Håller med dig. Även jag som tycker om hundar ogillar då stora hundar lever rövare, för jag vet ju inte om den som håller i snöret har koll/utrustningen håller osv. (Kan bara tänka mig hur hundrädda personer känner i en sån situation.) Om en liten golvmoppshund gör samma sak förutsätter jag att en normalstark person fixar det rent fysiskt, och skulle koppel gå av så kan jag faktiskt freda mig rent fysiskt om det skulle krävas, jag kan tom lyfta upp min hund i onåbar höjd om det är så.
Jag håller med. Jag har också en väldigt stor hund som tidigt började visa osäkerhet vid hundmöten. Han skällde, reste ragg och lät riktigt otrevlig. Vi har jobbat stenhårt med det och äntligen känns promenaderna roliga. Men då kan jag bli så j*kla förbannad/ledsen då jag möter andra hundägare (framförallt små-hundägare) med deras hundar i flexikoppel som lever om och beter sig illa och ägaren pratar då lite gulligull med hunden och säger "nejnej, skäll inte nu".
Jag tänker mig bara alla blickar och arga miner jag hade fått med min stora hund om den betett sig så. Nu menar inte jag att alla ägare med små hundar gör så såklart. Men det ses ofta betydligt mer illa om en större hund beter sig dåligt jämfört med en stor.