Funderingar kring ridhästar....

Sv: Funderingar kring ridhästar....

det är halvblod...:rofl: nä men folk är så mesiga. Jag är absolut inte för att slå hästar elelr något, utan vill att man ska vara rättvis och lugn. Dock ska man ex när man är ute och rida kunna lita på att hästen koncentrerar sig på sin ryttare. Dock händer saker som inte ska... Ett ex. var ute och red med en tjej i ungefär samma ålder, ingen av hästarna var våra. "min" häst är lite "bäbis" och när jag stannade till så "hotade" hennes häst "min" eftersom jag känner hästarna bättre säger jag direkt "smäll till honom ordentligt så får han inte göra" varpå hon bara rider bort en bit. Tjejen hade inget spö och struntade därför i att korrigera hästen. Vad lär sig hästen på det? Jo, den tror att den får göra så! Hästen måste lära sig koncentration och respekt på rätt sätt. Men många tror att dom är "snälla" om dom aldrig smäller till din häst i några lägen. Man måste lära sig att säga ifrån i rätt läge på rätt sätt, dvs i situationer som kan utvecklas till farliga (eller som ännu värre, redan är farliga). Tyvärr är rytatre inte tillräckligt medvetna om detta och javisst, travare är oftast mer väluppfostrade än ridhästar, eftersom man med sulky pga olycksrisken måste ha mer "pli" på sin häst. Vad träffar en häst framför vagn om det sparkar???

-Halvblodsfantast

Eldkvasten skrev:
Jag ska väll tilläga att jag skrittade på vägen! Ekipaget så mig på långt håll! Jaag fick helt enkelt vända för det gick inte att komma förbi! Jag menar inte att alla hästar är "galna", men jag gillar de uppfostrade så mycket mera!

Det låter som om du inte kommunicerade med den andra ryttaren alls! Och man kan inte förutsätta att andra uppfattar samma saker som en själv. Du gjorde dem alltså INTE uppmärksam på att du kom eftersom du tyckte att de såg dig på långt håll.

Vad sa den andra ryttaren när hästen sparkade och du inte kunde gå förbi? Gav du några förslag själv? Hur bred var vägen?

Bullfia skrev:
Lite skillnad rida om någon på ridbanan mot att rida förbi någon när man rider ut.

Absolut. :)

Det jag förundrades över var hur man kan få ihop resonemanget att innom western så blir hästarna vana att bli omridna av andra hästar i högt tempo för att de kommer förbi på INSIDAN - till skillnad mot hästar som rids "vanligt" som inte vänjer sig efter som att hästarna då galopperar förbi på UTSIDAN... låter aningen tunnt i mina öron. :D

Aningens tunnt....Men kanske western är lösningen på alla problem? :)

En f.d. travare som jag hade var en period väldigt kinkig om sin rumpa (det var efter att han hade blivit sparkad av kallblodstravare) så kom nån häst han inte kände för nära rumpan drog han liksom ihop sej och spände sej. Han sparkade inte men man kände att han var beredd om hästen skulle mopsa, och en del hästar tar det som signal att han är aggressiv och börjar sparka HONOM för det.

Då skulle jag om jag hamnat i din situation gått av vägen och försökt ställa honom med huvudet framåt. Visst, det finns alltid många sätt man kan reagera på å andra sidan kanske denna ryttare inte visste att hennes häst skulle vara aggressiv just i det läget? Det kan vara olika vilket humör hästen är på och beroende på vilken häst den möter.
Visst var det fel, men eftersom det finns så olika situationer tycker jag det är bättre att själv ta det säkra före det osäkra och ropa och fråga eller ta en omväg runt om man är osäker.

Jag tycker såhär : När vi kommer ridande på en ridhäst eller rider i ridhus med en annan häst en dressyrhäst exempelvis, då är det som om de tittar ner på en och ens häst bara för att den gamla travaren galopperar som en racerbil för att den inte riktigt är så bra på det, eller så tycker de att de har en mycket finare häst med fler "rosetter" och en ridhäst är en skogshäst.

Ni får INTE uppfatta mig fel, detta är kanske bara där jag bor, detta kanske jag bara upplever det som. Och jag säger inte att det är ni. Att hänga en rosett i svansen verkar en aning löjligt, om en häst ska rida om så borde den precis som bilar signalera att den vill komma förbi så inte ryttaren framför behöver uppleva att dess häst kommer sparka.

Du ska inte behöva tycka att det är löjligt med röd rosett på svansen. Det är krav (och sundt förnuft) på exempelvis en del Hubertusritter att markera att min häst sparkar. Jag har inte lust att få min häst sparkad och håller därför bra avstånd från röda rosetter. På Hubertusen i år var det en häst utan rosett som utan förvarning sparkade en som var c:a 1,5m bakom. Nu gick det bra men lovar att det var en och annan som var förb***de. Då tycker jag det är häsynsfullt att tala om med en röd rosett att håll undan, för min häst sparkas :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

LionQueen skrev:
Jag tycker såhär : När vi kommer ridande på en ridhäst eller rider i ridhus med en annan häst en dressyrhäst exempelvis, då är det som om de tittar ner på en och ens häst bara för att den gamla travaren galopperar som en racerbil för att den inte riktigt är så bra på det, eller så tycker de att de har en mycket finare häst med fler "rosetter" och en ridhäst är en skogshäst.

Ni får INTE uppfatta mig fel, detta är kanske bara där jag bor, detta kanske jag bara upplever det som. Och jag säger inte att det är ni. Att hänga en rosett i svansen verkar en aning löjligt, om en häst ska rida om så borde den precis som bilar signalera att den vill komma förbi så inte ryttaren framför behöver uppleva att dess häst kommer sparka.

Om det inte är ett ridhus med en massa hästar och flera som håller sej på samma volt, då brukar jag köra med metoden att fråga om det är ok att jag galopperar på volten några varv och de kan hålla sej en bit innanför. Oavsett om det är en häst som brukar sparka eller inte, man vill ju ha plats, särskilt om man nu inte har så bra koll i galoppen. Jag har själv haft en häst som vissa dagar känts "bakilsken" men har inte haft någon röd rosett utan snarare försökt hålla mej en bit borta och sagt till om någon är på väg farligt nära (man känner ju om hästen spänner sej).

Ärligt talat har jag aldrig känt det där nedlåtande från tävlingsryttare med dyra hästar. Kanske för att jag oftast tar det väldigt grundligt i utbildningen och oftast inte gör sånt som jag vet att jag ännu inte behärskar. Och de travare jag ridit i ridhuset har ändå varit hyfsade i grunden dvs sökt sej framåt/nedåt och gått lugnt och avslappnat, det är ju en träningsgrej som alla hästar kan om man lär dom så att säga. Jag har full förståelse för ryttare som ser ner på de som "flamsrider". Att ha en travare är aldrig en ursäkt till att flamsrida (därav inte sagt att du gör det) men det är inte bara ryttare med travare som gör det utan en hel del andra enligt min åsikt. Har stött på många seriösa ryttare med travare, troligen fler än flängryttarna.

jassen skrev:
Ursäkt mig, men hör det inte till god ton att TYDLIGT signalera om man har en häst som sparkar :confused: Har iallafall fått lära mig att man märker ut det genom att ha en röd rosett i svansen just för att undvika sådana tråkiga situationer... Himla läskigt den dan man råkar få en hästspark på sig. Även om man som ryttare inte har ork eller kunskap nog för att lära bort ovana så borde man kunna bemöda sig med att knyta fast en lite rosett för andra ryttares skull! :mad:

men herregud! man ska väl inte behöva ha en röd rosett i svansen på hästen när man rider ut. Då ska det väl finnas tillräckligt med plats att hålla ett vettigt avstånd.

Konstigt...jag har aldrig stött på något sådant och då möter jag ändå andra ryttare rätt så ofta när jag är ute och rider....

Jodå om det finns vettigt avstånd men då gäller det att det finns plats. Har fått spark 1.5 m brevid annan häst :mad: :mad: :mad: :mad:

Rolle på Österlen

Det enda 'problemet' jag stött på är att de gärna vill rejsa om en när man skrittar, men man får inte göra det samma mot dem :crazy: :confused:

Håller med...hästar kan träffa 'långt' och rejält, jag var ute och red med en kompis min häst kickar ofta utåt och han träffade hennes häst på bogen på ett rätt rejält avstånd.

Om jag är ute o rider o någon kommer bakom mig o vill skritta förbi, då stannar jag o vänder min häst mot den mötande hästen. Då har jag full koll på vad som händer, kan ju va att den andra hästen gör något.
Blir ju ingen tävlingssituation då heller.

Hmmmm...situationen har aldrig inträffat för mig...att någon kommit ikapp alltså :cool: :cool: :D :D :D

Rolle på Österlen

Nä men om....då borde ju risken för sparkar vara minimal...

Självklart ska man ha pli på sin häst, men glöm inte att vissa hästar inte gillar att ha andra (speciellt okända) hästar för nära. Min häst gillar det inte och kan sura om någon rider för nära. Nu är det väldigt sällan han sparkar men för allas skull, visa hänsyn! var hellre lite för försiktig för du vet ju inte om hästen du möter är en hingst, unghäst eller känslig av någon annan anledning. Det behöver inte vara dålig uppfostran! så tänk efter innan du dömer en hel grupp sådär.
Nån skrev tidigare att man kan ha en röd rosett i svansen men menar den personen verkligen att man ska ha den JÄMT? kanske är det tvunget om inte folk kan anvönda sitt sunda förnuft och visa hänsyn!

Säg gärna till innan. Min ponny gör inget men JAG får skrämselhicka om jag varit i andra tankar.

Zeli skrev:
Eee.. nu blev jag lite förvirrad.. förklara vad det är för skilnad om man rider förbi i galopp på INSIDAN (western?) eller på UTSIDAN (Engelskridning?).
Den som har snabbast tempo rider om och stör inte den som håller ett långsammare tempo. Inom Engelsk ridning blir det ett j***a liv om man går ner i skritt på fyrkantspåret...

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 901
Senast: Piek
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat