Funderingar kring ridhästar....

Sv: Funderingar kring ridhästar....

Zeli skrev:
Absolut. :)

Det jag förundrades över var hur man kan få ihop resonemanget att innom western så blir hästarna vana att bli omridna av andra hästar i högt tempo för att de kommer förbi på INSIDAN - till skillnad mot hästar som rids "vanligt" som inte vänjer sig efter som att hästarna då galopperar förbi på UTSIDAN... låter aningen tunnt i mina öron. :D
Äsch, dum kommentar:mad: Det handlar om skolning av hästen men jag som har högre tempo än den som är framför mig har det smidigare att rida om på insidan än att jag ska stanna, gapa på att vederbörande måste flytta på sig så att jag ska komma fram. Sen JA, hästarna vänjer sig och bryr sig inte när någon kommer ångande på insidan...och JA, det är rätt nära ibland...vi tävlar med denna rutin i klasser som Pleasure t.ex.:cool:

Piraja skrev:
Äsch, dum kommentar:mad: Det handlar om skolning av hästen men jag som har högre tempo än den som är framför mig har det smidigare att rida om på insidan än att jag ska stanna, gapa på att vederbörande måste flytta på sig så att jag ska komma fram.

He he.. eller så följer man helt enkelt de ridhusregler som finns i ridhuset (eller ridbanan).
Har ridit på massor av ridbanor - och det har inte varit något problem.
Tycker inte att det är ett dugg smidigare att rida om på insidan än att rida om på utsidan.
(Fördelen med att rida om på insidan kan väl då vara att de som inte bemödar sig om att ta reda på och följa reglerna inte blir så störande, faran med att rida om på insidan är ju att det kan bli en ful krock om den som rider i det lägre tempot inte är uppmärksam och kanske vänder över ridbanan.. - vad som är "bäst" eller "sämst" är väl en smaksak antar jag, så länge man följer de regler som finns just där man rider..)

Piraja skrev:
Sen JA, hästarna vänjer sig och bryr sig inte när någon kommer ångande på insidan...och JA, det är rätt nära ibland...vi tävlar med denna rutin i klasser som Pleasure t.ex.:cool:

Men om hästen ångar förbi på insidan eller utsidan kan väl OMÖJLIGT ha betydelse för om hästen vänjs vid att bli omriden!!!!
(Desutom - om man ska jämföra "western" och "vanlig" så faller ju det på sin egen orimlighet efter som att hästar som rids i "vanlig" ridning också vänjs vid att man rider om på insidan också - tex. om du rider i skritt på fyrkanten och någon galopperar på volten.

Så alltså - detta om hästen kan bli "omsprungen på banan" har för tusan inget att göra med om man rider "western" eller "vanligt".
:rofl: :rofl:

Piraja skrev:
Den som har snabbast tempo rider om och stör inte den som håller ett långsammare tempo. Inom Engelsk ridning blir det ett j***a liv om man går ner i skritt på fyrkantspåret...

Innom "vanlig ridning" så stör man inte heller varandra - bara att alla bemödar sig om att lära sig reglerna och följa dom.

Inte alls speciellt svårt faktiskt - verkar till och med som att du har snappat upp dom - FAST du rider western. (Alltså.. fast du rider western, inte för att du skulle ha svårare än andra att fatta regler - så, nu undviker vi missförstånd. :) )

Och OM du nu vet att reglerna är så att man inte saktar av till skritt på fyrkantspåret om det kommer andra ekipage i ett högre tempo - varför gör du det i alla fall (jag utgår från att du gör det efter som att du tycker att det blir ett himlans liv..)

Senast ändrad:

Zeli skrev:
Vad har det med "western" vs. "vanlig ridning"att göra?? :smirk:
Jag skolar hästen till att acceptera andra hästar i dess närhet oavsett varifrån dom kommer.

Zeli skrev:
He he.. eller så följer man helt enkelt de ridhusregler som finns i ridhuset (eller ridbanan).
Har ridit på massor av ridbanor - och det har inte varit något problem.
Tycker inte att det är ett dugg smidigare att rida om på insidan än att rida om på utsidan.
(Fördelen med att rida om på insidan kan väl då vara att de som inte bemödar sig om att ta reda på och följa reglerna inte blir så störande, faran med att rida om på insidan är ju att det kan bli en ful krock om den som rider i det lägre tempot inte är uppmärksam och kanske vänder över ridbanan.. - vad som är "bäst" eller "sämst" är väl en smaksak antar jag, så länge man följer de regler som finns just där man rider..)

Men om hästen ångar förbi på insidan eller utsidan kan väl OMÖJLIGT ha betydelse för om hästen vänjs vid att bli omriden!!!!
(Desutom - om man ska jämföra "western" och "vanlig" så faller ju det på sin egen orimlighet efter som att hästar som rids i "vanlig" ridning också vänjs vid att man rider om på insidan också - tex. om du rider i skritt på fyrkanten och någon galopperar på volten.

Så alltså - detta om hästen kan bli "omsprungen på banan" har för tusan inget att göra med om man rider "western" eller "vanligt".
:rofl: :rofl:
Inom den klassiska ridningen är det alltför många som inte accepterar varandra och deras närvaro i samma ridhus/ridbana. Jag är själv f.d.dressyrryttare som fortfarande använder mig av dressyr för uppvärmning och som funnit att westernfolket har mycket mer hänsyn till varandra under träningarna. Genom att rida om slipper vi folk som rider över banan, vilket dessutom inte är tillåtet i klasser som Pleasure.

Jag vet att hästar vänjer sig oavsett vilken sida du rider om på men det blir bättre flyt om det sker på insidan, men visst, "vanliga" ryttare är svåra att lära något nytt...

De regler som gäller idag kan jag men upplever ändå att det är smidigare inom westernridningen...men i grund och botten handlar det om att kunna visa hänsyn.

Piraja skrev:
Jag skolar hästen till att acceptera andra hästar i dess närhet oavsett varifrån dom kommer.

Ja... och.....???

Frågan kvarstår:
Vad har det med "western" vs. "vanlig ridning"att göra??

Piraja skrev:
Inom den klassiska ridningen är det alltför många som inte accepterar varandra och deras närvaro i samma ridhus/ridbana. Jag är själv f.d.dressyrryttare som fortfarande använder mig av dressyr för uppvärmning och som funnit att westernfolket har mycket mer hänsyn till varandra under träningarna. Genom att rida om slipper vi folk som rider över banan, vilket dessutom inte är tillåtet i klasser som Pleasure.

Oj oj oj... NU generaliserar du liiite väl mycket tycker jag.. :)

Jag har träffat på dressyrryttare med ett kvastskaft uppkört i röven - visst! Men jag har även träffat på western ryttare med samma attityd..

Piraja skrev:
Jag vet att hästar vänjer sig oavsett vilken sida du rider om på men det blir bättre flyt om det sker på insidan, men visst, "vanliga" ryttare är svåra att lära något nytt...

Bättre flyt?
Ja... det där är antagligen en ren smaksak...

Piraja skrev:
De regler som gäller idag kan jag men upplever ändå att det är smidigare inom westernridningen...men i grund och botten handlar det om att kunna visa hänsyn.

Japp - hänsyn och uppmärksamhet på andra ryttare så löser det sig allt som oftast. ;)

Zeli skrev:
Ja... och.....???

Frågan kvarstår:
Vad har det med "western" vs. "vanlig ridning"att göra??
Snälla du, det var du och Bullfia som "ironiskt" påstod detta, som jag uppfattade det. Jag har inga åsikter om varken det ena eller det andra då jag rider bägge disciplinerna:cool:

Det är möjligt att jag generaliserar i dina ögon...men faktum kvarstår, jag har ridit i över 30 år och inte mött tillnärmelsevis samma attityd hos westernryttarna som jag mött inom den klassiska ridningen...och ridskolor ska vi inte nämna i sammanhanget;)

Piraja skrev:
Snälla du, det var du och Bullfia som "ironiskt" påstod detta, som jag uppfattade det. Jag har inga åsikter om varken det ena eller det andra då jag rider bägge disciplinerna:cool:

Tja... det var väl den här komentaren som fick oss att tro att arbetet med att vänja hästar vid att någon rider förbi på nått sätt skulle vara knutet till westernridning... eller kanske till och med att det kom mer "naturligt" för westernryttare att bli omridna.

Inom westernridningen kommer sådant automatiskt. Där är reglerna på ridbanan sådan att den som har högre tempo rider om på insidan, tvärtemot den klassiska ridningen

Piraja skrev:
Det är möjligt att jag generaliserar i dina ögon...men faktum kvarstår, jag har ridit i över 30 år och inte mött tillnärmelsevis samma attityd hos westernryttarna som jag mött inom den klassiska ridningen...och ridskolor ska vi inte nämna i sammanhanget;)

Tja... jag har ju bra ridit i strax över tjugo år så du har ju lite mer erfarenhet där än vad jag har. ;)

Jag är själv f.d.dressyrryttare som fortfarande använder mig av dressyr för uppvärmning och som funnit att westernfolket har mycket mer hänsyn till varandra under träningarna.

Jag har ALDRIG varit med om så mycket problem med folk som utan förvarning stannar sina hästar vart som helst på ridbanan, folk som utan att ha minsta koll på varken andra hästar eller sin egen svänger än hit och än dit och är så nära att orsaka krockar och olyckor som när det är westernryttare med på ridbanan. ;)
De dressyrryttare jag ridit med har allra oftast varit medvetna om de regler som gäller på banan och följt dom ganska väl - med följd att ingen behövt fundera på om man ska behöva tvärnita sin häst för att nån kommer på att de ska göra nån rolig manöver precis framför fötterna på ens häst.

Trots detta så har jag ändå vett att fatta att detta beror inte på att man rider western eller "vanligt" utan just på att detta är orutinerade westernryttare som inte är vana att rida på ridbana, och att de "vanliga" ryttare jag ridit med varit hyffsat vettiga personer med ganska bra koll och utbildning från bla RIDSKOLAN där det lärt sig att rida fritt på ridbanan.. :)

Så det faktumet att DU upplever världen så - det kvarstår möjligtvis, men det faktum att du generalliserar kvarstår nog också.. :D

Zeli skrev:
Tja... det var väl den här komentaren som fick oss att tro att arbetet med att vänja hästar vid att någon rider förbi på nått sätt skulle vara knutet till westernridning... eller kanske till och med att det kom mer "naturligt" för westernryttare att bli omridna.
Lite naturligt blir det ju eftersom vi har tävlingar där hästarna ska(!) gå lugnt och städat oavsett om det kommer en snabbare häst ångande intill på insidan;) Vi lägger alltså in det i träningarna från början och lägger upp träningarna efter det.:D

Zeli skrev:
Tja... jag har ju bra ridit i strax över tjugo år så du har ju lite mer erfarenhet där än vad jag har. ;)
Jag har ALDRIG varit med om så mycket problem med folk som utan förvarning stannar sina hästar vart som helst på ridbanan, folk som utan att ha minsta koll på varken andra hästar eller sin egen svänger än hit och än dit och är så nära att orsaka krockar och olyckor som när det är westernryttare med på ridbanan. ;)
De dressyrryttare jag ridit med har allra oftast varit medvetna om de regler som gäller på banan och följt dom ganska väl - med följd att ingen behövt fundera på om man ska behöva tvärnita sin häst för att nån kommer på att de ska göra nån rolig manöver precis framför fötterna på ens häst.

Trots detta så har jag ändå vett att fatta att detta beror inte på att man rider western eller "vanligt" utan just på att detta är orutinerade westernryttare som inte är vana att rida på ridbana, och att de "vanliga" ryttare jag ridit med varit hyffsat vettiga personer med ganska bra koll och utbildning från bla RIDSKOLAN där det lärt sig att rida fritt på ridbanan.. :)

Så det faktumet att DU upplever världen så - det kvarstår möjligtvis, men det faktum att du generalliserar kvarstår nog också.. :D
Att föra ihop westernryttare och klassiska ryttare på samma ridbana samtidigt kan nog bli en rätt rörig tillställning;), framförallt om det handlar om orutinerade ryttare...fast även för att det skiljer sig i regelverket här. Jag kan bara säga att jag föredrar den vi rider efter. Dock följer jag ridskolans regler om jag nu inte är ensam på banan eller om vi inte hyr banan för just westernridning.
Jo, jag generaliserar nog...och gör man inte det lite till mans egentligen. Jag baserar det på de 4 olika ridskolor och 4 olika ridklubbar jag ridit på och varit medlem i...som jämförelse har jag 3 westernklubbar (har flyttat, därför har jag bytt) som jag ridit för.

Piraja skrev:
Lite naturligt blir det ju eftersom vi har tävlingar där hästarna ska(!) gå lugnt och städat oavsett om det kommer en snabbare häst ångande intill på insidan;) Vi lägger alltså in det i träningarna från början och lägger upp träningarna efter det.:D

Ja.. då kan jag kanske förstå hur du menar.. fast ja.. jag vet inte. Har ju aldrig varit med om att en häst (utom möjligtvis nån unghäst och nån riktigt surmärr kanske :) ) som haft problem med att man rider förbi på ridbanan. :D
Fast å andra sidan - när man rider "vanligt" så lägger man ju också helt naturligt in detta moment i träningen när man rider på ridbanan med andra hästar.. ja... jag vet inte...

Piraja skrev:
Att föra ihop westernryttare och klassiska ryttare på samma ridbana samtidigt kan nog bli en rätt rörig tillställning;), framförallt om det handlar om orutinerade ryttare...fast även för att det skiljer sig i regelverket här.

Ha ha.. jo tack! Och så klart är det de HEMSKA westernryttarnas fel - allting. ;)

Piraja skrev:
Jo, jag generaliserar nog...och gör man inte det lite till mans egentligen. Jag baserar det på de 4 olika ridskolor och 4 olika ridklubbar jag ridit på och varit medlem i...som jämförelse har jag 3 westernklubbar (har flyttat, därför har jag bytt) som jag ridit för.

Ja.. klart att man gör. Men man får väl försöka tänka till och hålla igen. :D
Personligen generalsierar jag aldrig... hrmm... *rodnar*
;)

Zeli skrev:
Ja.. då kan jag kanske förstå hur du menar.. fast ja.. jag vet inte. Har ju aldrig varit med om att en häst (utom möjligtvis nån unghäst och nån riktigt surmärr kanske :) ) som haft problem med att man rider förbi på ridbanan. :D
Fast å andra sidan - när man rider "vanligt" så lägger man ju också helt naturligt in detta moment i träningen när man rider på ridbanan med andra hästar.. ja... jag vet inte...
Ha ha, ja...men visst, det finns väldigt många som rider "rödrosettade" som glömmer bort att hålla kontrollen i närsituationer och som tycker att rosetten ska vara undergörande...Kom att tänka på min gamling (som tyvärr är borta nu...)han var lugnet själv, gick alltid väl samlat och till synes helt avslappnad, MEN, han var läskigt ranghög så red jag tillsammans med folk med unghästar (ston) eller äldre ston så blev det lite kul faktiskt(inte för deras ryttare)...Sune skötte sig men unghästarna vågade inte passera honom:crazy: och de äldre stona blev plötsligt hur brunstiga som helst:o ...Tror inte det hade hjälpt oavsett var jag hållit hus på banan, det räckte ibland med att vi var där...En gång ställde jag honom mitt på medellinjen (lös) där han stod och halvsov medan jag plockade med bommarna och de andra hästarna vågade inte passera honom närmare än 3 meter:smirk: ...Inte lätt att passa in alla gånger;)

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 211
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 901
Senast: Piek
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka