livpengarna då??? Eller hade du inte hsäten livförsökrad så du inte skulle få ut några pengar???

Jag har If. Där drar de helt enkelt av summan på det jag ska ha av dem. Eller åtminstone gjorde de det när jag avlivade min hund. För övrigt ett mycket trevligt bolag som jag bara kan säga gott om.

Jag har min häst försäkrad i Agria maximal med utökad veterinärvård. Har utnyttjat min försäkring mååånga gånger (tyvärr :crazy: ) och aldrig haft några problem med att få ut de pengar jag har rätt till.

De är dessutom inte speciellt mycket dyrare än något annat bolag om man ser till vad man får.

Jag förstår om du är upprörd och missnöjd nu men mitt tips är att noga läsa igenom de vilkor som gäller för de olika bolagen innan du bestämmer dig för att byta.

Håller med om att det är orimligt att man ska betala försäkring för en död häst, jag var helt säker på att det stod fel och ringde upp Agria, men visst var det så. Att man ska betala för månaden ut kan jag förstå men säj vilken annan försäkringsform som kräver detta?? I värsta fall kan det bli ett helt års premie om man måste ta bort hästen vid start av nytt försäkringsår. Mao drog de av åtskilliga tusenlappar på livvärdet innan jag fick ut det. Mycket irriterande o ffa fel att kräva det. Om jag säljer eller skrotar min bil får jag tillbaka de månader som jag betalat för...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Piranesi
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i... 20 21 22
Svar
432
· Visningar
40 995
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 399
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra... Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i...
Svar
14
· Visningar
2 410
Senast: ZaNdRoRiA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring