Fundersam över svullnad

Empalie

Trådstartare
Igår släpptes våra två valacker (halvblod o fjording) ihop med en shettisvalack, ihopsläppet gick helt över styr efter ett tag, de sprang, rykte ihop och det var alldeles för livat i hagen. Vi tog in istället och lät de stå inne över natten. Idag går våra två i en hage och shettisen i en annan bredvid, så får det vara nu för fjordingen ska antagligen flytta och då släpper inte jag ihop min pålle med shettisen förrens fjordningen flyttat.
När jag kände igenom min pålles ben idag på morgonen upptäckte jag en svullnad på höger bakben, längst ner vid kotan, hästen har en liten bula på insidan av benet (fast ganska utbredd) och på baksidan av benet är han tjock. Jag antar ju att ngt har hänt sedan igår över natten. Han går nu med sina back on track och är just nu väldigt lugn. Han är inte halt och lite varm men inte så farligt.

Hur tycker ni jag skall göra, blir det naturligtvis inte bättre så måste jag ju ringa men jag kan avakta lite tror jag. Kankse skulle gå en tur sedan med honom så att han får röra på sig lite eller vad tror ni?

Sv: Fundersam över svullnad

Snälla svara, jag blir så nervös och det var inte alls meningen att allt skulle hänt igår men kusinens häst dog och vi var tvungna att ta oss an shettisen. Se tråd i hästmänniska, igår hände det något hemskt!

Kyla -is - spola vatten
Värme- bck on track
Ut och gå-vila-hage-stall

VAD?????

Är nästan omöjligt svara på över datorn. Du har ingen bild? Sitter ju en hel del vitala strukturer i det område som är svullet, och teoretiskt kan det vara senskada, ligamentskada etc. Eller 'bara' en svullnad efter spark.

Det bästa om du är orolig är att ringa vet och låta dem komma och kika. De kommer inte kunna säga något 'säkert' (det krävs UL för), men de kan ju titta, palpera och undersöka och se om svullnaden beror senor, fästen etc.

Gå en liten kort stilla promenad i snöre borde inte vara någon fara, så vila honom (liten hage) och gå lite promenader i snöre du och avvakta ett par dagar (det räliga om senor/ligament är skadade är att svullnad kan lägga sig snabbt, även värme och ev hälta, fast skadan fortfarande är akut) och se varthän det går du. Och är du orolig - låt vet kika.

Alltid kyla akut skada första 48 h. Bäst är rinnande vatten (kallt) men du måste spola minst 20 minuter. Kyl upprepade ggr. Inte värme så på akut skada (dvs BoT), de kan du ha sen.

Var ute nu och tog av back on track. Svullnaden har gått ner fast han är fortfarande lite tjock, han rär sig obehindrat. jag avvaktar lite till!
Tack för hjälp

Menar du att svullnaden kan gå ner snabbt fast skadan fortfarande är akut, förstår inte riktigt vad räligt är. Småland du vet;)

Ja, en svullnad efter senskada, ligamentskada eller gaffelbandsskada kan (och gör det ofta) gå ner över några dagar. Hältan (om sådan finns) kan också vika på några dagar. Likväl kan du ha en senskada, och då är oftast det värsta man kan göra att släppa hästen i stor hage igen och sätta igång den. Det är därför misstänkta senskador alltid får kontrollerad vila i det akuta stadiet, tills man kan utesluta (eller bekräfta) senskada. Det är luriga skador.

Frågan är nu: Svullnaden har helt gått ner, alltså han är inte längre tjock i benet men den lilla bulan på insidan av bakbenskotan är kvar känns som en liten sårskorpa på det plus att bulan är gsnak hård.
Hästen ej halt ej feber, pigg och glad.
Ska jag linda benet med padd (typ back on track)och fleecelinda eller bara låta det vara nu när han står inne över natten?

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 540
Senast: jemeni
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 767
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort...
2
Svar
35
· Visningar
5 803
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare