Oj alltså vilka funderinga som går i ens hjärna när man ser islandsryttare som sitter upp och bankar igång hästen i tölt med en gång och sedan töltar hela rundan igenom utan att ens skritta av den efter turen. Är det bara jag som tycker detta är HELT fel att göra?? Jag som alltid innan när jag kunde rida värmde upp hästen i skritt och trav på långa tyglar samt gjorde volter på långa tyglar innan jag kortade upp tyglarna och började samla ihopa hästen. Gjorde mycket öppnor, skänkelvikningar samt framdelsvändningar innan jag började tölta. Jag har alltid velat ha en häst som är helt mjuk i sidorna innan jag påbörjar tölten.
Efter varje ridtur hoppade jag av hästen och skrittade av den tills den slutade att andas fort. Kan ju säga som så att mina ridhästar aldrig vart halta eller skadade.
Ngt jag mer har lagt märke till är vissa ryttares ovilja till att använda sitsen som drivmedel vid samling och när man vill att hästen ska börja gå under sig samt skjuta på med bakkärran, istället vill de fortfarande jobba med skänklarna. Är jag kanske för inbankad dressyrryttare för att fatta meningen med detta?? Jag använde knappt skänklarna på mina hästar när jag red utan mest sits och tyngden.
Några fler som haft sina funderingar på detta??
Jenny
Efter varje ridtur hoppade jag av hästen och skrittade av den tills den slutade att andas fort. Kan ju säga som så att mina ridhästar aldrig vart halta eller skadade.
Ngt jag mer har lagt märke till är vissa ryttares ovilja till att använda sitsen som drivmedel vid samling och när man vill att hästen ska börja gå under sig samt skjuta på med bakkärran, istället vill de fortfarande jobba med skänklarna. Är jag kanske för inbankad dressyrryttare för att fatta meningen med detta?? Jag använde knappt skänklarna på mina hästar när jag red utan mest sits och tyngden.
Några fler som haft sina funderingar på detta??
Jenny