Funderingar kring Jakthundar...

Sv: Funderingar kring Jakthundar...

Vi har en otroligt duktig jakthund i släkten. Han lever som vilken familjehund som helst. Dagliga promenader, mys i soffan, lek med kompisar osv ;) Han jagar hela "sin sässong" plus blir inlånad med sina två förare lite överallt annars. Men han tränar inte så mkt vardagen. Då ligger han helst och myser i soffan.

Har aldrig hört talas om en hund som springer ihjäl sig, men kan tänka mig att epitetet "jaktidiot" förmodligen stämmer väl in på den hund som gör det.

En sådan hund biter i princip ingen skogslydnad på, då den helt blockerar sig när den jagar. Dessutom jagar den enbart för sin egen skull utan minsta vilja till samarbete med sin förare, vilket aldrig är önskvärt.

Ja, tänk om jag skulle ta jägarexamen! Då skulle jag kunna ha en Jämthund - världens vackraste hundras ... nästefter Beauceronen alltså...! :love: Och jag är ju lite skogstok ändå!

Ja, tänk om jag skulle ta jägarexamen! Då skulle jag kunna ha en Jämthund - världens vackraste hundras ... nästefter Beauceronen alltså...! :love: Och jag är ju lite skogstok ändå!

ja men tänk vilken serie du skulle kunna göra med Gnists vackre Rix som mot alla odds överlevde en tågkrock.Dina underbara bilder, vackra jämtar o en fin historia :angel::angel:;);)

Har aldrig hört talas om en hund som springer ihjäl sig, men kan tänka mig att epitetet "jaktidiot" förmodligen stämmer väl in på den hund som gör det.

En sådan hund biter i princip ingen skogslydnad på, då den helt blockerar sig när den jagar. Dessutom jagar den enbart för sin egen skull utan minsta vilja till samarbete med sin förare, vilket aldrig är önskvärt.

Sambon lånade hem jaktfilmer i helgen, det var så härligt att se hundarna i filmen. De hade verkligen stenkoll och även hundförare och skyttar var riktigt duktiga, men så är det väl också sånna som verkligen jagar hela tiden.

Lena Furberg skrev:
Ja, tänk om jag skulle ta jägarexamen! Då skulle jag kunna ha en Jämthund - världens vackraste hundras ... nästefter Beauceronen alltså...! Och jag är ju lite skogstok ändå!

Jag ska ta jägarexamen, och min "dumma" sambo lånade hem sin morbros jämte och var ut och spåra i veckan, ohh så mysigt med en vovve för några timmar. Sen hittade jag ju på valpar, jämte-karelisk björnhund på blocket, men det finns ingen tid nu, men om några månader :bump:

jag säger inte att detta gäller bukefalister eller folk i största allmänhet, men hemma i Norrbotten där jag kommer ifrån, ser man alldeles för många jakthundar som får hålla sig i sina hundgårdar med avbrott för tråkiga korta promenader runt kvarteret när det inte är jaktsäsong. Motivering : en jakthund får inte vara för lydig.:crazy:

En seg myt att bli av med dessvärre. Mitt hopp står till den "nya" generationens jägare.. De som har hunden som familjemedlem och som aktiverar den som vilken vanlig hund som helt när det inte är jaktsäsong :cool:

Jag säger nämligen tvärtom! Ju bättre lydnad man har på sin jakthund, ju bättre jakthund har man och framförallt, så är det ett större nöje att jaga med en hund som har kontakt med en och som lyder inkallning etc.

Det vet ni väl att ha en jakthund som familjehund då är de urusla på att jaga och de ska sitta i hundgård och bli lite halvt ilskna.

Den kommentaren har vi hört ett antal gånger då gråhundarna hemma alltid har legat inne och snarkat i sängen/soffan.

Konstig nog ringer alltid dessa "herrar" när någon skadeskjutit eller vid viltolycka där man behöver eftersöka...

Varför är inte samtliga jakthundar totaldöva?

Jag har hört att hundar kan "blockera"(stänga av) sin hörsel vid snabba ljudsmällar. Likt de hörselskydd vi kan köpa som nyper av höga ljudknallar men låter oss höra vanlig samtalston.

Vi har haft med våra hundar i bil och även ute när vi tränar lerduveskytte och ingen av dem visar obehag över detta. Och jag kan lova att vi smäller ju upp ett antal hundra skott var gång...
Ingen av hundarna är döva. Ännu...

Det vet ni väl att ha en jakthund som familjehund då är de urusla på att jaga och de ska sitta i hundgård och bli lite halvt ilskna.

Den kommentaren har vi hört ett antal gånger då gråhundarna hemma alltid har legat inne och snarkat i sängen/soffan.

Konstig nog ringer alltid dessa "herrar" när någon skadeskjutit eller vid viltolycka där man behöver eftersöka...

Skillnaden ligger kanske i att vi som har hundarna som familjehundarfaktiskt har hundar som jagar MED oss, inte som jagar på egen hand. Och vid jakt är det ju att föredra att man har ett samarbete hund/förare. Fast det kanske inte spelar så stor roll för de riktigt stora jägarna som har åtskilliga tusen hektar att jaga på. Men här nere i söder när man bara har en 100hk så är det mycket tacksamt med en hund som samarbetar och behåller kontakten med sin förare.

Jag tycker vi skall fortsätta vara stolta över våra soffliggande, sängsovande jakthundar :D

En jämthunds vardag vintertid..

Fin-08-02-05024.jpg

Drar-08-02-05027.jpg

Härligt att vara ute och få jobba :banana: :bump:

Maja.jpg

Så här slaggar en gråhund...:D Det är hårt att vara mamma tyckte Maja som tyckte soffan var skön när man behövde lite vila från dottern som brukade sitta nedanför och skälla.

o så här en Jämte efter en tuff dag i skogen-oftast har jag alla 3 i sängen o då är det trångt:rofl:
Darko005.jpg

När det inte är jaktsäsong kör mamma jämtarna. ;) Då håller de sig i form och de tycker det är hur kul som helst. Ungtiken tränas i eftersök också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 727
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 354
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Mitt första inlägg här på många år, nytt användarnamn. Läser i vanliga fall nästan dagligen här på forumet men postar aldrig något...
Svar
3
· Visningar
2 329
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025