fux + fux =brun?

dee79

Trådstartare
Nej, det är ju genetiskt omöjligt. I min ras har det uppdagats att en hingst, som finns med i stamtavlan på närmare 500 hästar uppskattningsvis, är brun med två tydligt fuxfärgade föräldrar. Den ena är flax och den andra är helt röd. Detta är i mina ögon inte ok, men rasföreningen i hemlandet har beslutat att hingsten och alla dess avkommor är fullständigt avelsberättigade och att stammen ska anses vara okej.

De säger att de har fått presenterat för sig nya bevis på att en fux plus en fux kan lämna svarta (och bruna) föl om det visar sig att fuxen har svarta hårstrån någonstans på kroppen. Ingenstans finns att läsa dessa nya bevis, så jag undrar om det finns någon här som har hört något dylikt?

Då hingstens "pappa" är död, så kan de inte DNA-typa honom, men hävdar att han sannolikt kan lämna bruna föl. Här kommer länken till nämnda hingst (dvs fuxen som de säger kan lämna svart) och jag undrar om det finns någon gnutta sanning i detta eller om de verkligen tror att man är så dum att man skulle gå på det :crazy: Jag har inga problem med att ändra mig om någon kan lägga fram en forskningsrapport som visar på detta resultat, men tills dess är detta för mig obegripligt.

Och här är den bruna hingstens fuxmamma

Sv: fux + fux =brun?

Intressant! Och hingsten är tveklöst brun? Jag har inte hört talas om sådana bevis som du skriver om... Däremot kan mutationer ske, se bara på det uppmärksammade travar/varmblodsfölet som är skäck med två bruna föräldrar. Det är också omöjligt men hände ändå..

Gissningsvis är pappan felregistrerad. Om det är är det den som är flaxen så skulle jag gissa att den kanske är smokey black? De får ofta solblekta manar som ser röda ut. Ljusa smokey blacks kan ofta misstas för svettfuxar.

Det var väl inte en omöjlighet utan troligen ett minimalt skäckanlag på travaren? Ovan är ju lite mer spännande!
I min kattras, finns långt tillbaka en korthårig avkomma efter 2 långhåriga. Även det genetiskt omöjligt egentligen.

På bilderna som finns länkade till så är ju mamman flax, men bilden är svartvit vilket krånglar till det lite.

Tror att det är för att det är fullt möjligt med felregistreringar och till och med mutationer som gör att hästen mycket väl kan ha de föräldrar som påstås. Typ "oskyldig tills motsatsen bevisats". Har själv en häst som är registrerad med en färg hon inte kan ha genetiskt (gulbrun med två bruna föräldrar) även om det ser ut så när hon är solblekt.

Även om hingstens pappa är död kan man göra dna-test på andra av hans hingstavkommor. Alla manliga individer ärver sin y-kromosom från sin far och får alltså samma.

Nej jag håller med, hingsten är ju tveklöst brun md svarta ben och tagel, och föräldrarna är solklara fuxar. Han har nog inte rätt stam...

Trist att rasföreningen inte går till botten med det. Om hingsten är rastypisk och avlad på ett stuteri så är ju chansen väldigt stor att han är renrasig ändå.

Går det inte att jämför dna med en annan avkomma till samma hingst..?

Även om hingstens pappa är död kan man göra dna-test på andra av hans hingstavkommor. Alla manliga individer ärver sin y-kromosom från sin far och får alltså samma.

Jag är inte jättekunnig inom genetik, men lite mer än grunderna har jag med mig från universitet. Det går ett rykte om att han ska ha DNA-testats mot en förmodad pappa (svart hingst som stod på stuteriet vid tidpunkten). Det går också ett rykte om att denne svarta hingst ska vara bekräftad pappa till den bruna, men eftersom den här svarta (Thorneyside Flyer) har fuxen som pappa så ska det inte gå att bevisa till 100%, då inavel/linjeaveln är så nära. Dvs är den svarta pappa, så är farfar och morfar samma hingst - den hingsten som ifrån början sagts vara pappan. Rörigt värre, men de hävdar att då inte fuxhingsten lever längre så går det inte att med säkerhet säga att den svarta är pappan.

Dock har allt skett i det dolda och inga dokument visas upp och officiellt så finns ingen annan bekräftad hingst. I tillägg till ovan så hävdar de ju att fuxen kanske är bärare av svart anlag, men det luktar skunk tycker jag.

Beslutet är taget, hingsten blir inte kvar hos mig och det kommer inte att ändras, men jag är irriterad på hur det hela har skötts och att man väljer att sopa under mattan. Jag tror inte ett skvatt på att en så röd fux är svart-bärare och att de får en organisation som utför DNA-tester att skriva under på det är helt gräsligt.

Men om dom hävdar att en fux kan bära på svart enligt några nya rön så är det ju bara att dom presenterar dessa bevis, svårare än så är det ju inte. Annars, och mest troligt, är det ju vanlig tjurbajs.

Jag glömde säga att jag har gått igenom Brynymor Welsh Magics avkommor (vilket är en lång lista) och föga förvånande har han inga bruna eller svarta föl med annat än svarta, bruna och det var kanske en gulbrun märr också. Han borde ju med alla sina avkommor i bagaget ha haft minst en färgad unge efter fuxsto om deras förklaring ska hålla.

Det där vet jag efter alla år med welsharna, men titta på bilden. Det är inte en gulsvart. HAde hästen varit något lite mörk så hade jag köpt förklaringen, speciellt som hans pappa är svart och mamman gulbrun, men han är fux. Bilden visar en ljus svans också. Det går inte ens att gissa på viltbrun eller något dylikt. Sen se ovan angående avkommorna.

Nä, jag tycker att det är skamligt och en stor förlust för vår fina ras.

Liknande trådar

S
Avel En bekant till mig har ett knabstruppersto, utan känd härstamning. Hon vill nu betäcka sitt sto, mest troligt nästa år. Hon bad mig om...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Baddy96
·
Avel Alla ni som är duktiga på färger och härstamningar. Jag betäckte mitt väldigt bruna sto (svarta ben, samt svart man och svans, endast...
2
Svar
32
· Visningar
2 914
Senast: Cyllene
·
I
Avel Hej! Tänkte att jag kunde få lite hjälp... (vet att silverkedjan är väldigt aktiv på buke... ;) kanske finns fler duktiga färgkännare...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Islandssmurfen
·
Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 774
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka