Fusk eller fiffigt?

Sv: Fusk eller fiffigt?

Precis!:grin:
Kan förstå längtan efter genvägar, det krävs ju en hel del självförtroende och tro på sin sak och utvecklingens slutgiltiga resultat för att våga vänta.
Lätt att experimentera och skita i full kvalite kanske då man tex har kunder som ska bli impade, eller fylla filmer och shower med innehåll.
Räcker inte med fem bra steg då kanske.

En annan grej är väl att i tex Working equitation där hästarna måste orka JOBBA med sin samling i övningar som efterliknar vardagsarbete, kan de inte jobba fullt ut på max hela tiden, utan tar ner det till en gångbar variant som blir bruksmässig men ändå bra.
Gör man övningar bara för konsten i sig och inte har krav på mängd och prestation, kanske det är lättare att lyfta upp saker till sin spets och fila till perfektion!?
tex de som bevarar tradition och bara jobbar med att förfina, förbättra och bygga upp. Inte måste jobba sig trötta efter ett gäng tjurar eller ha viss kondis för att orka hårda shower med stress o press.
(Som på SRS där de visar korta sekvenser av arbete och sedan går över till nästa häst, redo för det de håller på med just nu, i sin egen takt och utbildningspunkt, och får vila en stund mellan varven)

Undrar om den filmen är i rätt hastighet, såg inte ut så:confused:

Nej, nej - här ska inga filmer visas i rätt hastighet ;) då ser man ju inte det fina! Jag vidhåller dock att jag tycker den här spanska skitten är ovanligt jämn och gymnastisk (men bytena var som sagt förfärliga).

F.ö är det väl ok att använda sig av "genvägar" om man har ett specifikt syfte med dem och hästen inte far illa. Då tänker jag främst på genvägar i form av "punktvis styrketräning".

Usch det där såg inte ut som några lyckliga hästar.. såg ni när dem skulle byta vara.. två rapp med dressyr spöet helt utan anledning..:S

Aja.... men jag tror nog inte ts är ute efter något så här extremt (leker blond):angel:

Jag tycker att gränsen är väldigt individuell, men att titta på vad din häst gör naturligt är en bra start.
Dressyr är en förfining av de uttryck och rörelser som din häst gör, medans Trick är inlärda saker som din häst aldrig skulle komma på tanken att utföra på egen hand.
T.ex många hingstar har ju inbyggt att vifta med frambenen på olika sätt, det skulle aldrig de flesta ston göra. Det är det jag menar med individuell, för sen kommer ju skillnader mellan hingstar och hingstar osv.

"Faran" med Trick kan ju vara att hästen inte kan utföra vissa saker beroende på t.ex kroppsbyggnad och tvingas den då till det så har man låsningar och stress som ett brev på posten.

Kul du skrev det där med hingstar och frambens rörelser - för jag hade ett sto som älskade att lyfta sina framben högt. Allt skulle undersökas med framhovarna: murar, tunnor, nya sadeln som hängde över en stolpe... men hon var rätt hingstig! Brunstade vilt när det kom nya hästar, samtidigt som hon gjorde sig skitsnygg med värsta hingstnacken och svävtraven.
Hon hade också en vana att bajsa i en stor hög, som ett litet triumf torn - något jag hört är ganska hingstigt annars.
Jag har sett ett par andra ston med förkärlek till att vifta med frambenen, men då har det varit mer tiggande eller irritation kanske.
Kom att tänka på att de ston jag tänker på var araber, eller i det första fallet, en arabkorsning. Kan det vara rasbundet?

Just frambenspillandet var något jag tänkte att man kunde utnyttja senare i dressyren, men inte förrän de andra bitarna var på plats. Mer som stretching och styrketräning kanske än "trix". Tyvärr blev hon inte så gammal att det blev aktuellt.

Jag tycker att gränsen är väldigt individuell, men att titta på vad din häst gör naturligt är en bra start.
Dressyr är en förfining av de uttryck och rörelser som din häst gör, medans Trick är inlärda saker som din häst aldrig skulle komma på tanken att utföra på egen hand.

Då blir gångarten trav ett trick för min häst. :D

:D

eller "min häst taktar gärna alltså är passage något den gärna gör"...:devil:

ursäkta urspårningen :angel:

*snyft* jag kommer aldrig komma till levad eftersom kusen aldrig stegrar! :cry: :crazy:

Intressant det där med "dressyr är en förfining av det din häst gör". Kanske framförallt eftersom det kan tolkas så olika, vad hästen naturligt gör egentligen.

Ja allt kan tolkas olika, vi alla är ju olika....
Men jag tänker att naturligt i det här fallet är det hästen väljer själv att göra när den är fri och utan yttre påverkan av oss människor.
T.ex så finns det hästar (min) som gärna ställer på bakbenen och står kvar i den positionen (länge) och utmanar sin hagkompis att leka.
Då vet jag att hon kan den rörelsen och i förfining så skulle det kunna bli en fin levad.
Det var ett av tusen exempel ;)

Dåligt exempel tycker jag eftersom en levad inte är en stegring! ;) (jag var lite ironisk i mitt inlägg om levaden..)
Har haft en häst som gärna stod på bakbenen i hagen och vevade med frambenen, men som inte direkt hade "anlag för samling" i ridningen och därmed hade krävt skitmycket jobb och över pensionsålder innan den kommit till levad.
Medans en annan mycket sällan stegrade i hagen utan hellre bockade, men vid ridning så släppte man inte efter helt i tyglarna och drev pyttelätt med sitsen vid ridning så fick man en resning direkt! ;) mer åt det sansade balanserade hållet som hade kunnat bli en levad om man lyckas utbilda den dit.
Och den sista som egentligen har allra bäst förutsättningar för samling i ridningen har jag aldrig någonsin sett stegra mot en häst, bara någon enstaka bakutspark eller nafsande i rumpan, och vid maximal press i ridningen (typ tokdra i skarpt bett och tokhacka med sporrarna och smacka samtidigt) skulle den ändå inte stegra eller bocka. Betyder det att levad inte finns där? Återstår ju att se, men poängen är som sagt att jag inte tror att hästen som stod på bakbenen oftare i hagen skulle ha ens en gnutta lättare att komma dit än den jag aldrig sett stå på bakbenen.

Och det är lite så jag tolkar att man kan plocka fram det som finns i hästen- det som allmänt finns i hästar oavsett om den gjort det tidigare eller inte, med avvikelser som man märker -under utbildningens gång i ridningen- i form av styrkor och svagheter. Men en del av dom kan ju också påverkas av hur vi människor tränar dom. Sen tror jag att de har lättare att få utstrålning i sina starka moment även om de kan utföra även sånt som inte kommer lika naturligt (säger sig självt iofs).

För att lära in tricks anser jag att man kan utnyttja det hästen gärna gör. Snabbare väg helt enkelt iom att man sällan ställer samma krav på grund innan man lär in ett enstaka trick.

Sen en sak jag tänkt på - ofta ändras ju även hästarnas rörelsemönster i det fria utifrån hur de rids och tränas, eller allmänt känner sig i kroppen. Som extremfall t ex en travare som knappt tagit ett galoppsteg i hagen mer än nån knagglig pass-galopp och plötsligt uppvisar samlad galopp i hagen efter att ha blivit starkare och mer gymnasticerad.
Skulle man utgå ifrån vad man hittills sett i hagen så hade man alltså utgått ifrån att hästen inte kan galoppera ordentligt och låtit den ånga på i fulpass? Eller kanske skita i galoppen helt.?

Vidrigt. Rent ut sagt äckligt vidrigt. Människor är helt sjuka.

/Migo
som vet konsekvenserna av sånna hovar...

Sen en sak jag tänkt på - ofta ändras ju även hästarnas rörelsemönster i det fria utifrån hur de rids och tränas, eller allmänt känner sig i kroppen. Som extremfall t ex en travare som knappt tagit ett galoppsteg i hagen mer än nån knagglig pass-galopp och plötsligt uppvisar samlad galopp i hagen efter att ha blivit starkare och mer gymnasticerad.
Skulle man utgå ifrån vad man hittills sett i hagen så hade man alltså utgått ifrån att hästen inte kan galoppera ordentligt och låtit den ånga på i fulpass? Eller kanske skita i galoppen helt.?

Hålller med dig där att rörelsemönster kan ändras mycket utifrån träningen... min häst tex. slår inte ihop sina bakben (nötte från början av allt hår vid kronranden.)

Nja, nu läser du in saker som jag inte skrivit, utan du antar att jag menar. En av nackdelrna med skrivet ord kontra att tala personligen med någon.
Vad jag menar är att alla hästar, innan människan lägger sig i, har sitt naturliga sätt att röra sig - där hittar man förutsättningarna (för dressyr). Att det sen är få förunnat att få se sin häst innan någon människa lagt sin hand på den, den aspekten har jag inte tagit med och tänker inte ta med heller för det var inte det som frågan handlade om.
Jag sa bara min åsikt om gränsen mellan dressyr och trick.
Att du sen förutsätter att min häst inte gör något som mer är en levad än en stegring i hagen, det får du stå för som inte ens har sett henne.... jag vet för jag ser henne varje dag. Därför var inte exemplet dumt ur min synvinkel, men kanske ur din.
Jag tog även med "faran" med trick, ur min synvinkel, men det finns ju även en positiv sida med trick och det är nog den du menar? Dvs. att inlärna saker blir vackra rörelser? Det är ju inget motsatsförhållande, utan ett komplement. Jag anser fortfarande det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd.

Nja, nu läser du in saker som jag inte skrivit, utan du antar att jag menar. En av nackdelrna med skrivet ord kontra att tala personligen med någon.
Vad jag menar är att alla hästar, innan människan lägger sig i, har sitt naturliga sätt att röra sig - där hittar man förutsättningarna (för dressyr). Att det sen är få förunnat att få se sin häst innan någon människa lagt sin hand på den, den aspekten har jag inte tagit med och tänker inte ta med heller för det var inte det som frågan handlade om.
Jag sa bara min åsikt om gränsen mellan dressyr och trick.
Att du sen förutsätter att min häst inte gör något som mer är en levad än en stegring i hagen, det får du stå för som inte ens har sett henne.... jag vet för jag ser henne varje dag. Därför var inte exemplet dumt ur min synvinkel, men kanske ur din.
Jag tog även med "faran" med trick, ur min synvinkel, men det finns ju även en positiv sida med trick och det är nog den du menar? Dvs. att inlärna saker blir vackra rörelser? Det är ju inget motsatsförhållande, utan ett komplement. Jag anser fortfarande det jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd.

Äh nu blir det bara förvirrat. Vi menar säkert samma sak egentligen! :p

Vad jag menar är att om jag skulle gå efter vad jag sett hästarna göra i hagen och alltså aldrig be om något annat vid ridning, då skulle vissa basics-saker t o m skippas i utbildningen. Att vissa rörelser nog måste plockas fram ur hästen innan den ens själv vet om att den kan! ;)

Stegring/levad tycker jag är väldigt olika saker ja, om du pratar om levad så pratar du om levad, och i inlägget jag svarade på skrev du stegring. Är det frågan om någon hybrid däremellan?

Nej nej, självklart ska man lära hästen saker, "nya" saker, det är som sagt inget motsatsförhållande utan ett komplement. Jag tycker bara att man ska vara uppmärksam på hästen, vad som händer i kropp och knopp när man lär in saker som den inte gör naturligt så att man inte skapar spänningar t.ex.
Men om hästen kan ta emot inlärning på ett avspänt och villigt sätt, då är det ju bara våran fantasi som sätter gränser. Och javisst, i de flesta fall är det ju helt nödvändigt för att skapa en ridbar häst öht.

Sen skrev jag 'ställer sig på bakbenen och står kvar där länge'..... men såklart att det inte är en levad. Levad är en skolad rörelse. Men hon har förutsättningarna, för det är mycket likt en "äkta" levad. Sen att vi har mil kvar i skolning för att ens tänka tanken att göra det under ryttare eller ens i longrein, det är en annan historia :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka