Funderingar kring tik och löp.

H

hallontuss

Vi fick hem en tik igår, som ska omplaceras. Hon är 9 mån och löpte i nov/dec nångång enl förra ägaren. När hon kom igår så blev vår hane heltossig direkt och försökte para sig med henne. Hela kvällen var han flåsig och rantade efter henne så fort han fick chansen. Även idag är han likadan så nu sitter han i bur... Hon är inte det minsta svullen och mjuk i rumpan och vår unga hane som är 9 mån bryr sig inte alls. Kan en ung tik löpa igen inom max 2 mån? Kan hon höglöpa utan att det droppar och utan att det syns i rumpan? Finns det nåt test en veterinär kan göra för att se om hon verkligen löper eller om det är vår hane som är stollig?
 
Sv: Funderingar kring tik och löp.

Ställer hon sig?

Visst kan tikar ha tysta löp, och nog kan det vara oregelbundet på unga hundar. Det första löpet behöver ju inte ha varit ett ordentligt löp, så hon kan ju få det riktiga nu. Men jag skulle se till tikens beteende - inte hanens. Ställer tiken upp sig är hon i höglöp. Hanen kan ju faktiskt vara översexuell, så hans beteende behöver inte betyda så mycket.
 
Sv: Funderingar kring tik och löp.

Nej, hon ställer sig inte, visar inte det minsta. Får väl hålla koll på om hon ändrar sig, och hoppas att det är hanen som är knäpp. Han beter sig precis som när vår förra tik löpte, rider på kuddar mm... skitkul! Han har blivit pappa flera gånger och levt med tik så han borde veta om det är dags eller inte. Å andra sidan så bodde ju hon här och han hade stenkoll på hennes löp, men den här tjusiga bruttan flyttade ju in i går.
 
Sv: Funderingar kring tik och löp.

Varför inte prova att bada henne? Löplukten kan ju sitta i länge efter löpet. Speciellt om dom är långpälsade men även på korthåriga.
 
Sv: Funderingar kring tik och löp.

I går em insåg han att hon faktiskt inte löpte, och bryr sig inte alls längre. Skönt!
Men tack för tipset att bada tiken, det ska jag lägga på minnet till en annan gång.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 905
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Nu sitter jag här och är skitorolig. Tik, född dec -12, fick första kullen på första löpet, och andra kullen på andra. Jag tog över...
Svar
1
· Visningar
1 147
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag har för första gången i mitt liv en tik och har därmed ingen erfarenhet utav detta. Hon är utav stor ras (Mastiff-typ) och är nu...
Svar
2
· Visningar
2 546
Övr. Hund ni som har tikar och hanar ihop hur tycker ni att hanarna reagerar när tiken löper? reagerar dem likadant varje gång eller är de mer på...
Svar
3
· Visningar
1 274
Senast: CurlySue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp