funkar selen?

Sv: funkar selen?

råkar veta att hon ÄR inkörd, de har använt henne i filmen colorado avenue där hon bara körs.

släktet är kallblodstravare, men hon är aldrig testad som travare, utan är inriden direkt

Sen är ju faktiskt inte dom billigaste varianterna av riktiga selar särskilt mycket dyrare än den enkla "selen" från Börjes, så även om det bara gäller pengar så kan jag inte förstå varför man ska välja den när det finns mycket bättre alternativ för bara några hundralappar mer. Men det är jag det :)

Nej precis:) därför kan jag inte förstå varför man väljer att köpa en sele som inte kan kallas sele;)

När jag skulle börja köra min numera änglahäst:cry: så läste jag varenda rad jag kunde hitta om selar och körning för att bilda mig en egen uppfattning om vad jag ville ha för att ge min häst en bra förutsättning att kunna jobba bra.

Alla körmänniskor tycker ju olika och jag ville utgå från min egen häst och därför sökte jag inte bara information från människor runt mej utan även i böcker och på nätet.

Det visade sig att en person som jag trodde hade väldigt bra koll på det här med selar egentligen inte kunde något alls:crazy: jag är så glad att jag inte lyssnade på henne utan läste mej till hur det egentligen fungerar.

Det finns verkligen massor att läsa och på köpet så får man också ofta lite bakgrund till olika selar:) vilket gör det enklare att välja rätt från början:)

När jag skulle köpa min sele, var mina krav att den inte skulle vara för tung pga mitt eget handikapp, den skulle vara vänlig mot hästens hud eftersom hon lätt fick skav, det skulle vara möjligt att lägga på selen med en hand.
Sen har jag svårt att underhålla en lädersele på ett bra sätt (pga av handikappet) så därför valde jag en Tedex sele. http://www.cliffords.se/tedex.html
Jag har använt den mycket och eftersom den är väldigt ställbar så har jag turen att den även passar min nya häst som jag nu håller på att vänja vid selen för att sedan kunna köra in henne med hjälp till våren:)

Det är ju som med sadlar, man får vad man betalar för.

Hoppas att du och din häst får många underbara turer:)

Som svar på att någon rekomenderade en sele från börjes. Jag funderar på att köpa idealselen de säljer (eller rättare sagt, jag hade bestämt mig för den) så därför undrar jag...

De rekomenderade den selen där brösta och däckel sitter ihop, därav att jag skrev min undran, idealselen satt inte ihop sist jag kollade och är därför en sele värd att kallas sele;)

Liknande trådar

Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
881
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Precis som rubriken lyder; vad rekomenderar ni för rockard och sele till någon som ska köra på hobby nivå? Jag har ett inkört halvblod...
Svar
4
· Visningar
2 018
Senast: Ingela_S
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka