PiperGarden

Trådstartare
är lite fundersam över en bakkota på min pålle. Han är aktiv travare, har ej varit skadad så länge jag känt honom (4 år).
jag var iväg förra veckan, på onsdagen skulle min häst tydligen varit halt (enligt vissa osäkra källor, dock ej enligt min säkra hästskötare) men säkert är att han var tjock i båda bakbenen. detta kan även berott på att ingen hade släppt ut honom den dagen :mad:
Jag körde jobb i söndags (hans ben var naturligtvis normala innan) och han travade lika bra som vanligt. Kyllera efteråt som vanligt. Dagen efter är han mer gallig båda bak än vanligt. Tisdags var han lite gallig, red honom lugnt och efter ridturen var han tjock i höger bakkota, ren i vb kota. Alltså, han är inte tjock som efter ett sår utan extra gallig. Onsdag var kotan helt ren, inte en galla :eek:
inte heller torsdag, fredag eller idag. Han har vilat dessa dagar. Red en normal träningsrunda idag och efteråt var han återigen tjock i höger bak... gallor i kotsenskidan, ej kotledsgallor. Tycker inte det känns som nån sena, han reagerar inte på tryck (med benet upplyft). Har satt kyllera på kotan och hela senan inatt, får se hur det är i morgon...
Vad tror ni och vad hade ni gjort? blistrat kotan? är det inte då risk att senan får stryk om det nu trots allt skulle vara den?

Sv: fundersam

Ni har inte bytt foder nyligen? Gallor kan ju komma av sånt också...

Hade det varit min häst så hade jag nog, efter din korta beskrivning, låtit den ta det lite lugnt i nån vecka för att se hur det hela utvecklar sig. Blir däet bättre, ta det lugnt några dagar extra och kör sen som vanligt. Blir det inte bättre, låt undersöka pålle och behandla vid behov.
Jag tycker inte att man ska hålla på och joxa med blister och liknande utan att man vet vad det är för fel på hästen.
Sen vet jag inte om kyllera hade varit mitt förstval OM jag skulle vilja göra något själv. Jag hade förmodligen snarare bandagerat med stallbandage, eventuellt kombinerat med nåt milt liniment.

Det kan ju, som sagt, vara allt från en lindrig vrickning till ett foderbyte som orsakar reaktionen.

nix, exakt samma foderstat första gångerna jag upptäckte det. flyttade honom i tisdags och har alltså bytt hösilage nu, men det här har alltså varit innan bytet oxå. dessutom skulle väl gallorna vara jämna isf?
jag trodde ju att kotan var bra nu, eftersom han varit helt ren flera dagar, märkte inte heller något när jag red honom idag utan han travade som en klocka.
kan helst inte ha lindor på nätterna, det är ingen service på morgonen förutom fodring och utsläpp.
men då får det bli vila och skrittpromenader i nån vecka nu då.

nix, exakt samma foderstat första gångerna jag upptäckte det. flyttade honom i tisdags och har alltså bytt hösilage nu, men det här har alltså varit innan bytet oxå. dessutom skulle väl gallorna vara jämna isf?
jag trodde ju att kotan var bra nu, eftersom han varit helt ren flera dagar, märkte inte heller något när jag red honom idag utan han travade som en klocka.
kan helst inte ha lindor på nätterna, det är ingen service på morgonen förutom fodring och utsläpp.
men då får det väl bli vila och skrittpromenader i nån vecka nu då.

men då får det väl bli vila och skrittpromenader i nån vecka nu då.

hmm, kan faktiskt vara. han skoddes för 2 veckor sen och dagarna innan fick vi slå i extra söm på den hoven eftersom han höll på att tappa skon. men jag har inte märkt nån extra värme på hoven (ska känna noggrannare idag), kollade noga dagarna efter extrasömmarna eftersom dom fick slås högt upp (hoven hade trasat sig lite).
ska prata med stallägaren idag och be honom känna på benet, han är oxå "vår" nya hovslagare.

hmm, kan faktiskt vara. han skoddes för 2 veckor sen och dagarna innan fick vi slå i extra söm på den hoven eftersom han höll på att tappa skon. men jag har inte märkt nån extra värme på hoven (ska känna noggrannare idag), kollade noga dagarna efter extrasömmarna eftersom dom fick slås högt upp (hoven hade trasat sig lite).
ska prata med stallägaren idag och be honom känna på benet, han är oxå "vår" nya hovslagare.

Dubbelt igen :D :D

Ja, det kan ju ta ett tag innan sömmen "äter sig in" och den kanske bara ligger o småirriterar än så länge...är han sömstucken så blir han bara sämre o sämre....du kan ju prova att slå på sömmen själv och se om han reagerar..., eller ta nittången och kläm

japp, börjar bli duktig på det... :D
hovslagaren och stallägaren var ute och tittade och klämde idag och han bara skrattade åt mig att jag oroade mig över det... :o men idag var det inte så mycket heller + lite på det andra bak. han visade inget vid ridning i dag heller, hade tom med kompis som kollade. :confused:
ska slå lite på hoven i morgon, sen får han nog bara skritta till helgen så får vi se då. :crazy: men han var iaf jättefin att rida :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 878
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 159
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 081
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025