Funderingar...

MissFideli

Trådstartare
Om det nu skulle visa sig att Abbie har HD, hur ska man göra då? Bara låta bli, eller börja ringa runt? Det är nog rätt omöjligt att spåra var det kommer ifrån i så fall, men iaf hennes pappas ägare och Yogas uppfödare ska väl få veta?

Jag mailar ofta med en "kollega" som har brorsan till Abbies pappa och hon kommer såklart få veta då han har haft endel barn. Men hur långt bak ska man informera? Jag har ju inget att gå på, var det kan komma ifrån.

Jag skulle nog bara informera ägaren till fadern och modern. Men eftersom ägaren till modern är du så blir det förstås till hennes uppfödare du informerar. Sen tycker jag att det är upp till dem att föra informationen vidare.

Hur nedärvs HD? Autosomalt dominant, eller recessivt?

Ägarna till föräldradjuren behöver få veta samt ägarna till kattens helsyskon, men där skulle jag ge mig.

Vet inte riktigt hur det är med katter, men hos hund anses HD nedärvas polygent.

Jag vet inte riktigt vad polygent är, men inom hund så kan iaf 2 friröntgade föräldrar få en valp med HD.
Det betyder iaf att varken Yoga eller pappan behöver ha HD, vilket iofs försvårar spårandet var det kommer ifrån.

Polygen nedärvning innebär att det är flera olika anlag inblandade. Det nedärvs alltså varken dominant eller recessivt utan det handlar mer om att en hund "samlar på sig" anlag. Om en friröntgad hund har syskon och en förälder med HD riskerar denna hund att nedärva HD till sin avkomma om den paras med en annan hund som samlat på sig anlag för HD.

Det innebär att det är "the bigger picture" som är vikigast när man avlar för att undvika HD, inte den enskilda individens HD-grad.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 281
Senast: Badger
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år... 2
Svar
28
· Visningar
2 298
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 124
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 207
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka