Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Skogssessan

Trådstartare
Vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara mig på ett någorlunda bra sätt, men hade iaf min ponny utlånad på foder ca 12 mil hem ifrån mig. Allt gick jätte bra och alla var väldigt nöjda.. Min häst & fodervärdens häst gick iaf i hagen som ligger på fodervärdens tomt.. Nu har grannarnas hästar längre bort av okänd anledning kommit lösa bort till fodervärdens hage och jagat upp hästarna, tagit sig in i en in till liggande hage och på något sätt har min häst tagit sig ut ifrån sin hage och in till när liggande hage där grannens 2 hästar springer som tokar och jagar ifatt min häst som blev sparkad så illa att benet gick av.. På något sätt fick iaf häst ägarna reda på att deras hästar var nere vid fodervärdens hage och kommer för att hämta sina hästar, Men tittar då inte till min häst som står mitt i en snö täckt hage och blöder ifrån ena bakbenen. Går inte att missa på vit häst och snö täckt mark.. Vart & hur vänder man sig för att få hjälp ? Är så fruktansvärt besviken på hur någon kan göra något sånt, och få kalla sig djur ägare ...
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Vilken hemsk olycka.

Jag är lite osäker på vad det är du vill "gå vidare" med? Dåligt staket eller att det var tragiskt att de inte såg att din häst var skadad?

Oavsett vilket tror jag det är svårt att komma vidare med det, det finns ingenstans att anmäla detta som jag uppfattar situationen. Men ett allvarligt samtal med de som lämnade din häst utan tillsyn när den var skadad är absolut på sin plats.
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Först tänkte jag att de enda som skulle kunna gå att anmäla är om grannens staket varit riktigt dåligt så det var därför som hästarna kom lösa. Fast när jag tänker efter så bör de också bli ersättningsskyldiga de skador som hästarna åstadkommit när de var ute. Vet att det gäller t ex för gröda på åkern och som jag uppfattar det i det här fallet staket, men även då din häst. Plus att jag hamnade i den sitsen själv för många år sedan när en shetlandshingst här ifrån kom lös och jagade ston någon kilometer bort. Den gången hade jag en ansvarsförsäkring för vad mina djur ställde till och försäkringsbolaget tog alla kostnader som de hade papper på. Så jag tror inte att du ska anmäla utan istället ställa krav till dom för de kostnader som du har fått i samband med det här om du har fått några.
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Okej.. Fodervärdens har fått ersättning för kostnaderna för veterinär, avlivning & hämtning av kroppen. Så där har dom iaf gjort rätt för sig. Men är inte ute efter ersättning igentligen, skulle vilja ha en ursäkt för det dåliga beteendet ifrån deras sida.. Inget kan ersätta förlusten av min älskade häst, Men det skulle endå bli som ett litet plåster på såret om ni förstår vad jag menar
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

fyfan vad hemskt. Jag kan förstå att dom lämnade din häst för att få sina egna hästar dit dom skulle, men gick dom alltså inte direkt tillbaka och kollade vad deras hästar ställt till med?? Bra att dom ersatt dom ekonomiska följderna för din häst... Dom måste ju förstått konsekvenserna nu i efterhand och att dom då inte kommit och bett om ursäkt är bara sjukt.

Tyvärr kan man inte tvinga nån att be om ursäkt och vem vill ha en ursäkt från nån som inte menar det. Men vad har dom sagt till fodervärden? Något måste dom sagt i samband med betalningen, vet dom om att du är ägare?
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Har du kontaktat dem så du får förklara hur otroligt ledsen du är?
Det hade jag gjort för att försöka få en klarhet i vad som hänt men också
för att det kan kännas som en lättnad att få prata av sig med berörda.

Möjligtvis (säger inte att det är rätt) att de blev så chockade av händelsen i sig att något gjorde att inte uppfattade din häst så skadad?
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Dom gick inte tillbaka överhuvud taget.. Var grannarna som har huset bredvid hagen som kontaktade fodervärden för att säga att min häst såg konstig ut.. Dom är inte häst vana men till och med dom kunde se att något inte stod rätt till.. Gick heller inte att missa, ett hyfsat stort brodd hål på bakbenet med blod som rinner på skimmel häst i snö täckt hage. Gick även att se på långt håll att benet hade väldigt konstig vinkel.. Dom har kontaktat fodervärden via mail vad jag förstått. Dom vet med all säkerhet om att fodervärden inte ägde hästen själv, dom bor på en ganska liten ö och alla pratar med alla. Har många gånger funderat på att försöka få tag på telefon nr till häst ägarna och förklara hur ja känner och se vad dom har att säga..
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Jättetråkig olyckshändelse.

Ja, man kan tycka att de borde ha kollat av din häst.
Dock är det förståeligt att de tog med sig sina först - att släppa dem lösa igen i det läget hade antagligen inte förbättrat situationen.
Jag tycker att de borde ha informerat fodervärden redan när de var och hämtade sina hästar, så att fodervärden hade kunnat kolla av din häst direkt.

Min ena häst "fastnade" i ett staket i somras och skadade sig ganska illa. Det var en likartad situation med en shettis som hamnat på fel ställe och bråkade med min över ett staket.

Shettisens hanterare flyttade rätt den.
Jag är inte arg på henne för att hon inte upptäckt att min häst, som då hade linkat en bit bort, var skadad.
Min häst var så halt att han hellre galopperade på tre ben än att sätta i det fjärde i marken. Om han stod stilla när den andra hästens hanterare var på plats, såg hon inte att han var halt.

Nu, åtta månader senare, är han ohalt i hagen som tur är men jag vet inte om han kommer att hålla för ridning eftersom jag inte har satt igång honom.

Men nej, det är inte den andra hästhållarens fel mer än det är mitt.
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Beklagar sorgen!

Tyvärr finns det allt för många idioter, har nyligen blivit drabbad av det.. man tycker ju att vitt, och vit snö och blod borde synas. Men man får bara acceptera att vissa människor är som dom är :(
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Förstår att du känner dig ledsen och besviken. Förstår också att du saknar din häst, måste vara hemskt att förlora den på det viset. Beklagar sorgen :(
 
Sv: Fundersam & besviken.. Får det gå till så här ,??

Vi reagerar alla olika i en sådan här situation och det är lätt att sitta efteråt och säga att "så hade jag gjort.." Grannarna var kanske så pass chockade att de inte tänkte klart? De kanske hade fullt upp med sina egna hästar? Deras hästar kanske också var skadade? Vem vet?

Det bästa du kan göra är väl att ringa upp grannarna och ställa dina frågor du vill ha svar på och berätta att du är otroligt ledsen över situatuinen och att du hade önskat att de skött sig bättre den dagen. Då får du ju svar på varför de gjorde som de gjorde.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 581
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 014
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp