Fungerar det här hösilaget?

J

japp1

Jag har fått analysen från bonden i dag. Det ser ju strålande ut. Frågan är bara spricker hästarna? Jag har 4 islandshästar varav 2 stycken är svåra att få i hull en av dem är 28 år, ett sto som är dräktigt och ska föla i april samt ett sto som har väldigt lätt för att bli elefanttjock.

En av de som är svåra att hålla i hull samt elefantstoet tränas 6 dagar i veckan, de andra promenadrids 2-3 dagar i veckan.

Ts 67%
smrp 51
Energi 6,4
Ca 2,4
P 2,0
Mg 0,8

Vad tror ni?

:smirk:

Sv: Fungerar det här hösilaget?

Till den "elefanttjocka" skulle jag räkna på hur det blir att dryga ut det fina hösilaget med halm.

Jag får nog dryga ut med halm, kanske till dem alla. De behöver ju ära för att hålla magen igång. Sedan kan det väl vara bra att ha något att pyssla med i boxen på kvällarna.

tgd skrev:
Till den "elefanttjocka" skulle jag räkna på hur det blir att dryga ut det fina hösilaget med halm.

Men varför det? Halm har obetydligt lägre energivärden än detta silage som verkar perfekt för fri tillgång. HH

jo, helt underbara värden på silaget. Men om hästen skulle dra iväg mot "elefanttjock" skulle jag nog ändå räkna på hur jag skulle kunna hålla både energin och proteinet nere till "lämpligare" nivå för att kunna hålla hästen i bara "överhull" och inte "elefanttjock".

Vi är själva "begåvade" med oerhört lättfödda hästar och efter att ha haft fri tillgång på hö en vinter (jättepraktiskt var det!!!) och ytterligare efter det släppt hästarna på bete under sommaren så minns jag med fasa hur attans besvärligt det var att komma ner till "något överhull" bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Min gamle skrutt (halvblod på 24 år) testades för cushings och låg precis på gränsvärdet. Jag blev rekommenderad att tänka på...
2
Svar
21
· Visningar
5 425
Senast: Pudlan
·
Foder & Strö Jag håller på att bli tokig, för det första är jag värdelös på att göra foderstater men försöker mig på detta via ett program men jag...
Svar
8
· Visningar
2 994
Senast: Mariaauto
·
Foder & Strö nu har bonden fått hem analysen på hösilaget. tyvärr hade inte han skickat in på mineraler. men eftersom det sades att det inte skulle...
Svar
2
· Visningar
828
Senast: Thesen
·
C
Foder & Strö Hjäälp mig! Hejsan. Jag fick analysen idag. Det är inget bra alls :/ Skyyyhöga värden! 84 % ts 64 smrp 8.1 mj 1.9 Ca...
Svar
18
· Visningar
1 137
Senast: CeciliaAndersen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama