Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla fina länkar och referenser som jag hade tänkt att läsa i ämnet försvann i en trådrensning.
Jag vore mycket tacksam om de kunde läggas in här.
Min besvikelse är just nu stor.
Jag vill då inleda med att betona att det inte är funktionsnedsattas rättigheter, utan mänskliga rättigheter. De senare gör man anspråk på när de kränks eller riskerar att kränkas, antingen genom att det offentliga aktivt kränker/inskränker eller underlåter att förse rättighetsinnehavare med det som de har rätt till (till exempel utbildning på lika villkor, tillgänglig lokaltrafik/färdtjänst, osv).
Att det finns en särskild konvention för funktionshindrades rättigheter har att göra med att det offentliga ofta glömmer bort att personer med funktionsvariationer är människor som har lika rätt till rättigheter (alltså på lika villkor som andra människor). Konventionen staplar således inte upp särskilda rättigheter för en grupp människor, utan preciserar det offentligas skyldigheter så att det blir tydligt vad som behöver göras för att gruppens mänskliga rättigheter ska kunna respekteras.
Har du någon fin referens att läsa?Jag vill då inleda med att betona att det inte är funktionsnedsattas rättigheter, utan mänskliga rättigheter. De senare gör man anspråk på när de kränks eller riskerar att kränkas, antingen genom att det offentliga aktivt kränker/inskränker eller underlåter att förse rättighetsinnehavare med det som de har rätt till (till exempel utbildning på lika villkor, tillgänglig lokaltrafik/färdtjänst, osv).
Att det finns en särskild konvention för funktionshindrades rättigheter har att göra med att det offentliga ofta glömmer bort att personer med funktionsvariationer är människor som har lika rätt till rättigheter (alltså på lika villkor som andra människor). Konventionen staplar således inte upp särskilda rättigheter för en grupp människor, utan preciserar det offentligas skyldigheter så att det blir tydligt vad som behöver göras för att gruppens mänskliga rättigheter ska kunna respekteras.
Din fina hänvisning verkade också ha försvunnit.Tack!
Har du någon fin referens att läsa?
Tack!Ja massor, men mycket finns lättillgängligt exempelvis på MFD:s webbsida. https://www.mfd.se/kunskap/manskliga-rattigheter/fn-konventionen/
MFD har även en finfin webbutbildning.
Din fina hänvisning verkade också ha försvunnit.
Tyvärr.
Är det möjligt att få den igen?
Även personer med intellektuell funktionsnedsättning har liksom rätt att vara sina egna individer och ska inte behöva betraktas på nåt generaliserande visNågot jag också tycker är viktigt att betona att det alltid är känsligt att bryta ut en grupp människor och skriva om "dom" som en homogen enhet.
Lek med tanken att i rubriken skriva "judars rättigheter" eller "svartas rättigheter". Då blir det förhoppningsvis ganska tydligt att det som @Philosophia så bra förtydligade att handlar om mänskliga rättigheter.
Jag menar inte att en i vissa fall kan bryta ut en grupp för att diskutera tex strukturell rasism, funkfobi eller liknande utan bara att en ska vara mycket medveten om hur en använder detta.
Jag ser ofta att det pratas om "dom" när det gäller tex gruppen med intellektuell funktionsnedsättning. "De är ju så glada, de gillar att dansa, de tycker om musik". I detta fall är intensionerna oftast inte att kränka även om det blir väldigt fel.
Även personer med intellektuell funktionsnedsättning har liksom rätt att vara sina egna individer och ska inte behöva betraktas på nåt generaliserande vis
Du skrev en referens till de mänskliga rättigheterna med angivande av var det som du tyckte att jag skulle läsa stod.Jag minns tyvärr inte längre vad jag länkade till, du får nog påminna mig isf
Du skrev en referens till de mänskliga rättigheterna med angivande av var det som du tyckte att jag skulle läsa stod.
Jag hade tänkt att plöja igenom det där före gryningen när bara jag är vaken.
Men det försvann.
Ja just den.Aha du tänkte på funktionsrättskonventionen.
Här kan du läsa den i sin helhet:
https://www.regeringen.se/contentas...r-personer-med-funktionsnedsattning-ds-200823
Alla människor har funktionsvariationer, även de som inte har funktionsnedsättningar.Jag vill då inleda med att betona att det inte är funktionsnedsattas rättigheter, utan mänskliga rättigheter. De senare gör man anspråk på när de kränks eller riskerar att kränkas, antingen genom att det offentliga aktivt kränker/inskränker eller underlåter att förse rättighetsinnehavare med det som de har rätt till (till exempel utbildning på lika villkor, tillgänglig lokaltrafik/färdtjänst, osv).
Alla människor har funktionsvariationer, även de som inte har funktionsnedsättningar.
Alla människor har funktionsvariationer, även de som inte har funktionsnedsättningar.
Ja, jag uttrycker mig slarvigt. Kontentan är att alla har rätt till samma rättigheter oavsett funktionsvariation.