Funderingar om fång

Lotus

Trådstartare
Kan ett glukosbelastningstest utlösa ny fångattack? Min veterinär säger nej, men jag tycker mig ha läst det någonstans?

Är det vanligt att hästar som inte är överviktiga trots fri tillgång är IR?

Om hästens tillstånd varierar lite från dag till dag eller vecka till vecka, hur ska man tolka det? Är det normalt eller ska tillfrisknandet gå spikrakt framåt?

Jag har massor av frågor som jag inte hittar svar på, men det här var de första :(

Sv: Funderingar om fång

Nu vet inte jag hur ett sådant test går till, men om det innebär att man tillför socker så borde det ju kunna utlösa fång om hästen är känslig/IR. Jag vet inte, men det låter rimligt.

Glukosbelastning kan enligt de veterinärer (kunniga inom fång) jag pratat med utlösa fång på en IR om man har otur. Det är dock sällsynt, och man får ju ställa fördel mot nackdel så att säga. Man ska inte glukosbelasta under pågående fånganfall.

Vad för tillstånd är det som varierar? Har hästen fång och det går lite fram och tillbaka i återhämtningen, eller vad är "tillståndet" som den ska tillfriskna från?

En smal häst kan vara IR och en tjock häst behöver inte vara IR. Vanligast är dock att övervikt/lättföddhet och IR går hand i hand.

Vad är din häst/ponny för ras?

OM hästen har haft fång skulle inte JAG utsätta den för varesig glukos eller kortisonbelastning.

Jag skulle istället reducera fett o socker o RIDA den.

Har den PPID kan det ses med testet ACTH. Jag har inte gått vidare därifrån.

Om hästens tillstånd varierar lite från dag till dag eller vecka till vecka, hur ska man tolka det? Är det normalt eller ska tillfrisknandet gå spikrakt framåt?

Tillfrisknandet från fång, menar du? Ja, jag tycker nog att det ska gå något sånär spikrakt framåt, även om det kan ta en hiskelig tid innan hästen blir bra. Har du en hovslagare som har stor erfarenhet och kunskap om fång, så är du en god bit på vägen :) !

ACTH kan ge felvärden under höst och vår, vet inte hur den här ickevintern påverkar. Men kan ju vara bra att ha i bakhuvudet. En rejält drabbad häst borde det synas på ändå antar jag? (Dvs den borde ha så pass höga värden?)

Jag startade en tråd tidigare ang hur man vet skillnaden mellan sulläderinflammation och fång då det var oklart vad som var problemet med min häst. Nu verkar det dock som om det är fång ändå för han har en rand, om än ganska liten, på hovarna och det har gått två och en halv månad sedan första symtomen.

Det är ett halvblod, ej överviktig men däremot med vissa diarreproblem på höstarna av hösilage, men pga hosta har jag gett det ändå och försökt stabilisera med bakjäst (som jag nu också läst kan ge feljäsning i tarmen, det ska inte vara lätt...). Nu har jag förstått att diarre kan vara orsak till fång och för att stoppa den har jag gett hö på natten istället, samt Profeed och ett par dl linfröpellets för att få i den. Diarren är borta nu.

Vad gäller skoning så är hästen inte fångskodd då hovslagarna inte sett några tecken på fång utan trott han varit ömfotad. Först fick hästen hela plastsulor, och blev bättre i några dagar, sedan sämre. Då bytte vi till flytsulor och hästen blev mycket bättre, sedan efter ett par veckor sämre igen. Då bytte jag hovslagare och fick tjocka gummiliknande sulor med svart "gegga" emellan, och hästen blev helt ren (veterinär kontrollerade och hittade inga symtom) men nu är han lite ljummen till och från samt vill vissa dagar ogärna stå på en framhov i taget och skrittar inte på lika friskt som han ska. Allmäntillståndet är dock bättre. Hästen har alltså inte haft särskilt stora symtom under hela tiden, men något är fel och den rids givetvis inte utan promeneras kort på mukt underlag, står i sjukhage på sand samt mjukt bäddad box.

Av någon anledning har jag ju inte fått bukt med inflammationen helt, men varit på rätt väg eftersom ha varit "frisk" flera gånger under förloppet.

Min nästa tanke är att han kanske måste fångskos ändå, fast båda de veterinärer jag haft ute tyckt att det varit onödigt när han inte varit så dålig?

Ska tillägga att det är tre hovslagare som tittat på hästen varav en är klinikhovslagaren här i trakten, och jag har frågat samtliga om fång men de har inte trott det. När problemen fortsatte efter omskoniing nr 2 med flytsulor ringde jag vet som skrev ut antiinflammatoriskt och egentligen sade som de felsta här - fång är så individuellt. Hon rekommenderade sulor efter att jag beskrivit förlopp och hur han ömmade tidigare, samt ev röntgen längre fram.

Efter omskoning nr 3 för 5 v sedan till nuvarande sulor och "gegga" kontrollerade veterinär nr 2 och då var han ju ohalt, och vi tog PPID test som var negativt (4,9). Denne veterinär föreslår glukosbelastningstestet men tycker inte röntgen var nödvändig då hästen var ohalt. Rekommenderar vila och grovfoder.

Och här är vi nu.... Symtomen är små, men finns där, ibland.

Senast ändrad:

Om det är fång, och anfallet är aktivt (iom att hästen inte vill bli bra och visar smärta) så skulle jag boxa hästen. Behandla den fullt ut som en fånghäst helt enkelt. Inga promenader, strixt boxvila på djup spånbädd. Skulle diskutera med hovslagaren om att ta av skorna och korta tån om den inte är såpass ömfotad så den inte kan stå barfota (då kan man iofs klistra på paddar under). Men det är ju en större, tyngre häst så är möjligt den har det bäst med understödet av skoningen + flytsula.

Men jag skulle behandla den som en fånghäst med aktivt anfall och då är det strikt boxvila som gäller. Sen skulle jag tills vidare betrakta den som IR med.

Jag skulle INTE under några som helst omständigheter glukosbelasta din häst i det här läget om den vore min, aldrig! En glukosbelastning ger bara svar om IR, men är i ditt läge för stor risk. Det finns ingen fara för en frisk häst att bli behandlad som en IR-häst, inte ens om man går så långt att man medicinerar.

Däremot som axel redan sagt, minska sockret och stärkelsen så långt det går. Har du analys på grovfodret och vet sockerhalten?

Senast ändrad:

Har ingen analys på socker i något av grovfodren tyvärr men det är en tanke jag också haft, dock är det högst ovanligt med analys på foder man köper här i trakterna öht så att det fanns en vanlig analys på detta var ju bonus, och så kräver han bra hö som inte dammar pga hostan, och detta var fint så jag tog det.

Om det är sockret som gör att anfallet är aktivt, är det då logiskt att symtomen helt försvann ett tag ( ca 2 v?) trots samma foder? Jag försöker som sagt förstå hur det hela hänger ihop.

Jag skulle röntga den för att veta vad man har att göra med.

Har den inga förändringar så kortare vila, men inga promenader o definitivt en superskicklig hovis.
Skönt att du troligen hittat o tagit bort orsaken:)

Blöta hö har man gjort i ett antal år av diverse anledningar:crazy:

Har ingen analys på socker i något av grovfodren tyvärr men det är en tanke jag också haft, dock är det högst ovanligt med analys på foder man köper här i trakterna öht så att det fanns en vanlig analys på detta var ju bonus, och så kräver han bra hö som inte dammar pga hostan, och detta var fint så jag tog det.

Om det är sockret som gör att anfallet är aktivt, är det då logiskt att symtomen helt försvann ett tag ( ca 2 v?) trots samma foder? Jag försöker som sagt förstå hur det hela hänger ihop.

Eftersom anfallen (symptomen) fortsätter, kommer och går, så har du antagligen inte lyckats ta bort orsaken till dem. Jag håller med om att det verkar konstigt att symptomen försvann ett tag men alla balar är ju inte likadana vilket skulle kunna vara en orsak. En annan är att hästen äter ngt i hagen som underhåller det. Eller så är det ngt annat. Det kan vara svårt att veta.

Jag har lite svårt att tro att bakjäst skulle kunna ge feljäsningar i grovtarmen. Jag har förstått det som att den jäst man köper i vanliga livsmedelsaffärer är en av de jäststrängar av Saccharomyces cerevisiae som gynnar mikroorganismerna i grovtarmen. Andra påstår att det är andra strängar (typer) av samma jästsvamp. Jag är osäker på om det gör ngn skillnad och är i alla fall ganska säker på att det troligen i vilket fall som helst bör vara ofarligt.

Nej jag tänker också att anledningen inte är borta. Försämringarna kommer inte vad jag kan bedöma i anslutning till tex foderbyten el hösilagebalsbyte, men det har däremot diarre kunnat göra. Det som finns att äta i hagen är minmalt eftersom han står i en ruta på kanske fem gånger sju meter och det är sand och lera, och han har fri tillgång på grovfoder som förvaras i en stor låda och alltså inte blir dåligt. Tidigare i höstas hade vi dock en annan förvaring som inte alls var lika bra.

Vad gör jag då - tar bort hösilaget helt och gör sockeranalys på höt (och hoppas att det inte är skyhöga värden så jag måste leta nytt)? Det var ju också en fråga jag inte hittat svar på - om en häst får fång av en anledning tex störd tarmflora pga foderbyten som gett diarre, är den automatiskt sockerkänslig efter det också, även om den inte varit det innan?

Jag är så fundersam på detta med omskoningarna jag, för efter alla tre sista skoningarna har hästen blivit bättre först och sedan sämre efter ett tag. Vad sjutton kan det bero på, och det stämmer väl inte alls med diagnosen fång, eller?

Röntgen vore ju verkligen toppen men den här kusen måste sederas för att transporteras tyvärr, eller röntgas på plats. När jag ringde försäkringsbolaget och pratade fick jag väldigt dålig och lite info om vad som täcker, och när vet var ut sist skrev han ju att hästen då inte hade några symtom, så jag antar att det isf måste styrkas att det finns symtom för att de ens ska intressera sig.

Förut när min ponny hade ett fånganfall så blev han "friskförklarad" och vi började träna honom lätt. Han var jättepigg eftersom han vilat i 1.5 vecka. Sen en dag blev han jättesjuk, hög feber och alla symtom en fånghäst kan få:( veterinären blev väldigt överraskad och sa att han antagligen inte skulle klara sig men det fanns fortfarande hopp. Han svarade på medicinen men det tog lång tid innan han blev frisk:( han blev sjuk i september och frisk i mars.
Hans allmäntillstånd varierar mycket från dag till dag, en dag kan han vara pigg och göra allt för att nästa dag bli lite hängig.
Den senaste fångattacken fick han av dåligt hö (vi hade bytt stall och hon som hade stallet ljög om allt och lät de stora ensilagebalarna stå öppna i veckor:( ) och då skulle man kunna säga att det gick spikrakt upp. Helt frisk efter två månader, Superpigg och skena och bockade med mig som en galning från första dagen jag red efter det.
Nu är han ganska "stabil" men fångnacken och en aning breddade hovar kommer ibland men inga symtom och då är det bara att verka och träna träna träna:)
Min lilla polle går barfota eftersom han mår bäst så.
På min fånghäst så växer hans hovar SNABBT och måste då bli verkad oftare än vanliga hästar och blir lätt öm annars.
Hoppas det går bra med din och han snart är frisk!:)

Hösilage har generellt - naturligtvis kan det skilja sig - lägre socker än hö. Det går åt socker i sileringsprocessen. Förutsätter då att det skett en process, vilket det inte gör med väldigt torrt silage.

Jag håller med om att det är knepigt, både att den tillfälligt blir bättre ibland, och det med skoningarna.

Min stod med fång som vägrade ge sig lääänge. Visade sig att höet han fick var rena sockerbomben, trots blötning var det tillräckligt med socker för att hålla igång anfallet. Han blev lite bättre av box, fångverkning och butta, men tog man bort buttan var det som innan, och kliniken tyckte INTE om hans status ens på butta. Fick hovarna gipsade och det gav lindring, men ändå inte så man kunde ta bort buttan. När jag fick analyssvaret på höet bytte jag, trots risken för magen, nästan tvärt till silage med låg sockerhalt. Förbättringen var närmast omedelbar.

Han fick sitt första fånganfall helgen innan midsommar ett år. Var friskförklarad sent hösten samma år. I FEBRUARI året efter, när snön låg djup etc, så blev han halt på ETT framben. Men en himla skum hälta, den kom och gick lite. Puls men ingen värme i hoven. Kollades av tre olika hovslagare (två var klinikhovisar), och av både veterinär hemma och på klinik. Alla tänkte ju initialt tanken fång, med tanke på historiken och IR, men alla avfärdade det. Det stämde inte. Höll på i en månad och åkte till klinik osv utan få rätsida på vad hältan kom av. Tog av och på skon en miljon ggr för att se efter hovböld men nej (blev inte sämre av det, men var svår att sko, något han inte varit innan)

Jag blev allvarligt sjuk och hamnade på sjukhus, så han skrotade i hagen i en månad. När jag sen var tillbaka med näsan över vattenytan och hältkollade härhemma fanns ingen hälta mer. Det som däremot fanns var två TYDLIGA fångränder på båda hovarna, och lamellranden talade sitt tydliga språk vid skoningen.

Så mot alla odds och hur asymptomatiskt som helst så var det fång, och rena turen att han blev återställd då "allt blev fel" behandlingsmässigt. Men det visar ju att det finns verkligen hur många olika "förlopp" som helst tycks det. Men han var ju ömsom bättre, ömsom sämre då hältan kom och gick. Första gången vi var på klinik för den syntes den TRE STEG på hela besöket. Dan efter kunde han vara tydligt halt. Ingen logik.

Så jag skulle ta det säkra före det osäkra och ställa på box och behandla som en fångis. Ändå.

(Min är helt återställd, inga röntgenförändringar vilket är sådan jäkla råtur så det finns inte då det första anfallet var gravt och det andra som sagt felbehandlades brutalt)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka