Funderingar kring ridhästar....

E

Eldkvasten

Jag har länge funderat över detta med ridhästar! Varför kan man inte, om man är ute och rider sin gamla travare, rida förbi någon annan ryttare på en vanlig väg utan att (inte alla men många) deras hästar inte kan hälla sig lugna? Som idag, var ute och red en sväng och eftersom min häst skrittar i raskt tempo så kom jag ifatt en ridhäst! När jag är två meter ifrån den så skickar den på en bakutspark! Den höll nästan på att träffa min kuse i huvudet trots att jag red på andra sidan av vägen! Hur kul är det? Det är inte den första ridhästen som gör så! Det finns givetvis underbara ridhästar oxå, men just detta att under alla mina år på travet så har jag aldrig stött på detta! Beror det på att dessa hästar aldrig har ridits ut på i grupp eller? Kanske ett glädje skutt för sällskapet.... Något är det ju!
Så ni som känner på er att detta passar in på min häst...uppfostra era hästar bättre så man kan rida förbi er utan risk för sitt egna och hästens liv!

Sv: Funderingar kring ridhästar....

En fråga om inställning och vilja att jobba med sina hästar. Det är mycket lättare att skrika okvädningsord till den förbiridande än att ta tag i sin häst:angel: ...Om alla kunde ha inställningen att var och en bestämmer sitt eget tempo vore mycket avhjälpt.

Inom westernridningen kommer sådant automatiskt. Där är reglerna på ridbanan sådan att den som har högre tempo rider om på insidan, tvärtemot den klassiska ridningen. Det kan komma galopperande hästar som dundrar förbi, inte långt från den som håller till på spåret men det ska dom klara...gör dom inte det får man träna på det:cool:

Piraja skrev:
En fråga om inställning och vilja att jobba med sina hästar. Det är mycket lättare att skrika okvädningsord till den förbiridande än att ta tag i sin häst:angel: ...Om alla kunde ha inställningen att var och en bestämmer sitt eget tempo vore mycket avhjälpt.

Inom westernridningen kommer sådant automatiskt. Där är reglerna på ridbanan sådan att den som har högre tempo rider om på insidan, tvärtemot den klassiska ridningen. Det kan komma galopperande hästar som dundrar förbi, inte långt från den som håller till på spåret men det ska dom klara...gör dom inte det får man träna på det:cool:
Det kanske verkar konstigt, men mycket av det jag har lärt mig på travet stämmer överens med av det som "cowboys" lär ut. det som jag har läst om horsemanship vill säga. Många tycker att "vi" är hårda och inte bryr oss om hästen men om vi inte gjorde det skulle de inte prestera ett dugg! En lycklig häst är en bra häst för mig!

Har en ponny som i yngre dar kunde sparka efter andra hästar, ingen skillnad på om hon kände dem el inte. Då såg jag till att alltid rida sist och tala om för ev möten att hon kan sparka och så red jag så långt bort från den andra hästen som möjligt. Med åren och massor av tillsägelser så har hon slutat med sånt.

Har ett vbl-sto som kan sparka efter andra hästar som kommer för nära (inte heller hon gör skillnad på om hon känner hästen el inte). Men det beror mest på pms ;). Kruxet är att hennes ryttare inte märker nåt förän bakomvarande skriker till för att knäskålarna är i fara. Öht märker man sällan när hon gör gör krumsprång, hon är smidig som en katt.

Men hästar som är i det första fallet går det att uppfostra bort. Och givetvis hålla sig ur vägen. Andra fallet är knepigare, där får man gå lite på dagsform, 99 ridturer av 100 kan andra hästar gå med mulen i svansen på henne utan att hon gör nåt.

Möter man okända hästar med okända ryttare så bör man om man har en sparkande häst visa normalt folkvett och rida ut i kanten och kanske vända sin häst så den står med hubudet emot den andra hästen.

:bow: :bow:
Så förbannat rätt. Man ska kunna ha koll på sin häst, oavsett om det kommer någon galopperandes bnakifrån, så ska man ha koll på sin häst. Jag kan.... men jag vet många som får nervösa anfall... Min blir lite pigg, men han lyssnar :D

Ursäkt mig, men hör det inte till god ton att TYDLIGT signalera om man har en häst som sparkar :confused: Har iallafall fått lära mig att man märker ut det genom att ha en röd rosett i svansen just för att undvika sådana tråkiga situationer... Himla läskigt den dan man råkar få en hästspark på sig. Även om man som ryttare inte har ork eller kunskap nog för att lära bort ovana så borde man kunna bemöda sig med att knyta fast en lite rosett för andra ryttares skull! :mad:

Det är säkert många som mest rider sina hästar på ridbana privat för en instruktör och ut i skogen runt där de bor. Då blir det kanske inte så ofta de träffar på andra hästar. Det är hemma hos mig väldigt sällan vi stöter på andra ryttare ute i skogen.

Utan chans att träna sin häst att bli omriden och uppföra sig runt andra hästar så vet oftast inte ryttaren överhuvudtaget hur hästen uppför sig i den situationen. Så det förvånar mig inte att folk inte lär sig hur det skall hantera sin sparkande häst. Speciellt inte om träningen bara sker två ggr om året, då det råkar rida om ett annat ekipage.

Nu gäller detta inte mig som rider distans. Då måste man lära hästen att bli omriden och uppföra sig. Del av träningen blir att rida ihop i skog och mark med andra. Så ni som vill fostra era hästar till att bli goda uterittshästar, ta kontakt med distansgänget och din trakt och följ med på lite träningsritter.

Hälsning Maja

Ursäkta men rent förtal och den värsta generalisering jag hört på länge om du frågar mig!

Jag känner inte en enda ridhäst som bär sig ouppfostrat åt vid omridning!

Tvärt om är samtliga uppfostrade till att kunna bli både omridna och ridna i sällskap med hästar de aldrig sett förrut och inte känner. Sparkar och mucka får man göra i hagen, inte under ryttare. Hör till vanlig basic hästuppfostran oavsett disciplin.

tycker som sagt att det är en ganska så fräck och missvisande generalisering.

Tänk om alla kunde visa hänsyn istället! Suck, jag blir så trött på att vi ryttare inte ens kan hålla sams sinsemellan.

Jag har ridit sen jag kunde gå, haft ett otal hästar, men aldrig någon så komplicerad som den nuvarande. Denna hästen blir väldigt spänd vid möte med andra, förut blev han direkt rädd och kastade sig, nu är det betydligt bättre. Han är numera ute och tävlar och klarar framridning med massor med hästar i kring sig utan att balla ur, han klarar relativt tajta möten i ridhus om han inte har en av sina "dåliga" dagar.

Jag tycker att det tillhör vanlig HYFS att sakta ner vid möte med andra ekipage och om man kommer bakifrån, vissla till, hojta till, gör framförvarande uppmärksam på att ni är där och vill förbi.
Det är ju så enkelt och trevligare! Håller man avstånd när man passerar så har jag svårt att se att man skulle kunna bli träffad av någon spark. Sen hälsar jag var och en välkommen att sitta upp och "uppfostra" min häst...

Spända hästar är ofta rädda/otrygga hästar och att sk uppfostra bort detta det är nog inte rätt väg...Vi har kommit långt med denna hästen tack vare envis träning, dressyrträning som gjort hästen mera ridbar och samarbetsvillig, han har mognat (äntligen), jag har börjat kunna parera hans kast och kan läsa honom lite bättre, jag har duktiga medryttare som rider honom på ett bra sätt etc etc.

Så snälla, det är INTE roligt att få bakslag på all den möda man lagt ner på träningen p g a att någon bara MÅSTE galoppera eller trava förbi, helst bakifrån utan förvarning...Tänk lite!

Sen kan jag ju tillägga att jag också har hanterat, kört och ridit travhästar en gång i tiden och min erfarenhet av det är att de inte är lika känsliga för vad som händer omkring dem. Kan bero på rasen men förmodligen mer på att de hanteras, körs in, tränar och tävlar, lastas osv, i tidig ålder och oftast görs detta av folk som har det som sitt yrke=konsekvent behandling utan "tuttenuttande".

:bow: :bow: :bow:

Min syrra o jag har två korvhästar (o min är dessutom travarkorsning) men en gång när vi var ute red kom 2 travare skrittandes i raskt tempo genom skogen. Våra hästar såg inte travarna utan bara hörde dem eftersom vi befann oss längs med ett fält och de blev helhispiga av ljudet av de rappa hovarna!!!
Så de blev väl helt enkelt stressade. Inget hände dock men jag minns situationen.

Vad jag ville ha fram var att man travar ju eller galopperar inte förbi en skrittande häst utan att fråga om det är OK eftersom det kan tubba upp framförvarande häst. En häst med frisk och god skritt kan ju av för den framförvarande hästen uppfattas som trav, utan att hästen är olydig etc.

Jag har nog väldigt sällan stött på det problemet, och då är jag ofta ute och rider och ofta möter andra hästar. Men så har jag ju också som vana att om jag rider förbi en skrittande häst att alltid göra ryttaren och hästen jag rider förbi uppmärksam att jag kommer att rida förbi dom. Och märker jag att den hästen blir stressad eller skrämd så saktar jag naturligtvis av och frågar ryttaren om det är ok att jag rider förbi. Och det har så gott som aldrig varit några problem med att någon häst försökt sparka efter oss.

Gjorde du både häst och ryttare du skulle passera UPPMÄRKSAMMA på att du tänkte passera?

Piraja skrev:

Eee.. nu blev jag lite förvirrad.. förklara vad det är för skilnad om man rider förbi i galopp på INSIDAN (western?) eller på UTSIDAN (Engelskridning?).

Nu tycker jag att det är bevisat att ni som äger fd travhästar har lika mycket fördomar mot oss som har halvblod/fullblod, som ni anklagar oss för att ha fördomar mot fd travhästar.

//Hera som e riktigt trött på alla ridhäst vs travhäst diskutioner och hur synd det är om alla. Det är väl upp till var och en vad man rider för häst, bara att välja efter va man har för ambitioner med sin ridning.....suck

Lite skillnad rida om någon på ridbanan mot att rida förbi någon när man rider ut.

(Kommentar till piraja): på ridbanan spelar ju ingen roll om det är på in eller utsidan man rider om (bara man inte rider för nära som vissa envisas med....)

Senast ändrad av en moderator:

Hehe intressant att du säger så, för en kallblodstravardam som jag red en hel del tidigare var MYCKET kinkig med sin rumpa när andra hästar var i närheten.
Slutade med att min egen vbl.valack fick två runda hovmärken på rumpan :D

Har sett både renodlade ridhästar som varit svåra att rida tillsammans med andra hästar men också flera travhästar som varit så.
Kanske är det du egentlign vill säga - vad konstigt att inte mina hästar har samma olater som de elakinghästar jag mött? :angel:
Det är inte frågan om travare, ridhästar eller westernhästar. Det är frågan om hästarnas erfarenheter och psyke, och huruvida deras ägare kontrollerar dom i viss mån.
Jag tycker man ska vara väldigt försiktig att kategorisera, (lätt för mej att säga som alltid själv haft travare men ridit dom som vilka ridhästar som helst) för det är alltid individer det är frågan om. Vill du vara rädd om dej själv och din häst kan du ju alltid ropa och fråga om det går bra att du rider förbi. Annars kanske den andra ryttaren kan rida in en bit på en sidoväg tills du gått förbi?
Det är alltid fråga om kemi mellan hästarna också, vissa tål inte varandra och vissa hästar har lättare att hamna i bråk.

Jag ska väll tilläga att jag skrittade på vägen! Ekipaget så mig på långt håll! Jaag fick helt enkelt vända för det gick inte att komma förbi! Jag menar inte att alla hästar är "galna", men jag gillar de uppfostrade så mycket mera!

Lånar knapp>

Måste få skriva av mig. Givetvis ska man visa hänsyn när man är ute. Passerar man någon annan ryttare gör man det i skritt givetvis. Men så är det det här med sparkandet som en del tycker man får räkna med. Men jag säger bara att har man en häst vars enda kommunikation är att sparka ska man ta mig f*n inte ut där man kan komma i närheten av andra hästar. Jag har nästan aldrig sett en flockvan häst som kan hela hästspråket sparka utan förvarning, utan i form av kroppsspråket och i sista han "jämfotahopp" med baken markera att nu är du för nära.
Är mycket ute och rider med andra och även hästar från andra stall och aldrig vi har dom problemen.
Ska man tvunget ut med en sparkhäst så ska man har röd rosett i svansen för andras säkerhet.
Jag tror också att de hästar som sparkar utan förvarning är väldigt osäkra av sig så det borde gå att få bort till en del.

Ni får ursäkta att jag härsknar till men jag är så j**lä trött på kommentarer som "kom inte för nära hon sparkas/bits". När jag är ute med pållarna i vänners lag vill jag njuta av turen, pållarna och goda vänner och slippa oroa mig för sparkande hästar :mad: Jag anser att det är beteende fel när en häst sparkar utan förvarning...

Rolle på Österlen, som duckar :cool:
Islandshästar på Lösdrift

har varit på båda sider -häst som sparkat mot min och haft häst som sparkat mot andra...

och de flesta hästar som sparkar mot andra gör det för att de är osäkra..

min c-ponny var livrädd för andra hästars rumper om man red på en framridningsbana och de andra hästarna kom för nära så tvårnitade han! Behöver jag då berätta hur hemskt det var att rida fram på små framridningsbanor???

allmänt:
UPPFOSTRA??
jaha.. men då kan du ju uppfostra min stackars häst som innan hon kom till mig blivit slagen med pisk bakifrån och sparkade då bakåt pga av rädsla för allt som tex, andra hästar, en grind som stängdes bakom henne ja allt! men efter 2 år av arbete och förtroende arbete så är hon nu snäll som ett lamm.. finns faktiskt de hästrna också..

lancet, som är glad att hon slipper dela vägarna här omring med andra för då skulle jag tydligen inte få ha ridit ut på flera år...

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 901
Senast: Piek
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat