Funderingar runt hingstar

NovaAngel

Trådstartare
Hej allihop!

Vill betäcka mitt fullblodssto så småning om. Men med vad:confused:

Hon är ca 160 hög,rejäl och muskulös för att vara fullblod, hoppar riktigt bra och rör sig okej.

Däremot så har hon ett väldans humör och är väldigt skarp och tuff i huvudet. En viljestark och egen individ men underbar när hon är med på noterna:angel: Detta måste ju ligga i baktanken självklart när det gäller hingstar.

Vill också ha en hingst med rejäl resning,lång hals och rätt så hög i manken.

Jag skulle vara tacksam för alla möjliga förslag, både på hingstar ni rekommenderar och hingstar ni inte rekommenderar.¨

Min stora favorit är Santa Cru VDL och även Argentinus vore väldigt trevligt:)

Så massor av tankar och funderingar nu:bump:

Sv: Funderingar runt hingstar

en hingst som lämnar stora och rejäla avkommor är ju Alligator Fontaine. han rekommenderas väl dessutom till fullblod om man vill ha lite mer storlek och massa? han har vad jag hört iaf bra huvud också. Santa Cruz rekommenderar jag inte. de avkommor jag sett efter honom har bara varit allmänt tråkiga.

Santa Cruz lämnar väl dessutom lite mindre storlek på sina avkommor?
Har bara läst det här på buke så jag vet inte själv, jag har bara sett föl själv. Sen såg jag honom live när han stod på station här i Jönköping som 3 o$ch 4 åring. Nu var det ju några år sedan men då var han väldigt snygg och verkade ha ett trevligt temprament. Sen såg jag honom på hingstvisningen i förra våren och då imponerade han inte alls :(

Annars håller jag med om Alligator Fontaine! :love: mitt ena xx-sto är dräktig med honom nu, jag valde honom för att få en mer långlinjerad och högre avkomma. Dessutom för att han är rätt cool i skallen. En fantastisk hingst!

Vad är det för stam på ditt sto?

en hingst som lämnar stora och rejäla avkommor är ju Alligator Fontaine. han rekommenderas väl dessutom till fullblod om man vill ha lite mer storlek och massa? han har vad jag hört iaf bra huvud också. Santa Cruz rekommenderar jag inte. de avkommor jag sett efter honom har bara varit allmänt tråkiga.

Okej,ja Alligator är ju fantastisk han med. Hmm..ja,det kanske han gör,har inte forskat så mycket i honom dock då han inte riktigt fastnat som en "favorit".

Tycker du? Jag gillar dom,fast dressyrmässigt verkar dom faktiskt inte ha så enorm kapacitet men vem vet,dom är ju inte så jättegamla så det kanske kommer:)

Santa Cruz lämnar väl dessutom lite mindre storlek på sina avkommor?
Har bara läst det här på buke så jag vet inte själv, jag har bara sett föl själv. Sen såg jag honom live när han stod på station här i Jönköping som 3 o$ch 4 åring. Nu var det ju några år sedan men då var han väldigt snygg och verkade ha ett trevligt temprament. Sen såg jag honom på hingstvisningen i förra våren och då imponerade han inte alls :(

Annars håller jag med om Alligator Fontaine! :love: mitt ena xx-sto är dräktig med honom nu, jag valde honom för att få en mer långlinjerad och högre avkomma. Dessutom för att han är rätt cool i skallen. En fantastisk hingst!

Vad är det för stam på ditt sto?

Små? Dom har jag missat isf,men det låter som om jag får tänka om. Vill ju inte ha en liten & tråkig häst..:eek:
Men Santa hoppar ju underbart:D

Hon är e.Spectacular Tide - Diaghlyphard

Fast Alligator Fontaine har ju mycket fullblodsinslag...vill egentligen inte ha det till mitt sto,vill ha en så mild och lugn hingst som möjligt;) Nej men faktiskt,hon är för tuff tror jaf för att våga betäcka med något med mycket fullblod i...

Eller skulle ni våga er på det?

Ja min är ju redan dräktig med han så visst vågade jag det.. :)
Nu vet jag inte vad ditt sto har för mer stam på moderns sida men det är en spännande stam för ridhästsavel :)
Alligatorn har inga mupp-gener i sin fullblods stam utan bästa tänkbara hoppstam även på fullblods delen :angel:

Vill du ha en cool hingst som gör sig bra med fullblod och som lämnar avkommor i alla dicipliner så är Looping ett bra förslag.
Mitt ena xx sto är dräktig med han och har en åring e: honom och hon är perfekt, inga stirriga fullblodstendenser utan ur cool men med massa power och mod, rör sig dessutom kalas och hoppade redan som nån vecka gammal över allt som fanns att hoppa över. Den bebisen blev verkligen allt som förväntades av kombinationen Looping - xx-sto

Fast Alligator Fontaine har ju mycket fullblodsinslag...vill egentligen inte ha det till mitt sto,vill ha en så mild och lugn hingst som möjligt;) Nej men faktiskt,hon är för tuff tror jaf för att våga betäcka med något med mycket fullblod i...

Eller skulle ni våga er på det?

.....men Alligator Fontaine har ett väldigt stabilt och trevligt psyke. Han lämnar ju dessutom stort, precis som du vill. har du tittat in honom närmre på flyinges hemsida? han kan hoppa bättre än santa cruz, det kan jag lova dig.

ja...alla de avkommor jag sett efter santa cruz har varit små "fula" hästar som inte direkt varit några "aha"-upplevelser alls. det var en till salu för ett tag sedan.. en fyraåringt tror jag det var.. kunde varken röra sig eller hoppa. modern var e.robin z tror jag.

Ja min är ju redan dräktig med han så visst vågade jag det.. :)
Nu vet jag inte vad ditt sto har för mer stam på moderns sida men det är en spännande stam för ridhästsavel :)
Alligatorn har inga mupp-gener i sin fullblods stam utan bästa tänkbara hoppstam även på fullblods delen :angel:

Vill du ha en cool hingst som gör sig bra med fullblod och som lämnar avkommor i alla dicipliner så är Looping ett bra förslag.
Mitt ena xx sto är dräktig med han och har en åring e: honom och hon är perfekt, inga stirriga fullblodstendenser utan ur cool men med massa power och mod, rör sig dessutom kalas och hoppade redan som nån vecka gammal över allt som fanns att hoppa över. Den bebisen blev verkligen allt som förväntades av kombinationen Looping - xx-sto

Jo,men hur är ditt sto i huvudet?
Min är inte "stissig" på något sätt eller så utan bara riktigt tuff och med massor av vilja. Det är viljan och power jag inte vill öka på;)

Looping...intressant ska kolla lite..
Tack för svar:)

.....men Alligator Fontaine har ett väldigt stabilt och trevligt psyke. Han lämnar ju dessutom stort, precis som du vill. har du tittat in honom närmre på flyinges hemsida? han kan hoppa bättre än santa cruz, det kan jag lova dig.

ja...alla de avkommor jag sett efter santa cruz har varit små "fula" hästar som inte direkt varit några "aha"-upplevelser alls. det var en till salu för ett tag sedan.. en fyraåringt tror jag det var.. kunde varken röra sig eller hoppa. modern var e.robin z tror jag.

Ja,Alligator är uppkollad ordentligt:P Vet ni några avkommor efter honom? Hur dom är i psyket.

Okej,kanske ska strunta i SC då i alla fall,jag gillar honom bara med som sagt,hästen ska ju vara högrest,snygg och röra sig och hoppa bra:D Och det verkar ju då inte som att han lämnar den sorten:S

Sen har jag aldrig betäckt mitt sto och hon har inga tidigare avkommor så egentligen ska jag väl kanske inte ta det bästa,dyraste direkt men det vore trevligt..en liten Argentinus-bäbis:D

Min är lite små stissig, har massa egen vilja och en j*ävla motor, hon är inte skarp kan man inte påstå men en massa nerver finns det. Som jag skrev innan så finns det inga "knäppa" fullblodsgener i Alligatorn så jag vågade chansa... Dessutom har min och AF så mycker gemensamma blodslinjer så det var väldigt intressant tycker jag.
Han är själv urcool också - både när han var i ridhuset på visningen och inne i boxen. :love:

Ludwigs Champion är ju ue: Argentinus så han kanske kan vara nåt? om han blir godkänd i år igen dvs. Han har ju mycket masa vilket är ju intressant att lägga på ett rent fullblods sto.

Betäck med Loro Piana Flyinge Garibaldi (så kan jag köpa fölet... :p)

Skämt åsido, Garibaldi är en kanontrevlig häst med ett underbart psyke som han nedärver, och hoppa kan han ju...
Har själv fött upp en kanontrevlig avkomma efter just Garibaldi (mamman till det fölet var av fullblodsmodell och mkt framåt) och övriga Garibaldi-avkommor jag sett har varit lika trevliga dom.

Min är lite små stissig, har massa egen vilja och en j*ävla motor, hon är inte skarp kan man inte påstå men en massa nerver finns det. Som jag skrev innan så finns det inga "knäppa" fullblodsgener i Alligatorn så jag vågade chansa... Dessutom har min och AF så mycker gemensamma blodslinjer så det var väldigt intressant tycker jag.
Han är själv urcool också - både när han var i ridhuset på visningen och inne i boxen. :love:

Ludwigs Champion är ju ue: Argentinus så han kanske kan vara nåt? om han blir godkänd i år igen dvs. Han har ju mycket masa vilket är ju intressant att lägga på ett rent fullblods sto.

Ja,han kan ju kika närmare på för jag tror inte jag ska ha ngt med fullblod i då damen som sagt är väldigt skarp...

Tack för tipps:)

Betäck med Loro Piana Flyinge Garibaldi (så kan jag köpa fölet... :p)

Skämt åsido, Garibaldi är en kanontrevlig häst med ett underbart psyke som han nedärver, och hoppa kan han ju...
Har själv fött upp en kanontrevlig avkomma efter just Garibaldi (mamman till det fölet var av fullblodsmodell och mkt framåt) och övriga Garibaldi-avkommor jag sett har varit lika trevliga dom.

Intressant,ska kolla upp honom med:D

Liknande trådar

Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 258
Senast: pastejja
·
Avel OBSERVERA att jag gärna ser att den här tråden INTE spårar ur till att handla om lämpligheten att betäcka stoet eller ej. Jag är...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 238
Senast: CATTY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka