funkar selen?

vinkelina

Trådstartare
jag är nästan helt nybörjare på körning, hade en kompis som körde en åsna förr så lite hum har jag men inte mer. hästen min är däremot inkörd och lär älska att köras, har inte själv kunnat testa då jag saknar utrusning.

vill inte sattsa många tusen på utrustning (har inte hittat begagnat) och funderar på hur bröstselen från börjes funkar, den där det ingår träns oxå, om ja inte mins fel. funderar på att leta reda på en rockard eller dyligt att köra med.

hästen är ett ganska grov finnhäst.

eller vad skulle ni rekomendera i de lägre prisklasserna

Sv: funkar selen?

Låt bli selen från börjes om denns brösta sitter ihop med däcklet!
Det är bara att kasta pengar i sjön om vi säger så. Sök skit sele här på körforumet får du läsa vf du inte skall ha en sk skitsele..

En bra sele skall ha lösbrösta, höga skackelfästen, baksele, draglinor :)!

Vilken storlek har di häst ungefär ? Kan kanske hjälpa dig att leta!

Mvh
Emma

Eller så skaffar du dig en vanlig loksele till din häst.

så jag som egentligen aldrig har sysslat med körning skall då lägga ut dyra pengar på en sele.

annars anväder jag full storlekar på hästen, sadeln ligger väl på vid

Menar du den för ca tusenlappen?
Isåfall nej absolut inte, bröstan sitter fast och har ingen funktion mer än att den hindrar hästens rörelse:(

Kolla på www.cliffords.se där kan du både hitta selar och läsa mycket nyttigt:)

strunta i annonserna hör med någn du vet kör häst den kanske vet nogon som har nån sele du kan prova...

jeee, känner ingen som kör :( är lite det som är problemet, INGEN kör med sina hästar här, bara om de är travare

Det går att hitta, men man får inte förvänta sig att hitta det samma dag! Jag har kommit billigt undan med körutrustning, en bra märkes-maratonvagn (4hjulig) Och en bra sele för totalt 18000.
Och JA, du måste lägga ut pengar på en bra sele om du ska köra, annars kan det lika väl vara. Och grejerna håller hela din hästs livstid, och troligen en bit eller hela nästa hästs liv oxå. Säg att du köper en sele för 6000, blir det på ett år 500 kr i månaden om man nu slår ut det. Och tänk så mkt glädje du kan ha av körningen! Bara börja spara!

Jag instämmer med övriga, men tänk på att om du köper en loksele så kan du behöva ändra den lite för att den ska passa att köra rockard med, men det är inga stora problem, begagnade lokselar borde du kunna hitta ganska lätt. Men även de billiga varianterna av bröstselar som MadicDomino tipsade om duger alldeles utmärkt till att hobbyköra med, dom kostar ju inte många hundralappar mer än "selen" från Börjes gör, plus att du slipper köpa till delar som inte ingår i Börjes billiga bröstsele.

Finns det ingen körklubb eller körsällskap i närheten där du bor? Dom brukar vara väldigt hjälpsamma :)

orkar inte sitta och plöja egenom annonser mer, finns ju inga begagnade selar

Jag har inte sagt att du ska köpa begagnad, jag tipsade om en mycket bra sida:)

Hästen inte är van vid baksele och ska därför inte ska ha det:confused:

Det är som att säga att hästen inte är van vid att bli väl skött så därför ska den inte bli det...

Bakselen är till för att hästen ska slippa bromsa vagnen med armbågarna, eller med svansen av svanskappan:crazy: och istället ta tyngden med baken.

Jag vill tipsa om bröstselen Economic www.driveout.se

Jag är oxå ny inom körningen (ska hämta min vagn idag!)

Selen var något stel i början men efter redan en smörjning är den bättre =)

Min kostade 2750kr till D-ponny och du får dessutom ett snyggt huvudlag med lädertömmar :D

Den är delad =)

Mvh Caroline:)

jag är nästan helt nybörjare på körning, hade en kompis som körde en åsna förr så lite hum har jag men inte mer. hästen min är däremot inkörd och lär älska att köras, har inte själv kunnat testa då jag saknar utrusning.

vill inte sattsa många tusen på utrustning (har inte hittat begagnat) och funderar på hur bröstselen från börjes funkar, den där det ingår träns oxå, om ja inte mins fel. funderar på att leta reda på en rockard eller dyligt att köra med.

hästen är ett ganska grov finnhäst.

eller vad skulle ni rekomendera i de lägre prisklasserna

vi har en sele från Börjes som det ingick huvudlag och tömmar till som fungerar alldeles utmärkt till vår typ av körning. lite hobbykörning duger den perfekt till. vår ponny har ingenting emot den utan älskar när man plockar fram selen så hon får ut i skogen och springa lite:banana:

så jag skulle råda dig att köpa den om du bara är ute efter lite hobbykörning:)

vi har en sele från Börjes som det ingick huvudlag och tömmar till som fungerar alldeles utmärkt till vår typ av körning. lite hobbykörning duger den perfekt till. vår ponny har ingenting emot den utan älskar när man plockar fram selen så hon får ut i skogen och springa lite:banana:

så jag skulle råda dig att köpa den om du bara är ute efter lite hobbykörning:)

Hur kan du rekomendera någon att köpa sådan skit:confused::mad:

Jag antar att du tycker det är ok med sadlar som inte passar och sitter illa också "om det bara är på hobby nivå"

Den selen är inget annat än en taskigt försök att efterlikna en sele för den är inte värd att kallas sele.

Till Ts, läs på och bilda dej en uppfattning om hur en sele fungerar, då finns det två val, lägga pengarna på en riktig sele eller låta bli att köpa någon sele alls, tänk på din häst i första hand.

Sen är ju faktiskt inte dom billigaste varianterna av riktiga selar särskilt mycket dyrare än den enkla "selen" från Börjes, så även om det bara gäller pengar så kan jag inte förstå varför man ska välja den när det finns mycket bättre alternativ för bara några hundralappar mer. Men det är jag det :)

Som flera har sagt innan. De billiga varianterna av riktiga selar är inte mycket dyrare och då ingår allt. till skillnad från skitselen som kommer att bli dyrare om du ska köpa till ex. baksele som du måste köpa till. jämför du så får du mer läder för pengarna om du köper en riktig sele.

Jag tycker du ska prata med en körtränare och lära dig själv att köra först...?
Att "testa" kan bli riktigt olyckligt om oturen är framme....:crazy:

Man ska inte lita på att hästen är välkörd om man inte sett det med egna ögon!
Har haft flera hästar som varit "körda" men ändå riktigt knepiga att köra, inget för den som är ovan!
Trots att tidigare skötare/ägare menade på att hjästen var "så snäll att köra".

Är det en kallblodstravare du har?
Ofta har dom bara haft travsele och rockard....
En fd travare jag hade reagerade ganska mkt på att öht ha en loksele på sig!

Ev funkar det helt ok att köra med travsele eller en "skitsele" och rockard...
Jag tycker som sagt du ska lära dig mer om körning först, Anders Erikssons böcker och filmer är bra!
http://www.bokus.com/b/9789153426332.html?pt=search_result
http://www.anders-eriksson.se/Produkter/Filmer/tabid/2454/Default.aspx

Liknande trådar

Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Precis som rubriken lyder; vad rekomenderar ni för rockard och sele till någon som ska köra på hobby nivå? Jag har ett inkört halvblod...
Svar
4
· Visningar
2 018
Senast: Ingela_S
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka