Funderingar kring slitage, underlag m.m.

D

diggiloo

Hej!
Min häst är 24 år, pigg och glad och älskar att bli riden, aldrig varit sjuk eller skadad *peppar peppar* och så vill jag naturligtvis att det ska förbli. Med tanke på att hon börjar komma upp i åren funderar jag en hel del på vad som är bra respektive dåliga motionsformer för henne. Vad som sliter, vad som stärker. Jag själv är lite av en skogsmulle så vi rider mest ut, och jag inbillar mig att det är bättre för henne än att gå i paddock. För att underlaget är fastare, det är i princip bara raksträckor, lite upp och ner och klättring. Men jag vill ju rida dressyr ibland också, jag har bara svårt att välja mina övningar.

Jag har hört och tror på att longering är rent förkastligt för en häst i hennes ålder, då att gå på böjt spår (som ju inte är naturligt(?)) sliter mycket. Är det isåfall lika skadligt att rida på böjda spår? Säj att jag rider dressyr två dagar i veckan, och i de passen ingår övningar som volter och serpentiner. Ponera att hon då går i ändamålsenlig låg arbetsform. Är det bra eller dåligt för henne? Sliter det på samma sätt som longering att rida böjda spår?

Jag funderar också rent allmänt kring underlag. Och variation av dessa. Jag har fått för mig, och detta kan mycket väl vara helt fel, att hästen kan "ta skada" av att ridas på ett annat underlag än det den är van på. Till exempel: Hästen Sture rids ridhus 5 dagar i veckan, där underlaget är ganska mjukt. Varje lördag rider Stures ägare ut, och då får han gå på grusvägar, asfalt och dylika, ganska hårda underlag. Detta sliter på Sture, ja eller nej? Eller är variation bra, det kanske rent av stärker Sture? Dela gärna med er av era tankar kring detta med slitage, träningsformer och underlag, jag tycker det är ett intressant ämne :)
(Och folk som har erfarenhet av äldre pållar får hemskt gärna ge mig tips :bow:)

//diggiloo :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar kring slitage, underlag m.m.

Med en gammal häst bör man se till att de alltid går i balans. Det är A och O i all ridning och med alla hästar. Men med gamlingar har man ofta mindre felmarginal.
Det går att rida på böjda spår om man bara gör det i balans. Så hästen inte lutar innåt eller lägger mer vikt på ena sidans ben. Man försöker se till att de balanserar upp jämt på båda fram och bär betydligt mer på bak.
För att de ska orka/kunna bära bak måste de vara rörliga bak, mjuka och sviktande i lederna i bakdelen och bakbenen. Så därför måste man ofta jobba dem lite dressyr dagligen och böja igenom lederna bak på dem.
Utöver det bör man aldrig mjölksyrejobba en äldre häst. Det sliter mer än det bygger upp.
Och man bör aldrig träna samma sak flera dagar i rad(utöver gymnasticerandet av bakdelen). Så variera träningen.
Man bör inte lägga i mer energi och tempo än man kan styra och behålla på bakdelen. Så kan man inte kontrollera balansen i en långsam trav kommer man inte kunna kontrollera balansen i en ökad sådan. Och då går all kravt/energi ner i frambenen och leder till slitage.
En gamling behöver ofta värma upp mer än en ung.

Att massera och stretcha är också bra. Och om man kan, artikulera ryggen för att få bort slaggprodukter och få upp/behålla rörlighet.

Jag tror personligen på svikt och lagom mjukt för en gammal. Är det för mjukt kan det bli tungt och de får jobba onödigt mycket med muskler och senor. Är det för hårt och stumt så sliter det på skelett och brosk. När de är så gamla tror jag inte så mycket på att stärka upp med hårt underlag. Det är för sent för sånt.

Min häst är 26 år och fräsch för sin ålder. Han går minst 15-20 min dressyr per dag. Det är hans sjukgymnastik. Vissa dagar är det allt jobb och andra så blir det ett dressyrpass på det eller en uteritt. Ibland kör vi lite kavaletti med.
Men han går alltid de där 15-20 min för att hålla uppe rörligheten ordentligt. En stel häst åldras fortare iom slitaget som blir.
Han har helst ingen ren vilodag då han står helt. Då stelnar han lite.
Jag stretchar och masserar varje dag och artikulerar ryggen.
Jag är noga med lagom mycket foder och att alltid hålla honom varm.
Jag är också väldigt petig med utrustning och underlag. Är det halkigt ute så är vi inne för att han ska slippa spänna sig statiskt.
Och att han rids utan spänningar är också väldigt viktigt.

Enligt Equiterapeuten så är han superfin, ogallig och utan stelheter/spända muskler. Och inte ens en 15-åring ska kunna röra sig som honom. Hon ansåg att det var pga rätt träning/ridning. Så jag hoppas hon har rätt.:D

Lycka till med din gamling!

Liknande trådar

Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 118
Senast: Efwa
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Loons
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka