Funderingar om Tromboflebit

Lillsillen

Trådstartare
För 10 dagar sedan tog jag hem hästen från klinik, där han stått på dropp i 4 dar pga kolik. Naturligtvis har det blivit komplikationer efter permanentkanylen, han har fått en s.k Tromboflebit. Blodgenomströmningen i halsvenen då var ca 50% bara enligt ultaljud.

Sedan dess medicinerar jag med blodförtunnande aspirin varannan dag och Compagel-salva 3 ggr/dag. Å tempas regelbundet förståss.

Svullnaden som vid hämtandet var begränsad till området för sticket, och toppig, har nu blivit mer utplanad och därmed även större område som är svullet, men fortfarande mer än diffust. Så har den sett ut nu i ca 1 vecka utan någon större förändring. Möjligen kan jag ibland tycka att det är lite mer svullet :( för att nästa dag tycka att det inte är det...eller??

De senaste dagarna vill han gå undan när jag kommer för att smörja.
Får ingen känsla av att det gör ont på honom NÄR jag smörjer men han vill INTE vara med om detta längre...
Kylgraderna gör kanske sitt till, då vi har närmare -20 här, så en salva på halsen kanske inte känns så skönt i kylan?

Och eftersom jag inte märker att svullnaden är på väg att gå tillbaka, undrar jag nu hur länge en sådan här läkning vanligtvis tar....OCH vilka komplikationer som kan tillstöta i detta skede.

Borde det inte ha blivit liter mer förändring i svullnaden under dessa dagar??
Ska på ÅB ultraljud på tisdag få se vad det visar, men vill gärna höra Era erfarenheter om detta ;)

Sv: Funderingar om Tromboflebit

Precis som med min häst :( Hon insjuknade den 8/12-09 i Colit, fick jättehög feber o jag fick köra upp henne till Ultuna. När hon blev ngt bättre så fick hon tromboflebit i halsvenen vä sida o dunderfeber igen, den 22/12 fick jag hem henne för att fortsätta med samma behandling som du. Min häst är ju inte heller så värst positiv till all medicinering längre.. Allmäntillståndet är nu OK, veterinär kommer hem på ÅB idag, hon är piggare, men har ju tappat massor i vikt o muskelmassa under den här månaden. Det infekterade området är ganska stort, ca 2,5 dm med en relativt stor knöl just där infektionen var. Hon har även ödem i huvet som kommer o går, olika mkt vätska. Det är ju nåt hon tyvärr kommer att få leva med eftersom att cirkulationen blir sämre pga ärrvävnaden. Mina funderingar just nu är mest om det kommer att påverka hennes prestation i framtiden, för hon kommer ju troligen att vätska på sig mer ju mer hon betar osv. PM:a gärna om du vill o fundrar över nåt

Sv: Funderingar om Tromboflebit

Då har vi gått om varann, för jag körde in min den 23:dje :)

Intressant, men inte så roligt att höra...

Min hade 41,5 i temp när jag körde in honom, och efter att han kom hem var tempen på väg upp igen 37,8, pga infektionen i halsvenen som han fått dagen innan. Men vi behövde aldrig sätta in penicillin då tempen sjönk igen efter en dag.

Nu har han börjat vrida huvudet på sned när han äter och ser lite besvärad ut :(
Men jag hoppas det är nån tand eller så som är på väg o lossna, så det inte är tromboflebiten som spökar... Svar får jag i morgon...

När det gäller cirkulationen så har jag en god vän som jobbar på sjukhus, och har en massa bra kontakter, som påstår att det går att styra om cirkulationen genom en viss typ av massage. Iallafall på humansidan använder man sig av denna metod.

Dvs man stimulerar o öppnar upp nya/andra vägar för cirkulation om det finns ärrvävnad som stör den "vanliga" vägen. Har inte fördjupat mig i detta, men det kanske vore nåt för dig att luska i? Tror säkert att det funkar på häst med isåfall, vilket även dessa "kontakter" som utövar metoden, trodde...

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar