Funderingar om höstgräs....

Bellafjella

Trådstartare
Hello. Efter att ha varit i stallet i går så dök det upp lite funderingar angående hur mycket energi/näring det kan finnas i höstgräset?

I vårt stall släppte vi på pållarna på ett nytt bete för några veckor sedan. Det är odlad vall som dock inte varit gödslad de senaste två åren. En bonde tog hö där vid midsommar men sedan har det fått växa ifred tills för ca 3-4 veckor sedan.

Det finns fortfarande riktigt mycket gräs kvar och vi har tänkt låta hästarna gå där tills det är helt nedbetat och sedan får det vila tills nästa sensommar/höst. (Vi har ytterligare ett annat bete där vi släpper på hästarna på våren/sommaren)

Men nu till mina funderingar: För några dagar sedan pratade jag med en av hästägarna i stallet och hon var orolig för att hennes häst verkade så loj och slö. Hon trodde att han kanske var sjuk eller nåt.
Sen igår sa en annan hästägare likadant om sin häst.

Då kom jag att tänka på att det kanske inte är så konstigt att deras hästar verkar loja och slöa! De ger inte mycket hö eftersom de tycker det finns gräs i överflöd. De får kanske max 1 kg hö på morgonen och kanske 1,5 kg på kvällen. Sen får de endast pyttelite krafftfoder (musli) för att blanda ut vitlöken med. (Våra pållar står inne nu på natten - är ute mellan 7.00- ca 20.00)

Jag tycker själv att jag har skrämmande dåliga kunskaper när det gäller näringslära mm. Men någonstans i bakhuvudet säger ändå en liten röst att gräset vid den här tidpunkten inte har mycket energi i sig. Så därför har jag sedan en tid tillbaka ökat rejält på kvälls och natthöet samt även börjat öka på lite på kraftfodret. Jag vet också av erfarenhet att det kan gå väldigt snabbt för vår häst att tappa vikt.

Men visst kan det väl vara så att det är det som är felet med deras pållar? Inte kan man väl tolka det så att bara för att det finns gräs i överflöd så skulle det räcka för att täcka energibehovet mm för hästar som ska orka med att ridas?

Jag menar inte att det absolut är det som är felet i detta fallet men jag blir ändå lite förvånad att ingen av dessa hästägare ens har snuddat vid tanken på att de kanske skulle öka lite på maten?

Vad tror ni andra om detta?

Sen undrar jag en sak till: Jag är lite trött på att vara så okunnig som jag är när det gäller hästars foderlära. Jag vill inte längre vara beroende av andra människors kunnande. (Jag litar inte heller alltid på alla olika ideer och åsikter) Så nu har jag en gång för alla bestämt mig för att lära mig så mycket som möjligt om detta ämne!

Så jag efterlyser därför måååånga tips om hemsidor, böcker, filmer mm som handlar om just hästens foder och behov. Det finns kanske kurser också?

Sv: Funderingar om höstgräs....

Hej
Min teori är att energimängden (MJ) håller ganska bra mått så här års men att det blir brist på protein. Håller på och letar info om just detta ska återkomma ifall jag hittar/kommer fram till något.
Annat man måste tänka på att förvuxet gräs (gräs som har blommat) har sämre näringsinnehåll en klippt odlad hage som din verkar vara.

Christina Plancks böcker är bra, med allmän kunskap.

MVH Iris

Okej, men visserligen är den odlad men det var nog ganska många år sedan tror jag och den är inte gödd på minst två år.

Bonden slog gräset strax innan midsommar men sedan dess har det fått växa ostört. När vi släppte på hästarna var gräset mycket högt
och såg liksom lite förvuxet ut.

Jag fick tipset av solaris att kolla på UNISUS hemsida och där stod något om att på ett förvuxet, misskött bete så är näringsinnehållet mycket lågt medans det på ett kort grönt gräs fortfarande är relativt högt.

Frågan är då om man kan anse vårt gräs vara övervuxet och misskött? Det gick upp över knäna på hästarna när vi släppte dem där. Vad tror du? :confused:

Ja man säger ju att det inte är mkt näring kvar gräset såhär års, så det är nog en ide att stödutfodra! Visst kan ju orsaken till dessa slöa hästar vara att de helt enkelt inte får tillräckligt med näring. Men ofta när det blir dåligt med mat, så rymmer ju helt enkelt hästarna om det går!

nog är det näring i gräset ännu då många hästar drabbas av höst fång, gräset får en ny tändning av höst solen o värmen på dagen och daggen på natten... sånt gillar gräsrötterna ;)

Jag har mina hästar ute dygnet om ännu och jag stöd fodrar dom med hö morgon och kväll, för att dom inte ska behöva "slösa" på sin energi på natt kyllan..

De kan bli slöa av allt gräset i magen med.. Det är mer mat än man tror. Min unghäst är fortfarande riktigt rund av höstgräset.

Hej

Gräset kan nog vara högt och även innehålla ganska bra med näring. Med förvuxet bete menas att gräset har blommat. Det som händer då är att näringen från bladen flyttas till frökapseln och förvaras där tills nästa sommar och kan inte brytas ner av hästen på samma sätt som bladen. Men det är ju jätte svårt att säkert veta hur mycket ditt bete innehåller nu.

Kan berätta att mina islandshästar går fortfarande på bete som jag anser vara kraftigt, detta bete blev klippt månadsskiften juli/augusti och har växt bra sedan dess, hästarna betar dock bara halva dygnet och jag stödfodrar med lite hö (ca 1 - 1,5 kg per häst, fritillgång) bara för att magen ska må bra.
Förra vintern fick jag även hösilage som var skördat i oktober och hade värderna 7,7 MJ per kg foder och 81 g smältbart protein per kg foder, dvs kanon värde. Detta var såklart gödslad.
Så om man planerar betesgången och gödslar sina höstbeten samt klipper dom någon gång under sommarn (ex juli/augusti), då kan man få bra höstbete också.

NÅgon nämde fångrisken nu på hösten. Risken ökar pga att gräset stressar vid tex frostnätter med följande sol och varmt dagen efter. När gräset är stressad bildas mer fruktaner (sockerart) som ger mer energi i gräset och det är just fruktaner som kan orsaka fång.

MVH Iris

Nja, att de skulle rymma är nog ingen risk tror jag :D

Det är ju inte så att de inte har något gräs. Det finns gräs i överflöd så mätta blir de i alla fall

Men jag undrade hur mycket näring det kunde finnas och det är ju en annan femma. :)

Jo, det stämmer ju förståss att de kan bli men sen är det ju så att det var bara de andra två hästarna i stallet som blivit slöa och loja.
De får inte mycket hö och krafftfoder.

Men vår pålle som börjat få mer hö och krafftfoder är sitt vanliga pigga jag.

Men oj vad jag lärt mig mycket om gräs mm nu bara på kort tid! :)

Tack för svaret. Jag begriper lite mer nu och det känns kul. Men som du sa så är det inte helt lätt att veta hur bra betet är.

Jag är inte direkt orolig för vår pålle för han är pigg och glad som vanligt. Men man undrar ju orsaken till varför de andra två i stallet är som de är nu. Men jag fortsätter att ge lite mer hö succesivt här nu framöver för jag vet hur fort pållen tappade vikt och ork förra hösten.

Ps. Christina Plancks böcker har jag hört talas om så det ska jag absolut kolla upp. Är de lättförståeliga för "gröngölingar" som jag?

Hej

Ju hennes böcker är lättlästa :)

MVH Iris

Hmm... de står inne 20.00 till 07.00 och 1.5kg hö, undrar vad de gör resterande c:a 10 timmar när höet är slut? :crazy:
Så, för om inte annat borde de få mer för att hålla tarmar och salivavsöndring igång och ha sysselsättning.
Våra går på sommarbetet fortfarande och dygnet runt. Har inte sått in gödning på flera år. Varje dag när vi tar ut dem för daglig visitation får fem hästar dela på 5 dl betfor och en liter havre med 1/2 dl linfröolja var. Kan nämna att vi har fortfarande 6-9° på nätterna i södra Skåne. Det är inte så att du bor där solen inte går upp mer ;)
Och pigga är dom :eek: Igår när vi skulle köra på ridbanan med lite koner och bommar gick det i 90 :D Fick rejsa runt lite innan vi fick precision i manövrerna ;) De busar också ganska mycket i hagen också, de var genomsvettiga häromdagen när vi ropade på dem, ungefär som om vi varit ute och ridit i flera timmar.
Men som sagt de är ute och äter 11 timmar mer om dygnet är de du nämnde om det nu är skillnaden?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

I mitt stall har vi inte börjat fodra än! Hästarna (araber) är fortfarande runda och goa och super pigga! De går ute dygnet runt och får äta hö när de kommer in för borstning, ridning mm. Vi har sagt att när de är hungriga när de kommer in ska vi börja ge hö, men de fullkommligt skiter i att äta hö när de kommer in! (Bäst att påpeka att det inte är något fel på höet!) I sommras när betet var på topp var hästarna däremot väääldigt sega! De har fri tillgång på mineraler och åtgången har varit jämn hela sommaren, ända tills nu när de har börjat sätta vinterpäls.

Jag glömde. Vad är det för raser på hästarna som har blivit så slöa? Det är nämligen så att hästarnas magar är suveräna på att suga upp näring ur nästan ingenting! De gamla raserna tex russ och nordsvenskar leder tydligen ligan. Vad jag menar är helt enkelt bara det att dessa två hästar hos er kanske tar upp en massa näring ur det "nya" betet och blir det för mkt för kroppen att ta reda på så blir hästar slöa... Bara en fundering...

Efter att ha läst hela tråden så tänker jag på om inte det ligger något i vad hästägarna själva befarar, att hästarna är faktiskt sjuka? De fästingburna sjukdomarna ger ju bl a slöhet och trötthet som symtom. Eftersom det verkar som om gräset kan ge tillräckligt - ja vårt gräs ger då tjocka runda och pigga hästar så här års! - så är det nog inte där skon klämmer....

En annan sak som slår mig är om det finns mkt ek i hagen? "Missbruk" av ekollon kan ge samma symtom, och det är direkt skadligt. En del hästar blir som tokiga i ekollon, därför jag skriver "missbruk". Har sett ett fall av detta på nära håll där hästen blev slö och inte sig lik förrän hagen byttes och det fick gå en tid.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 013
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka