Sv: Funderingar kring fölning...
Låna böcker på biblioteket! En bra bok är "att bli med föl" jag har också en tjock bok som heter "hästavel" som jag tycker är bra. Men det finns också många andra. Där kan du läsa om förberedelser, ev. komplikationer, och hur du ska ta hand om sto och föl efteråt.
Det är lite svårt att ge råd sådär generellt kan jag tro, utan det bästa är nog om du läser på allt vad du kan och så kanske du har lite mer konkreta frågor att svara på. Känner du någon som har vana av föl som kan vara med dig och titta, och som du kan fråga? Jag fick mitt första föl förra veckan, och även om jag har sysslat lite med föl innan och i alla fall inte var helt grön, så var det en helt annan sak att ha hela ansvaret själv! Man inser plötsligt hur mycket man inte vet... då är det skönt att ha mer erfarna människor att prata med.
Kolla tråden "väntans tider" här på Buke, där har du många andra blivande fölmammor att diskutera med!
Svar på dina frågor du hade nu direkt:
Jag tyckte det var skönt att ha henne inne i boxen för där hade jag mer koll på henne, men det är ju begränsat med plats och mitt sto lade sig lite konstigt, hon rullade upp mot väggen och hade vi inte varit där kunde det ha gått illa. Fördelen med att föla i hagen är ju att det är naturligt och det finns gott om plats. Det finns en risk att fölet hamnar på fel sida staketet eller rullar ner i t.ex. ett dike (stona lägger sig gärna i sluttningar kan vara bra att tänka på), och det måste finnas en någorlunda torr och ren plats i hagen. Man bör ha ett ordentligt lager med halm i boxen. Gärna en ganska fast botten med spån så man aldrig når betonggolvet, och så ett lager halm över.
Små föl är väldigt infektionskänsliga, de föds helt utan eget immunförsvar utan får det genom råmjölken. Så det är viktigt att tänka på infektionsrisken; ha rent i boxen, hålla koll på naveln och se så fölet är allmänt piggt, äter bra, inte har onormalt låg eller hög temp etc. Sen ska man inte glömma stoet heller. Men allt detta kan man läsa sig till ganska mycket.
Vad är det för sto du ska ta hand om?
Lycka till!