Fuxskimmel

bettysmatte

Trådstartare
Har en fuxskimmel (alltså född fux). Dum fråga säkert, men jag minns inte så mycket av vad jag lärt mig om färger ;) , men kommer hon att bli ljusare och ljusare? Har bara haft henne i några månader, så jag har ju inget att jämföra med ännu!

Sv: Fuxskimmel

Fuxskimmel och skimmel född som fux är 2 helt olika anlag. Är hon född hel fux utan stickelhår eller annat så är hon en skimmel född fux och kommer blekna av. Vad har föräldrarna för färg?

Hon kommer bli helt vit.
hade hon varit konstantskimmel, dvs det som HETER rödskimmel, så hade hon haft kvar fuxfärgen på huvudet, benen och i man och svans.
Hon ska bensämnas som skimmel född fux och inget annat...

Numera är uppfödarna befriade från att behöva färgbestämma, det är enbart ID-kontrollanterna som ska göra det.
De flesta är nog intresserade och kinniga, men visst finns det undantag...

Det var ju en HIMLA skillnad!! Så ser min Hildur inte ut alls! Jag såg, bara som hastigast, kort på min häst som föl hos fd ägaren. Hon såg precis ut som en liten fux med stjärn. Så hade hon kanske inte sett ut om hon hade varit en riktig rödskimmel då? Hur ärvs förresten skimmelanlag? Alltså om man pratar om den typ av skimmel som min häst är.

Skimmelanlaget måste minst en av föräldrarna ha och har de anlaget så syns det också. Din häst är heterozygot skimmel, dvs hon har bara ett anlag för skimmel. För att vara homozygot skimmel, dvs har dubbelt anlag för skimmel, måste båda föräldrarna vara skimmel och inte ens då är det säkert att avkomman är homozygot. Det beror på om föräldrarna är homozygota eller heterozygota. En heterozygot skimmel lämnar skimmelanlaget till hälften av sina avkommor och en homozygot lämnar uteslutande skimlar. Där skimmelfärgen är vanlig, t ex lippizaner, är det vanligt med homozygota skimlar men jag skulle inte tro att det är så vanligt bland islänningar.

Vår lilla rödskimmel föddes som varmt röd fux med stjärn.
calmiach1.jpg

Här är han 1 månad gammal. Då hans föräldrar är vanliga skimlar så trodde vi vid denna tidpunkt att han skulle skimla av som de andra :smirk:

Senast ändrad:

Welsh skrev:
Då hans föräldrar är vanliga skimlar så trodde vi vid denna tidpunkt att han skulle skimla av som de andra
Då måste konstantskimmelanlaget ligga dolt hos någon av föräldrarna. Vid avblekningen blir ju inte mycket kvar så därför syns det inte men det går att härleda från föregående led. Vet du var konstantskimmelanlaget kommer från på ditt föl?

På mammans sida kan det ha kommit från P. Camargue och från pappans sida från W.Peng.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 310
Senast: MML
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 279
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18