funderingar

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Wishes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 819
W

Wishes

Har varit inne och kickat på lite uppfödares hemsidor.
min fråga lyder: får man para siames / oriental? vad blir det för ras?
blir det en oriental i reg. papprerna?

:confused:

Sv: funderingar

Japp, de orientaliska raserna (siames, oriental, javanes och balines) får man para med varandra, iaf inom SVERAK. Avkomma registreras efter utseende. Det är mycket möjligt att det finns vissa restriktioner (t ex att långhårsanlag inte får paras in i korthåren och liknande), om eventuella sådana kan man läsa i SVERAKs stambokföringsregler.

Det verkar som om dom får paras hur som helst och då blir det så att alla maskade barn blir siameser och alla ickemaskade blir orientaler.
Om det nu stämmer, är inte så insatt i kat IV. Men efter att ha tittat runt så har jag sett parningar där honan varit siames och hanen oriental och även vice versa.

Detta är i SVERAK, IDP kan ha andra regler.

synd att inte CRX tillhörde det då ;) min lilla kicka e 75% CRX och 25 %SIA. Men ser ut som en SIA exakt. då hade hon varit "renrasig" min sötis ;)

Som Sol säger så får man para kat.4 fritt. Avkomman registreras efter färg, men korthåriga ungar efter långhåriga föräldrar får inte användas i korthårsavel igen, eftersom man inte vill riskera att få in långhårsanlag.

;) fick henne som omplacering. uppfödaren till hanen (CRX , "känd" tydligen) ska bo någonstans i danderyd.

Hon e så fin våran kicka =)

Blandrasparningar innebär uteslutning från både SVERAK och IDP, så någon seriös uppfödare är det iaf inte...

Sedan tror jag säkert att det kan bli en läcker katt av kombinationen, SIA/ORI är ju använd för att få fram typen på CRX.

Jag hoppas att den uppfödaren inte är med i detta parandet utan att uppfödaren sålt katten till en som sen låtit den para en annan ras.

Det beror ju lite på situationen. Gör man det (dvs. korsar olika raser med varandra) regelmässigt åker man ur, men råkar man ut för en enstaka olycka klarar man sig som regel, även den bästa kan ha otur ;)

Har man många "olyckor" skall man åka ut, men tyvärr är det väl svårt att bedöma när det handlar om olyckor och när det är planerat och jag vet inte hur pass stränga SVERAK är i sina bedömningar. Jag träffade en erfaren uppfödare för några år sedan vars löphona lyckats rymma och med tanke på hur jäkla nervös hon var misstänker jag att SVERAK kan vara relativt stränga (iaf då, det varierar väl på vilka det är som sitter i bestämmandeposition).

Jag tror det beror på att många inte är så noga. Sen vet man ju aldrig hur många olyckor som aldrig rapporteras, så jag antar att det är en del i SVERAK's hårda tag.

Vilket inte är mer än rätt tycker jag, det är inte spciellt svårt att hindra en olycka och har man små barn eller annat som gör det svårare att hindra så får man kanske ta och tänka över situationen.
När det blandar sig in huskatter i det hela borde det inte finnas nån pardon dock. Löphonor har man stenkoll på, klarar majoriteten det, så klarar alla det anser jag iaf :angel:

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett... 2
Svar
23
· Visningar
1 354
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 823
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka