Furminator

MissFideli

Trådstartare
Föll för frestelsen vid utställningsbesöket i söndags och köpte en Furminator. Trött på all päls, hittade en försäljare som visade sig vara (tror jag) en av Sveriges största brittuppfödare så jag litade på hans ord och jösses :eek: Den är verkligen så bra som det sägs. Tyvärr har jag nog lite för torr luft hemma för det sprakade om katterna efter bara några drag, så nu är den hemma hos min syster för att ta bort all päls (lös alltså) på hennes hundar och så ska jag ta tillbaka den så fort jag löst luftfuktighetsfrågan här hemma.
Har nämligen hört några vars katter inte alls gillar den, så jag vill ta det lugnt.

Fler som har bra erfarenhet?

Syrrans hundar fick testa den, nu fäller bara den ena och den hjälpte det massor på. Den andra ingenting, men finns det ingen lös päls att plocka så... :D

Senast ändrad:
Sv: Furminator

Jag kanske ska rekommendera den till min raggis-vän, hennes kastrat är stundtals ett riktigt pälsmonster.

Själv har jag som du förstår inte riktigt den typen av problem :D

(Oh, bilderna från Kongro blev skitfina, attans att jag inte hade råd att köpa fler av dem. Min lilla spratteldocka är så fin :love:)

Ja, hon är helt underbar :love:
En av nackdelarna med att bli fotad, man kan knappt välja ut bilder sen :D

Vet inte hur den funkar på RAG, det borde finnas info på SKS om det? Men har den ull så borde den funka.

Oh, en sån borde jag ha till Dimma! Hon består tammefan nästan bara av underpäls och är helt hopplös att borsta. :mad:

Perser har väl underull? Kan inte perserpäls :o Men har den det så borde den absolut funka, kanske att man får vara lite försiktig så den inte luggar, men om man inte börjar med att pressa den genom all päls utan arbetar sig neråt så ska det gå.

350 och uppåt kr kostar den, + frakt om man beställer på nätet. Dyr, men bra!
Säljs även på E-bay och Tradera då och då, mestadels från USA. Men där finns det en kopia, varav en säljare använder bilder på orginalet också, så där får man ha koll. Hört på stort kattforum :)

Mina är ju korthåriga. Men det beror på deras päls förstås. Ju mer underull, desto bättre eftersom det är den lösa ullen den tar.

Du har dåligt inflytande på mig! ;) En så här måste jag ju också ha! Hittade en filmsnutt där de kammar en katt med den och den verkar vara rätt effektiv om man säger så! Men blir det något kvar av katten efteråt? :o

Flåt :o :p

Haha, ja, tittar man på filmerna så verkar det ju inte bli så mycket kvar. Vissa säger att den sliter på pälsen, men om man bara använder den när katten fäller och inte varje dag så tror jag inte det. Man kanske inte ska använda den på utställningsdjur, men annars spelar det ju ingen större roll om katten blir urfälld. Det måste ju vara skönare för katten och skönare för oss som slipper städa :angel:

Yoga blev mycket finare i pälsen på bara några drag, Abbie märktes det inte riktigt lika tydligt på, men hon fäller inte lika mycket som Yoga heller. Så fort jag får ordning på luften här hemma så ska jag ta hem denigen och gå igenom katterna ordentligt.

Jag har en sådan och borstar min semilånghåriga katt med den. Jag tycker det är det verktyg som fungerar absolut bäst att borsta pälsen med.

om man bara använder den när katten fäller
Men ärligt talet, det måste vara fel på min kisse. Hon fäller jämt! :devil: Ska iallafall åka till djuraffären nu och titta om de har en sån där. Har ingen aning, men jag behöver ändå komma ut en stund, kan ju inte sitta vid datorn hela dagen... :o

Så när dagen är slut kanske jag har en liten nakenkatt! :rofl:

Men ärligt talet, det måste vara fel på min kisse. Hon fäller jämt! :devil: Ska iallafall åka till djuraffären nu och titta om de har en sån där. Har ingen aning, men jag behöver ändå komma ut en stund, kan ju inte sitta vid datorn hela dagen... :o

Är det Mis du menar så fäller ju mina mer eller mindre hela tiden också. Men man kanske ska ta en ordentlig genomgång och får bort så mycket löst som möjligt och sen vänta ett tag tills nästa gång? Eller så kör du på, hon ställs ju inte ut nått och behöver inte ha en felfri päls.

En av anledningarna till att en Devon lockar så mycket :D

Nu har jag köpt en FURminator! (Handlade av Bonde-Christel :o)

Som synes, den ena kissen hårar mer än den andra kissen... Den som är värst skymtas vid matskålarna (som vanligt :crazy:)
Katthr001.jpg

Katthr005.jpg

Och så här såg matte ut efteråt... :eek:
Katthr004.jpg

Katthr003.jpg

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Nu ska vi bli med katt, mannens syster med familj ska flytta och de kan inte ha sin katt med sig till sitt nya hem. De har frågat runt...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Lindon
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 904
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 427
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern