funkar selen?

vinkelina

Trådstartare
jag är nästan helt nybörjare på körning, hade en kompis som körde en åsna förr så lite hum har jag men inte mer. hästen min är däremot inkörd och lär älska att köras, har inte själv kunnat testa då jag saknar utrusning.

vill inte sattsa många tusen på utrustning (har inte hittat begagnat) och funderar på hur bröstselen från börjes funkar, den där det ingår träns oxå, om ja inte mins fel. funderar på att leta reda på en rockard eller dyligt att köra med.

hästen är ett ganska grov finnhäst.

eller vad skulle ni rekomendera i de lägre prisklasserna

Sv: funkar selen?

Låt bli selen från börjes om denns brösta sitter ihop med däcklet!
Det är bara att kasta pengar i sjön om vi säger så. Sök skit sele här på körforumet får du läsa vf du inte skall ha en sk skitsele..

En bra sele skall ha lösbrösta, höga skackelfästen, baksele, draglinor :)!

Vilken storlek har di häst ungefär ? Kan kanske hjälpa dig att leta!

Mvh
Emma

Eller så skaffar du dig en vanlig loksele till din häst.

så jag som egentligen aldrig har sysslat med körning skall då lägga ut dyra pengar på en sele.

annars anväder jag full storlekar på hästen, sadeln ligger väl på vid

Menar du den för ca tusenlappen?
Isåfall nej absolut inte, bröstan sitter fast och har ingen funktion mer än att den hindrar hästens rörelse:(

Kolla på www.cliffords.se där kan du både hitta selar och läsa mycket nyttigt:)

strunta i annonserna hör med någn du vet kör häst den kanske vet nogon som har nån sele du kan prova...

jeee, känner ingen som kör :( är lite det som är problemet, INGEN kör med sina hästar här, bara om de är travare

Det går att hitta, men man får inte förvänta sig att hitta det samma dag! Jag har kommit billigt undan med körutrustning, en bra märkes-maratonvagn (4hjulig) Och en bra sele för totalt 18000.