Fux med grå man, silverbrun?

trassel

Trådstartare
I stallet finns en ardenner som är registrerad som fux, hon är relativt mörk i färgen och inte så röd och har grå man, skulle hon kunna vara silverbrun? Just det, aningens stickelhår kan man nog hitta också.

Ja, jag har sökt, men blev mest beläst på att man inte ska betäcka silver med silver ;) .

Frågan kom upp när vet ifrågasatte vilken färg hon faktiskt har.

/AA

Sv: Fux med grå man, silverbrun?

Ja, silveranlaget finns hos ardennern, så det är mkt möjligt att hon är silverbrun.

Nu blev jag nyfiken, varför ska man inte lägga silver på silver?

Finns en tråd på islandshäst om detta. Dubbla silveranlag kan ge nedsättning på synen.

Silver bleker svart så är även kroppen "blekt" är den kanske silversvart. De kan se ut som isabeller på sommaren, urhäftigt! Det står en sån vid vårt sommarställe.

I stallet finns en ardenner som är registrerad som fux, hon är relativt mörk i färgen och inte så röd och har grå man, skulle hon kunna vara silverbrun?
Har du någon härstamning på henne? Då går det mer säkert att säga om det skulle kunna vara en silverbrun.

KL

Ursäkta OT, men på tal om hästar som byter färg:

Vinter:
31900211.jpg

Sommar:
31900212.jpg

Om jag såg bilderna skulle jag inte tro att det var samma häst, vilken skillnad!

Ts: du har ingen bild på hästen?
Jag blev verkligen nyfiken på hur hon ser ut. :)

Kram, Maya

Om jag såg bilderna skulle jag inte tro att det var samma häst, vilken skillnad!

När jag flyttade till det stallet med min häst (då vintertid) såg jag den bilden och tänkte "Åh vilken fin häst, undrar om den stått här innan" Sen fick jag reda på att det var den röde som stod i hagen :o Fick se förvandlingen med egna ögon i våras och jag kan ändå inte fatta det :eek:

Du kan roa dig med att DNA-testa om hästen har silveranlaget eller ej.

Hos t ex det här labbet i Florida (länk) kostar silvertestet $25, vilket med dagens valutakurs betyder ca 180 kronor.

Silvertestet går även att få gjort i Sverige (länk) men tyvärr högre pris, kostar 560 kr + moms, och långsammare svar.

Svarar flera

Ägaren är inte intresserad av av dnakoll odyl, det är jag som är nyfiken =).

Jag kommer inte ihåg stammen mer än att det är Terdebor som är morfar och mamman ser ut att vara röd fux på kort.

/AA

Kul!
Min shettishingst gjorde tvärtom, nästan vit på vintern och mörkfux på sommaren....
Fast han var förstås stickelhårig och då kanske det blir så istället.

Funderar på det här med silveranlag nu med tanke på min 1-åring som har silvergrå man till sin synnerligen normala fuxfärg. Hon är oxå stickelhårig men att det slår igenom så mkt att hela manen blir grå har jag inte sett på hennes mor och syster.

Senast ändrad:

Jag har en mörkfux med grått i man och svans. Blir mörkare i pälsen på vintern.
P2130346.jpg

Sommar.
P7070588.jpg

I svansen kan man hitta ALLA färger; svart, kritvitt, mörkrött...
P8250931.jpg

Han är registrerad som mörk fux.

Silverbruna ardenner finns inte så alla såna står som fuxar i passena.

MIn "ljusfux" var ljustgul med vit man och svans som unghäst, nu blir hon för varje gång hon fäller, allt mer mörkgrå och stickelhårig, den vita manen och svansen är fortfarande mest vit, men det kommer mörkgrå står med.

Hennes pappa var mörkfux och mamma brun. Pappan såg ut som den Luna10 visade.

Jag ska ta fram bilder på henne så kan du få se skillnaden:) Men nu måste jag gå ut och snart kommer jobbet hit och jag ska jobba några timmar:)

Här är min lilla dam när hon är ca 8 månader. Precis när jag köpte henne.

IMAG0026.jpg

2½år gammal..
PICT1176-1.jpg

6år gammal.
DSC02351.jpg

Hon blir allt mörkare och mer och mera stickelhårig.

Silver på silver gäller konstantskimmlar, ex brun och rödskimmel.

Senast ändrad:

Nu har jag kollat stamen iaf, hon är efter Charlie - Terdebor. Jag har tagit bilder, men inte hunnit föra över till datorn pga nattjobb.

Hon är inte helt olik muls häst, lite mörkare och gråare i man och svans.

/AA

KL
Det borde vara denna hästen ts undrar över? I de närmsta leden verkar det enbart vara fuxar och mörkfuxar.

Nej, hästen jag undrar över är född 2008, och finns inte med i blå basen (är dock registrerad och har pass).

/AA

En konstantskimmel föds skimmel, alltså inom ardenner är det röd och brunskimmel som föds konstanta. Det finns vad jag vet 3 stycken ston och 2 eller 3 stycken avblekbara skimmlar här i Sverige. Och de avblekbara går att betäcka med en konstant. De avblekbara föds svarta, iaf gjorde min det.

Hingsthållaren har en av hingstarna som är konstantskimmlar och han tar inte emot konstantskimmelston till den då de som fötts efter konstantskimmalston inte klarat sig.

Liknande trådar

Avel Jag är som sagt usel på holländska men har lyckats hitta ett mkt fint holländskt sto (http://www.allbreedpedigree.com/saleva) och har...
Svar
10
· Visningar
3 020
Senast: corzette
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30