funderingar om amstaff!

U

uthasego

hejsan allihopa!
Är nog första inlägget jag postar här på hundforumet, brukar mest hålla till på katt :)

Men nu är det dags, nu ska jag äntligen skaffa min första hund.
Jag har hållt på med hundar den jag var liten. Har aldrig haft en egen men har jobbat på en kennel med Rhodesian Ridgeback och tävlat mkt agility med en bordercollie =)
Även om jag själv inte haft en egen hund har jag alltid passat hundar hit och dit, älskar hundar.:love:

Och nu vill jag skaffa min första hund och har fastnat för rasen Amstaff.

Ni som har denna ras, vad säger ni? Fungerar det som en första hund? Går bra ihop med katt? (har en nämligen).

osv osv! Någon som har en kennel att tipsa om?

Tacksam för alla svar :)

Sv: funderingar om amstaff!

hejsan allihopa!
Är nog första inlägget jag postar här på hundforumet, brukar mest hålla till på katt :)

Men nu är det dags, nu ska jag äntligen skaffa min första hund.
Jag har hållt på med hundar den jag var liten. Har aldrig haft en egen men har jobbat på en kennel med Rhodesian Ridgeback och tävlat mkt agility med en bordercollie =)
Även om jag själv inte haft en egen hund har jag alltid passat hundar hit och dit, älskar hundar.:love:

Och nu vill jag skaffa min första hund och har fastnat för rasen Amstaff.

Ni som har denna ras, vad säger ni? Fungerar det som en första hund? Går bra ihop med katt? (har en nämligen).

osv osv! Någon som har en kennel att tipsa om?

Tacksam för alla svar :)

Har skickat PM till dig!

Jag har en många rader att äsga, skickar också PM..

Klart det fungerar som första hund, även om det inte är något jag skulle rekommendera vem som helst.

Beroende på linjer och uppfödare så är hundarna ganska olika varandra tycker jag. En del är veka, men många är väldigt tuffa. Hanhundsaggressivitet frodar inom rasen, och det är väl inte alltid det lättaste att reda ut med en så pass stark och tuff hund.

Dom är oftast inte lättränade, och har mycket egen vilja. Inte särskit högt intresse för lydnad, däremot brukar dom flesta tycka om spår/sök, agility och annat med fart i. Kan vara ganska svåra att motivera alltså. Framför allt hanarna.

Jag har katter också, som det fungerar helt okej med. Han är absolut inte elak mot dom, men han ska dominera dom konstant och visa vem som bestämmer. Utomhus jagar han dom, men inomhus ska han bara visa sig lite tuff och struntar sen i dom. Som valp däremot fanns inget roligare i hela världen än att terrorisera katterna :p

Min enkla slutsats, samma som alltid, är;
Det är en underbar familjehund som kan hänga med på precis allt, har energi nog för 10 hundar och som älskar människor. MEN, man ska vara mycket medveten om vad man har i kopplet. Blir det slagsmål någon gång, så kommer din Amstaff inte att ge sig och den kan orsaka väldigt stora skador på den andra hunden.
Och det är en terrier rakt ut i klospetsarna, det genomsyrar allt. Envis, modig, tuff och backar inte för någonting.
Har man då ingen aning om vad som finns i andra änden av kopplet, så kan det gå illa.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 568
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 693
Senast: Brie
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 685
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18