Funktionärsbelöningar

Puppan

Trådstartare
Ni som bedriver ridklubb, vad får era funktionärer när de hjälper till på tävlingar? Jag menar, som mat, fika - något mer?
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Ni får gärna skriva om ni inte har några belöningar alls för era funktionärer. Tänkte mest att 51 st tittat på inlägget utan att svara. Ingen som är med i nån ridklubb och vet något om ni får ngt för besväret när ni är funktionärer?
 
Sv: Funktionärsbelöningar

En levande och aktiv förening, tycker det är belöning nog. Vid längre eller mer krävande arbete brukar mat eller fika erbjudas. Vi är dock en mindre förening.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Ridklubben:

Man får ju såklart mat och fika under tävlingsdagen, vi får även tävlingslicensen tillbakabetald om man gjort minst 15 starter + arbetsdag och så ordnas det en funktionärsmiddag för alla som hjälpt till på vår tävling.

Lokala avelsföreningen:

Samma där, mat och fika under dagen och så bjuds man på årets julbord (ett "riktigt", fint julbord alltså!).
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Är eg inte med i någon förening, men föreningen jag brukar funktionära för låter i alla fall funktionärerna plocka fritt av mat och fika under tävlingar. De tävlingsryttare som tävlar för föreningen får in lite pengar på TDB när de hjälpt till ett visst antal dagar. :)
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Under tävlingsdagen så bjuder klubben såklart på fika och lunch.

Vi har ofta en funktionärsfest som består av typ stall/häst-inspirerad 5-kamp i ridhus/på utebana samt grillbuffe på stallplanen i maj/juni för de som varit med och funktionerat på tävling. Brukar vara vädigt trevligt och uppskattat.
Rekommenderas om man funderar på att belöna sina funktionärer, det gör att vi lär känna varann lite bättre också så är det roligare att jobba ihop på nästa tävling sedan.:)

Något år vet jag att klubben bjudit på biljetter till Globen till de som hjälpt till på minst 4 av 5 tävlingar.
Vi har pratat om andra varianter också ex uteritt eller ridlektion men det fastnade på att man inte hursomhelst får betala funktionärerna för deras jobb.
Minns inte vad det var som var problemet men något var det.

//LillaGubben
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Vi får licensen tillbaka om man hjälpt till under två dagar + mat och fika :)
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Fika- och matbiljetter. Här är det mest ridskoleryttarna och deras föräldrar som hjälper till.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Fika och mat under själva tävlingsdagen ingår alltid. Sedan kan man arbeta av anläggningskortet med ett visst antal funktionärstimmar, både under tävling och med förberedelser innan.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Ni som bedriver ridklubb, vad får era funktionärer när de hjälper till på tävlingar? Jag menar, som mat, fika - något mer?

Är nog väldigt olika, i vår klubb får man inget. Utan bara: vill ni tävla för oss måste ni jobba på våra tävlingar.
Vi står inte uppstallade på klubben, och det jag reagerat på att de ponnyekipage som står där, då är det barnet som ska vara funktionär, föräldrarna syns icke till. Men vi utifrån, där sätter de oss föräldrar att jobba hela dan. Och lika innan, flera gånger har det varit BARA jag och mina döttrar som bygger bana dagen innan. Kanske ska skriva fd klubb. Har bytt.

I nya klubben vet jag inte. Var en tävling i våras, men då var jag och ena dottern iväg och tävlade själva, så då skickade jag helt enkelt andra dottern att jobba.

Men själva är vi ute mycket och tävlar, och ser ofta funktionärer som kommer med "biljett" och köper mat eller fika.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Nu är jag med i en liten ridklubb som bara ordnar små tävlingar. Pay and jump, pay and ride och KM. Har även hubertusjakt, vårritt och olika föreläsningar m.m.
Funktionärerna får alltid fika under arrangemangen. Vi har även ett poängsystem för varje gång man är med och hjälper till. Får ett poäng varje gång, som är värt en viss summa. Vi åker alltid till Göteborgs horse show och då får man använda poängen till avdrag för biljettpriset eller busskostnad.
Men det är SVÅRT att hitta funktionärer som ställer upp!! Tyvärr har vi som liten klubb inte möjlighet att erbjuda mer.
Svårt att få ihop när vi ibland har upp mot 100 startande i PJ.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Mat och fika är så att säga hygienkrav, men det finns mer mjuka saker som funktionärer tycker om.
  • Lätt att anmäla sig, vi har möjlighet att anmäla oss på hemsidan via ett formulär.
  • Tydlig planering när man skall vara på plats och arbeta, funktionärsschema publiceras på våran hemsida i god tid
  • Tydliga arbetsuppgifter
  • Rimligt långa arbetspass, 12 timmars pass på banan är inte bra för någon
  • Avlösning så att man kan få tid att äta och gå på muggen
  • En funktionärsansvarig vars uppgift enbart är att ta hand om funktionärerna
  • Omväxlande arbetsuppgifter, en heldag på parkeringen kan vara lite tråkigt men om man turas om så går det lättare
  • Tack! ett uppriktigt tack för att du ställde upp är ingen dum belöning det heller
Våra klubb har precis arrangerat en fyradagars tävling med VW-grand prix och SRT, med många tjänstvilliga funktionärer
 
Sv: Funktionärsbelöningar

hos oss är klubben en ridskola, och träningselever ska hjälpa till för att i utbyte få låna ponnyer o tävla själva sen! under dagen får man fika och mat om man jobbar mer än 1 klass. privatmedlemmar får självklart (och bör) hjälpa till, men det är det välsigt dåligt om. Utan ridskoletjejerna skulle många tävlingar inte ens fungera.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Supertack för alla svar!
Vi håller på att diskutera för att eventuellt förändra vårt funktionärssystem. Vi har hittills haft fika och mat (så mycket mat man vill, så mycket saft/vatten/kaffe/te man vill samt en fralla och bulle förmiddag och eftermiddag) utöver detta, ett poängsystem där man får poäng per tävling man hjälper till på, som man kan köpa klubbkläder för.

Nu kommer förslag om att funktionärerna ska få mer godis och fika samt ta läsk istället för saft. De som talar för detta menar att funktionärerna är så viktiga att de ska få ta vad de önskar ur kiosken.
De som talar emot menar att man ändå arbetar för klubbens bästa och att så länge man inte är hungrig eller törstig så borde det räcka. Läsken är ju mycket dyrare än saften och godiset är ju inte gratis heller och det är ju tävlingens och klubbens vinst man nallar på när man tar ut just läsk och godis.

Frågan är, vad skulle ni föredra: att få funktionärspoängen men inte fritt med läsk och godis under tävlingsdagen eller att Inte få funktionärspoäng och äta fritt vad gäller läsk och godis?

För egen del betalar jag alltid om jag tar läsk och extra godis, för pengarna går ju ändå till min egen klubb, så det kanske lyser igenom vad jag tycker. Men jag kanske bara är en gammal dinosaurie som tycker att ideell verksamhet innebär att göra något för klubbens bästa, inte för att få ut så mycket som möjligt för sin egen del...

men det är skitsamman vad jag tycker egentligen - jag vill höra vad ni tycker så får vi veta hur folk tänker och tycker utanför vår lilla ankdamm innan vi bestämmer oss för hur vi gör nästa år. ;)
 
Sv: Funktionärsbelöningar

När jag varit funktionär på tävlingar för vår klubb har jag fått mat. Vi har ingen egen anläggning, så ofta är det någon annan än vi som står för servering.
Mat räcker alldeles utmärkt som belöning tycker jag. Ja, och ett uppmuntrande ord så klart. Att få höra att man gör ett bra jobb är guld värt och bidrar till att man vill hjälpa till igen!

Vi är en ganska liten klubb och svårt att få folk att ställa upp. Ofta är det mycket jobb, med banor som ska byggas om och fixas till mellan klasser, och en hel hög med "bitterfittor" som aldrig kan säga ett snällt och uppmuntrande ord om någon insats.
Westernklubb kanske ska tilläggas.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Funktionärerna ÄR viktiga och därför tycker jag att de ska få näringsriktig, god och varierad kost, så att de orkar med sina uppgifter! Läsk och godis faller inte under den kategorin...

Kan klubben dessutom erbjuda något utöver det så är det bra, men att funktionärerna utfodras är det mest grundläggande tycker jag.

/Lady_S
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Jag tillhör en stor ridklubb som arrangerar stora tävlingar. Vid dessa sponsras det ofta med speciella jackor så att funktionärerna känns igen och ofta får man behålla dessa. Det bjuds också alltid på fika/mat. På små tävlingar får man alltid fika.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Hos oss får man som funktionär förutbestämd fika och/eller mat (beroende på hur länge man jobbar). Fikat ofta en smörgås eller bulle samt saft eller kaffe. Maten är i första hand fikets dagens rätt som man ev kan byta mot varm macka eller korv om man vill samt saft eller vatten. Man får inte ta ut vad man vill och läsk och godis får man köpa om man vill ha det.

Jag tror det beror på vilka man ha som funktionärer vad de föredrar. Yngre kanske vill ha godis. Privatryttare vill kunna jobba av anläggningskort eller licens. Ridskoleryttare vill får tävla på ridskolans hästar. Fundera över vilka som är era funktionärer och vad det är värt för er att behålla dem.
 
Sv: Funktionärsbelöningar

Kan ju tillägga att vi inte blandar in cafeterian i funktionärsmaten utan har en funktionär (brukar vara en ponnymamma som tycker sånt är roligt) som fixar fika/mat till funktionärerna (får betalt för sina utlägg såklart) och där ifrån äter du som funktionär det du villa/behöver.
Vi har en lektionssal som vi använder till funktionärsmaten -mycket bra då det alltid finns plats att sitta ner, lugn och ro och ingen kö. Vi har litet kylskåp, diskbänk och kokplatta där så det fungerar bra.

Många av ponnymammorna har med extra hembakat till fikat (brukar alltid vara 2-3 sorter), det finns mackor att göra (dvs bröd, smör, pålägg och grönt finns), ibland också korv med bröd till mellis te, kaffe, vatten, saft samt mat (varierar men brukar vara typ chiliconcarne, köttfärssås och makaroner eller liknande) och sallad.

Klubben driver själv cafeterian på tävling men även de som jobbar där äter av funktionärsmaten normalt. Externa funktionärer som domare och banbyggare brukar alltid kommentera att det är bra mat hos oss och fungerar bra.

Vi har kört med listor och biljetter när cafeterian drevs av en privatperson men det funkar bättre så här då inte alla åt mat utan det köptes fika/godis istället.

På det här viset vet vi i tävlingsledningen att det finns vettig mat att äta, de som vill ha läsk/godis får ta med pengar och handla i cafét. Känns viktigt att det som erbjuds är mat så att man orkar jobba.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 908
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
451
Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
924
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 975
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp