Fusk eller fiffigt?

svea

Trådstartare
Jaha, så var det ju det där med frambenslyften i passagen.

Egentligen så lever jag i någon sorts tro att man får det frambenslyft man förtjänar, och att de kommer efterhand som hästen blir stark nog. Att de ska ridas fram, helt enkelt.

Men å andra sidan så är ju en del av de tricks som man kan använda för att förbättra frambenslyftet även att betrakta som gymnastik. Eller?

Så vad ska man tycka om t ex jambetter och viktboots. Fusk? Eller fiffigt?

/Svea, med grunnande samvete. Har dock inte "syndat" än. :D

Sv: Fusk eller fiffigt?

Jag fick i uppgift av en känd portugisisk tränare att lära Rajen jambet för att gymnastisera bogarna - och för att skapa ett ebryo till passage genom upprepa växlandet av halter med jambet och en mjuk, samlad trav.

Så nog kan jag se ett syfte med det, men det ersätter inte en korrekt utbildad och riden passage - det ger bara ett kompliment till utvecklingen på vägen dit.

Jag är nog rädd för att det inte kommer bli regelbundet när det används sådanadära tricks utan mer lite ojämnt och ryckigt.

Kanske....

Jag är också orolig för ryckighet. Vill inte att han ska börja gå i passage som t ex Matiné på den där världscupvideon som brukar cirkulera på Buke.

Tycker nog att frambenslyftet hänger mest ihop med hur hästen är byggd faktiskt. Varför pressa eller försöka mixtra fram ett högre lyft om hästen inte är byggd så?

Jag är nog rädd för att det inte kommer bli regelbundet när det används sådanadära tricks utan mer lite ojämnt och ryckigt.

Det blir det nog, om man inte balanserar "gymnastiken" och utbildningen genom samling och schwung rätt så att det blir övervikt på det mekaniska.

På en häst med redan höga lyft är det ju fullständigt överflödigt, men en häst som är mer markbunden kan kanske ha hjälp av lite gymnastiska övningar för att få mer uttryck i passagen. *spånar*

Senast ändrad:

Jaja, jag kan inte franska. Jag är en sån där futtigt tvåspråkig svensk... ;)

Jaja, jag kan inte franska. Jag är en sån där futtigt tvåspråkig svensk... ;)

Det går oftast bra ändå... Jag har bara gymnasiefranska och sen en massa år utan praktik. Nu är jag jätteglad för den grund jag ändå har!!! Franskan har ju verkligen varit det stora ridkonstspråket.

Det förstår jag, jag saknar ofta ett tredje språk! Vill lära mig spanska men får inte den berömda bakdelen ur vagnen...

Alltså, det är rätt dekorativt och uttrycksfullt med knälyft - så länge det ser naturligt ut och inte stör flödet på rörelsen.

Jag vill förstås inte att pållen ska säga Heil Hitler i varje steg!

Hur som helst, jag och min tränare (som råkar vara en känd portugisisk tränare som emellanåt använder sig av jambetter i passageträningen, vilket sammanträffande) arbetar tills vidare med sikte på att klara oss utan jambetter, och än så länge utvecklas passagen långsamt men mycket tillfredställande så det är inte läge att mixtra. Så det är ju mycket möjligt att det blir jättemaffiga benlyft till slut som belöning för mödan.

Men man vet ju aldrig... ;)

är det någon här som anänder sig av boots eller t.o.m viktboots i träningssyfte? blev nyfiken nu när frågan kom upp..

Hur som helst, jag och min tränare (som råkar vara en känd portugisisk tränare som emellanåt använder sig av jambetter i passageträningen, vilket sammanträffande) arbetar tills vidare med sikte på att klara oss utan jambetter, och än så länge utvecklas passagen långsamt men mycket tillfredställande så det är inte läge att mixtra.

Ja, tänka sig ett sådant sammanträffande.

Men för att använda ett välkänt ordstäv: If it works, don't fix it! ;)

Låter bekant... :p Och om jag testar så får jag ju aldrig veta om hårt arbete lönar sig. Och jag kommer aldrig att kunna motivera eventuella elever att hålla sig från tricks...

...men någon annan kanske kan testa och rapportera hur det gick? :D

Nähä, inte det... :cool:

:rofl:

Jag tränar aldrig med viktboots. Har ett par men har aldrig vågat använda dem, har heller inte tyckt att det behövs för när hästen blir starkare och säkrare så blir det uttrycksfullt.

Men jag hade en gång en häst med dålig trav och då tyckte min kiropraktor att jag skulle rida med viktboots för att stärka honom. Jag köpte därför ett par men vågade aldrig...jag är lite feg.
Hellre ett mindre rörelsemönster än ett ojämnt tänkte jag och så tänker jag nog fortfarande...

Fiffigt!!!!Jag är proffsfuskare och jag vill inte ha lyft NU, jag vill ha muskler som orkar lyfta benen mkt.
Boots ger skav i karleder och viktmanshetter är dyra.
Budgetalternativ: Ta en padd med hög uppsugningsförmåga, blöt den och lindan som ska användas. Linda och blöt engång till. Tungt och bra!!!

Glömde. dock hör ju lyftets höjd ihop med bogvinkeln...Går inte att påverka vad som helst hur som helst. Men att träna muskler är aldrig fel
Att rida i knädjupt vatten eller över kavallettibommar har samma funktion, dvs göra starka muskler som ORKAR lyfat högt.

Bara spånar lite, men armbågsrörelserna gör väl en hel del?
Vilket borde vara lättare att träna i skritt och sen överföra hjälperna när man vill utnyttja det i passagen? Eller att först lära in spansk skritt om hästen är redo för den biten -vilket jag gissar om den är redo för passage...

Känns fel att ens skriva det i din tråd, för skolskritt o dylikt gissar jag att du redan tränat på, så bara för att förtydliga så är det teoretiskt svammel från min sida i förhoppning om att kunna fiska fram något! :angel:

Är på en sån nivå själv att passage känts för inaktuellt för att sätta sig in i, men det mest logiska tipset jag hört är att göra övergångar från piaff till ökad trav och hoppas utnyttja att man kanske lyckas fiska till sig några passagesteg däremellan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka