Fungerar denna foderstat?

Teresa00

Trådstartare
Detta är första gången jag räknat ut en foderstat själv. Enligt mina beräkningar har min häst energibehov på 67 MJ och proteinbehov på 402g. Jag har nu gjort om foderstaten eftersom höet innehöll ett lågt proteinvärde (kvot smbrp/energi var 4,4) så att han kommer att få 68 MJ och 407 g om jag kompletterar med hippo alfa grow. Tror ni att de värdena funkar för honom eller kan de lite extra proteinet vara skadligt? :confused:

Sv: Fungerar denna foderstat?

Jag tror inte du behöver oroa dig alls. Det flesta hästar är inte som tabellhästen. Du får ett riktmärke vart ungefär du ska ligga. Håll koll på hästen så att den behåller hull och muskler alternativt blir lite tjock. Då får du justera foderstaten.

5 gram protein hit eller dit är mycket mindre än den avvikelse du ändå kommer att få varje dag iom att värdet på höet är ett snittvärde och inte stämmer exakt vid varje utfodringstillfälle.

Om du skopar upp kraftfodret så kommer du inte heller att ge exakt 407 g per dag.

Det är en väldigt exakt foderstat du räknat fram! :)

5 gram smb.rp. gör ingen som helst skillnad. Min får 460g smb.rp. för mycket än behovet och klarar sig hur bra som helst. :) Så jag tycker absolut inte att du ska vara bekymrad över ett överskott på protein! Jag är sån som gärna lägger mig lite överkant med protein så jag är säker på att han får de protein han behöver.

Kanske ska tillägga att jag inte menar att +460 i smb.rp. är att ligga lite i överkant, utan han ligger så högt för att vårat grovfoder har dundervärden. :) Men att ligga väldigt högt i smb.rp. gör ingenting så länge det är grovfoderkällan som proteinet kommer ifrån.

Kan du lära mig hur man räknar foderstat. Har letat lite på internet men har inte tålamodet som behövs där, helst vill jag hitta en sida man kan skriva in siffror och den räknar ut själv. Såg en sån för någon månad sedan men då var det inte aktuellt och nu skulle jag vilja ha lite hjälp.

Har nämligen ett fullblod som e svårfött som jag helst inte vill ge havre och ett halvblod som jättelätt tappar muskler.

ursäkta trådkap

Var det mig du frågade om hjälp utav? :) Jag kan tipsa om en jättebra sida som jag har använt mig utav: http://www.geocities.ws/fodersidan/behov.html
Men för att räkna ut en foderstat behöver du en grovfoderanalys, har du det? :) Om du inte förstår vad det står på hemsidan kan du skicka ett mejl eller nåt så kan jag förklara nogrannare. Efter att jag har räknat ut för hand har jag kontrollerat beräkningarna på http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm för att vara på den säkra sidan :)

Kan du lära mig hur man räknar foderstat. Har letat lite på internet men har inte tålamodet som behövs där, helst vill jag hitta en sida man kan skriva in siffror och den räknar ut själv. Såg en sån för någon månad sedan men då var det inte aktuellt och nu skulle jag vilja ha lite hjälp.

Har nämligen ett fullblod som e svårfött som jag helst inte vill ge havre och ett halvblod som jättelätt tappar muskler.

ursäkta trådkap

http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

Extra protein är inte alls farligt. Det extra som de får använder de som energi eller kissar ut.

Jag går hippolog och vi har precis haft foderstats beräkningar. Enligt våran lärare (som håller föreläsningar om foder..och är "expert" inom ämnet) så kan man ge 200extra utan problem. Viktigast är att man uppfyller hästens behov, och blir det 200g extra så gör det inte så mycket. Sjävklart ska man sträva efter ett så exakt foderstat så möjligt.. men dina 5g har i princip ingen betydelse :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
898
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Vet fasiken inte vad jag ska göra nu. Vårt hösilage som köpt hade värdena 6,8MJ och 34 smbrp. Ganska dåligt alltså.. Har räknat på...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 076
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur