Fungerar gammal jäst?

Ramona

Trådstartare
Jag tänkte jag skulle baka några bullar, men inser nu att jästen gick ut 23 maj. Funkar den att baka med eller tappar "gammal" jäst jäsförmågan?

Orkar inte dra igång ett bullbak för att testa, då jag har en massa måsten denna veckan. Då känns det betydligt enklare att bara gå ner till affären och köpa ny jäst.
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Är det torrjäst? Då funkar den alla gånger, 23 maj var ju bara häromdagen! Färsk jäst brukar lukta rätt illa när den blivit för gammal, så det märker du isåfall.
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Det är färsk jäst på fyrkant. :) Den luktar helt normalt, det var min första tanke.
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Ja, det gör den så småningom. Men din är nog OK ett par veckor till.. :-)

Råkade baka med torrjäst från 2009. DET gick däremot inte...
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Då är det bara att baka!

Helt säkert?

Jag brukar ibland glömma jäst. det som händer är i allmänhet att den torkar ihop. Den luktar som vanligt men är en mindre och torrare klump. Då slänger jag, med en suck.

Går det verkligen att få igång jäsning med sådan jäst??
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Kanske inte med en sådan, men en som bara är 6 dagar över tiden är det garanterat inget problem med
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Helt säkert?

Jag brukar ibland glömma jäst. det som händer är i allmänhet att den torkar ihop. Den luktar som vanligt men är en mindre och torrare klump. Då slänger jag, med en suck.

Går det verkligen att få igång jäsning med sådan jäst??

Är den bara lite torr så går det utmärkt.
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Svarar alla att det inte alls fungerade. Det jäste marginellt ska medges, men bullarna är inte ätbara. Låt säga att de jäste 15% av vad de ska jäsa.

Men jag körde hela processen igenom och inte ens i ugnen blev de större liksom. Tänkte att jag skulle prova hur det blev, så jag slängde inte degen som jag borde gjort efter första jäsningen. Men nu vet jag.
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Nu är det försent för denna jästen, men du kan testa en annan gång genom att smula/dela den lite grann och sen hälla på en tesked socker. Smälter jästen efter en liten stund är den vid liv och användbar.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Fungerar gammal jäst?

Råkade baka med torrjäst från 2009. DET gick däremot inte...

Och jag har nyligen, av misstag, använt torrjäst från november 2011. Det gick faktiskt hur bra som helst :). Jag har alltid torrjäst hemma. Just den här gången glömde jag kolla datumet innan jag bakade, och måste ha fått tag i ett paket som hamnat under något i skåpet. Torrjäst håller ju länge, så den måste ha legat i mitt skåp ett BRA tag. Men, som sagt, det fungerade!
 
Sv: Fungerar gammal jäst?

Bakade med en jäst ca 1månad efter bäst före och det jäste som bara den. Så det kan gå. Även fryst jäst brukar fungera.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
748
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp