T
Thes69
Vår ponny är glups och har enl förra ägaren en gång blivit "stel i nacken" av för mycket gräs. Finns dock inga tecken på fång enl veterinären som gjorde besiktningen när vi köpte henne i början av juni förra året. Eftersom vi bara har tillgång till bra gräshagar rekommenderade vet betesreducerar ute och fri tillgång av halm i boxen. Vi hade reduceraren på henne dagtid och tog in henne på natten fram till midsommar ungefär. När hon sedan gick ute dygnet runt hade hon reduceraren på sig hela tiden. Fr o m augusti fick hon sedan gå utan reducerar på dagen och togs in på natten. Det har funkat bra och hon har inte visat någon tendens till "stel nacke" osv.
Men nu börjar jag fundera på våren. Vi har ju inte haft henne någon vår än, så när bör vi sätta på reduceraren igen? Har hört att gräset är som värst fram till midsommar, men när börjar det "bli farligt" om ni förstår vad jag menar. Funderar även på om det är fel att ta in henne på nätterna även om de andra hästarna i stallet får gå ute nattetid. Vi äger bara 1 av 3 hästar i stallet och kan ju inte gärna tvinga den andra ägaren att ta in sina bara för att vår kanske inte klarar att gå ute dygnet runt.
Tacksam för råd och idéer hur man bäst löser det hela.
Men nu börjar jag fundera på våren. Vi har ju inte haft henne någon vår än, så när bör vi sätta på reduceraren igen? Har hört att gräset är som värst fram till midsommar, men när börjar det "bli farligt" om ni förstår vad jag menar. Funderar även på om det är fel att ta in henne på nätterna även om de andra hästarna i stallet får gå ute nattetid. Vi äger bara 1 av 3 hästar i stallet och kan ju inte gärna tvinga den andra ägaren att ta in sina bara för att vår kanske inte klarar att gå ute dygnet runt.
Tacksam för råd och idéer hur man bäst löser det hela.